Łożyska kół
Moderator: flapjck1
- forki
- Swój Człowiek
- Posty: 160
- Rejestracja: 29 cze 2009, 18:26
- Posiadane auto: Mini 1.3 SPI 95r
- Lokalizacja: Piastów / Łapy
Łożyska kół
Wydaje mi się że małymi kroczkami zbliża się w moim przypadku ich koniec.
Pytanie - inwestować w TIMKEN czy kupić 3 razy tańszy inny zestaw ?
Ma ktoś jakieś doświadczenia z tym tematem ?
Ostatnimi czasy zestawy TIMKEN trudno dostać i są dość drogie - przynajmniej na MINISPARES.
Ma ktoś zdjęcie oryginalnego zestawy z opisami na pierścieniach ?
Poproszę...
Na pewno da się gdzieś kupić taniej jeśli zna się symbolikę.
No chyba że nie ma tak wielkiej różnicy w jakości i nie warto inwestować.
Pytanie - inwestować w TIMKEN czy kupić 3 razy tańszy inny zestaw ?
Ma ktoś jakieś doświadczenia z tym tematem ?
Ostatnimi czasy zestawy TIMKEN trudno dostać i są dość drogie - przynajmniej na MINISPARES.
Ma ktoś zdjęcie oryginalnego zestawy z opisami na pierścieniach ?
Poproszę...
Na pewno da się gdzieś kupić taniej jeśli zna się symbolikę.
No chyba że nie ma tak wielkiej różnicy w jakości i nie warto inwestować.
- Saint
- Super użytkownik
- Posty: 1227
- Rejestracja: 04 sty 2005, 22:37
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: KR
- Kontakt:
Re: Łożyska kół
LM 67049 A , To oznaczenie z łożyska Timkena, walcowe skośne.
Dostaniesz na przykład w Velvet 91,50 PLN w detalu.
Dostaniesz na przykład w Velvet 91,50 PLN w detalu.
Zawodowy Szyderca
- flapjck1
- Maniak
- Posty: 8845
- Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
- Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
- Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
- Kontakt:
Re: Łożyska kół
w wawie byly dostepne w jakiejs hurtowni na ulicy syreny bodajze 20
ale:
bledem wielu jest wyobrazenie ze potrzebne sa tylko lozyska - bardzo istotnym elementem sa tulejki ktore sie wsadza miedzy lozyska
a uszczelniacze to juz zupelnie inna bajka tych tez nie mozna ot tak sobie dostac ( no moze bez problemu sa dostepne zewnetrzne , ale wewn. z kolnierzem jest praktycznie poza wyspecjalizowanymi sklapmi z czesciami do mini nieosiagalny ) odrzutnik blota na przegub jest chyba tylko w zestawach
ale:
bledem wielu jest wyobrazenie ze potrzebne sa tylko lozyska - bardzo istotnym elementem sa tulejki ktore sie wsadza miedzy lozyska
a uszczelniacze to juz zupelnie inna bajka tych tez nie mozna ot tak sobie dostac ( no moze bez problemu sa dostepne zewnetrzne , ale wewn. z kolnierzem jest praktycznie poza wyspecjalizowanymi sklapmi z czesciami do mini nieosiagalny ) odrzutnik blota na przegub jest chyba tylko w zestawach
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
- markfive
- Super użytkownik
- Posty: 1441
- Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Re: Łożyska kół
W przypadku wymiany łożysk przednich piast we własnym zakresie (poziom użytkownika) lub w "przypadkowym" warsztacie jedynie słusznym rozwiazaniem jest zakup i zastosowanie zestawu składającego sie z dwu łożysk, pierścienia dystansowego, dwu simeringów, odrzutnika (osłony) i dodatkowo zawleczki nakrętki przegubu.
Kupowanie pojedynczych łożysk wymaga dopasowania pierścienia dystansowego. Pierścień ten jest elementem precyzyjnie ustalajacym luz łożysk. Luzu nie ustala siła dokręcenia nakrętki piasty ale właśnie pierścień dystansowy między wewnętrznymi bieżniami łożysk. Zbyt ciasne pasowanie może spowodować zatarcie bieżni i nawet zablokowanie obrotu piasty. Zbyt luźne pasowanie powoduje również przyspieszone zużycie łożysk i uboczny efekt w postaci gorszego działania hamulca tarczowego. Przy dużym luzie piasty tarcza hamulcowa wychyla się i klocki najpierw ją "prostują" a dopiero potem powodują hamowanie.
Nie mając kompletnego zestawu naprawa jest oczywiście możliwa ale wtedy po złożeniu piasty z łożyskami poza pojazdem, korzystajac z odpowiedniego przyrządu należy je mocno skręcić ( tak jak na osi przegubu napędowego) i sprawdzić jak się obracają i czy luz jest prawidłowy.
Kupowanie pojedynczych łożysk wymaga dopasowania pierścienia dystansowego. Pierścień ten jest elementem precyzyjnie ustalajacym luz łożysk. Luzu nie ustala siła dokręcenia nakrętki piasty ale właśnie pierścień dystansowy między wewnętrznymi bieżniami łożysk. Zbyt ciasne pasowanie może spowodować zatarcie bieżni i nawet zablokowanie obrotu piasty. Zbyt luźne pasowanie powoduje również przyspieszone zużycie łożysk i uboczny efekt w postaci gorszego działania hamulca tarczowego. Przy dużym luzie piasty tarcza hamulcowa wychyla się i klocki najpierw ją "prostują" a dopiero potem powodują hamowanie.
Nie mając kompletnego zestawu naprawa jest oczywiście możliwa ale wtedy po złożeniu piasty z łożyskami poza pojazdem, korzystajac z odpowiedniego przyrządu należy je mocno skręcić ( tak jak na osi przegubu napędowego) i sprawdzić jak się obracają i czy luz jest prawidłowy.
- rogal
- Super użytkownik
- Posty: 1069
- Rejestracja: 05 sty 2005, 15:10
- Posiadane auto: 6 x MINI
- Lokalizacja: EŁK
- Kontakt:
Re: Łożyska kół
Ale piętrzycie sobie problemy:)
118 zł / zestaw , łożyska timkena pakowane w pudełka "no name". Na każdym łożysku i bieżni jest kod timkena.
118 zł / zestaw , łożyska timkena pakowane w pudełka "no name". Na każdym łożysku i bieżni jest kod timkena.
pozdrawiam
Rogal
tel. 695 455 231
---------------------------
Wszystko dla Mini .
http://www.englishcars.pl
Rogal
tel. 695 455 231
---------------------------
Wszystko dla Mini .
http://www.englishcars.pl
- flapjck1
- Maniak
- Posty: 8845
- Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
- Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
- Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
- Kontakt:
Re: Łożyska kół
powiedz to luperowi bo plakal ze nie ma
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
- Arti
- Wiarus
- Posty: 528
- Rejestracja: 24 lip 2012, 14:16
- Posiadane auto: Rover Mini Balmoral edition
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Łożyska kół
Odgrzewając kotleta chciałbym podpytać o parę rzeczy.
Będę wymieniał sworznie wahaczy. By mieć komfort pracy chce zdjąć zwrotnice. W tej chwili mam odkręcony zacisk i tarczę tym samym mam "luźną" półoś. @markfive pisze o ustalonym luzie. Pytanie brzmi jaki powinien to być luz? Bo nawet ciągnąc półoś do siebie czuje luz ok 1mm (w górę, w dół i na boki). Widzę też, że zewnętrzny uszczelniacz też jakby porusza się w zwrotnicy - nie dolega idealnie do ścianek zwrotnicy. Czy to oznacza jego zużycie? Jak ocenić czy łożyska są do wymiany? Oraz jeżeli łożyska będą dobre to czy należy uzupełnić smar? To jakiś zwykły smar do łożysk czy inna tajemna mikstura
Będę wymieniał sworznie wahaczy. By mieć komfort pracy chce zdjąć zwrotnice. W tej chwili mam odkręcony zacisk i tarczę tym samym mam "luźną" półoś. @markfive pisze o ustalonym luzie. Pytanie brzmi jaki powinien to być luz? Bo nawet ciągnąc półoś do siebie czuje luz ok 1mm (w górę, w dół i na boki). Widzę też, że zewnętrzny uszczelniacz też jakby porusza się w zwrotnicy - nie dolega idealnie do ścianek zwrotnicy. Czy to oznacza jego zużycie? Jak ocenić czy łożyska są do wymiany? Oraz jeżeli łożyska będą dobre to czy należy uzupełnić smar? To jakiś zwykły smar do łożysk czy inna tajemna mikstura
Pozdrawiam,
Arti
Arti
- markfive
- Super użytkownik
- Posty: 1441
- Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Re: Łożyska kół
Łożyska piasty pracują w parze ( dwa łożyska plus pierścień dystansowy pomiędzy wewnetrznymi bieżniami ). Wewnętrzne bieżnie osadzone są na osi zewnetrznego przegubu napędowego. Oparcie z jednej strony to płaszczyzna obudowy przegubu a z drugiej płaszczyzna wewnętrzna piasty osadzonej na wieloklinie osi przegubu. Luz łożysk mozna zmierzyć tylko wtedy gdy nakrętka centralna piasty jest dokręcona do oporu.
Po zluzowaniu tej nakrętki łożyska są luźne i luzu ocenic nie można.
Po demontażu stan łożysk ocenia się głównie na podstawie wygladu powierzchni bieżni rolek lub kulek oraz powierzchni samych rolek i kulek. Powinny one byc gładkie, jasne, błyszczące bez żadnych rys czy wżerów. Powierzchnia ciemna lub o niebieskawym zabarwieniu moze wskazywać na przegrzanie z powodu braku smarowania lub zbyt ciasnego pasowania (braku luzu)
Pierścienie uszczelniajace (simeringi) nie mogą być luźne ani względem osadzenia w zwrotnicy ani względem powierzchni osi / wału od strony krawędzi uszczelniajacej.
Do smarowania łożysk piasty stosuje się smar łożyskowy. Smaru w lożyskach zwrotnicy raczej nie należy uzupełniać, tylko po dokładnym umyciu i weryfikacji częsci ( głównie łożysk i pierścieni uszczelniajacych ) nałożyć świeży smar.
Po zluzowaniu tej nakrętki łożyska są luźne i luzu ocenic nie można.
Po demontażu stan łożysk ocenia się głównie na podstawie wygladu powierzchni bieżni rolek lub kulek oraz powierzchni samych rolek i kulek. Powinny one byc gładkie, jasne, błyszczące bez żadnych rys czy wżerów. Powierzchnia ciemna lub o niebieskawym zabarwieniu moze wskazywać na przegrzanie z powodu braku smarowania lub zbyt ciasnego pasowania (braku luzu)
Pierścienie uszczelniajace (simeringi) nie mogą być luźne ani względem osadzenia w zwrotnicy ani względem powierzchni osi / wału od strony krawędzi uszczelniajacej.
Do smarowania łożysk piasty stosuje się smar łożyskowy. Smaru w lożyskach zwrotnicy raczej nie należy uzupełniać, tylko po dokładnym umyciu i weryfikacji częsci ( głównie łożysk i pierścieni uszczelniajacych ) nałożyć świeży smar.
- Arti
- Wiarus
- Posty: 528
- Rejestracja: 24 lip 2012, 14:16
- Posiadane auto: Rover Mini Balmoral edition
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Łożyska kół
Dziękuję @markfive za odpowiedzi!
No to tak prezentują się moje łożyska.
Łożysko zewnętrzne jest bez zarzutów. Natomiast rolki łożyska wewnętrznego noszą ślady przebarwienia. Rolki są gładkie bez wżer.
Obie bieżnie są idealnie gładkie i bez przebarwień.
Łożyska oczyściłem. Wydaje mi się, że wewnątrz zwrotnicy było za mało smaru.
Czy smar GREASEN ŁT- 4 S-2 będzie odpowiedni? Czy może Liten ŁT-43? To chyba smary uniwersalne ale m.in. z przeznaczeniem do łożysk.
Poza tym mam jeszcze pytanie o ten pierścień dystansowy. Czy on się zużywa? Jakie są jego fabryczne rozmiary. Mój ma śr. zew nieco 38mm a szerokość prawie 9mm. Rozumiem, że jego wymiary również są istotne dla prawidłowej pracy łożysk?
No to tak prezentują się moje łożyska.
Łożysko zewnętrzne jest bez zarzutów. Natomiast rolki łożyska wewnętrznego noszą ślady przebarwienia. Rolki są gładkie bez wżer.
Obie bieżnie są idealnie gładkie i bez przebarwień.
Łożyska oczyściłem. Wydaje mi się, że wewnątrz zwrotnicy było za mało smaru.
Czy smar GREASEN ŁT- 4 S-2 będzie odpowiedni? Czy może Liten ŁT-43? To chyba smary uniwersalne ale m.in. z przeznaczeniem do łożysk.
Poza tym mam jeszcze pytanie o ten pierścień dystansowy. Czy on się zużywa? Jakie są jego fabryczne rozmiary. Mój ma śr. zew nieco 38mm a szerokość prawie 9mm. Rozumiem, że jego wymiary również są istotne dla prawidłowej pracy łożysk?
- Załączniki
-
- wew.
- 3.jpg (78.87 KiB) Przejrzano 1319 razy
-
- zew.
- 2.jpg (78.52 KiB) Przejrzano 1319 razy
-
- razem
- 1.jpg (84.82 KiB) Przejrzano 1319 razy
Pozdrawiam,
Arti
Arti
- flapjck1
- Maniak
- Posty: 8845
- Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
- Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
- Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
- Kontakt:
Re: Łożyska kół
lozyska do wymiany, smary: polecam cos lepszego, wurth, skf cos w ten desen ( polskie łt maja spora tendencje do zbrylania lub wytapiania - zaleznie od smaru ), pierscien dystansowy - zuzywa sie, wygniata, traci wymiary, z lozyskami dostajesz nowy pierscien do kompletu - rozny w zaleznosci od lozysk
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
- Arti
- Wiarus
- Posty: 528
- Rejestracja: 24 lip 2012, 14:16
- Posiadane auto: Rover Mini Balmoral edition
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Łożyska kół
Ok - łożyska czas wymienić.
Dopytam zatem o jeszcze jedną rzecz.
Otórz od wewnętrznej strony pomiędzy uszczelniaczem a bieżnią łożyska mam pierścien dystansujący. Na minispares znalzałem, że to chyba on http://www.minispares.com/product/Class ... rings.aspx
Czy dobrze rozumiem z opisu, że mogę go mieć ale nie muszę?
Dopytam zatem o jeszcze jedną rzecz.
Otórz od wewnętrznej strony pomiędzy uszczelniaczem a bieżnią łożyska mam pierścien dystansujący. Na minispares znalzałem, że to chyba on http://www.minispares.com/product/Class ... rings.aspx
Czy dobrze rozumiem z opisu, że mogę go mieć ale nie muszę?
- Załączniki
-
- dystans
- 1.jpg (87.18 KiB) Przejrzano 1241 razy
Pozdrawiam,
Arti
Arti
- markfive
- Super użytkownik
- Posty: 1441
- Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Re: Łożyska kół
Ten pierścień jest po to by wyrównać dystans między zewnętrzną bieżnią łożyska a simeringiem. Chodzi o to by osadzając simering nie wepchnąć go za głęboko. Prawidłowo dobrana szerokość tego pierścienia ustala próg na którym opiera się wciśnięty simering.
Uwaga: szerokość tych pierścieni dystansowych nie jest jednakowa, zależy ona od szerokości zewnętrznej bieżni zastosowanego łożyska.
Wymieniając łożyska zwróć uwagę czy powierzchnia osi przegubu zewnętrznego na której osadzone są łożyska nie jest miejscowo powycierana / nie ma widocznych zagłebień w miejscach gdzie były bieżnie wewnętrzne łożysk. W takim przypadku wymienić trzeba również zewnętrzny przegub napędowy.
Sprawdź czy piasta nie ma zbyt dużego luzu bocznego /poprzecznego na wieloklinie.
Najczęściej wszystkie te wymienione elementy są mocno wypracowane co nawet po wymianie łożysk na nowe poprawi sytuacje tylko na krótko i luz już po niewielkim przebiegu będzie wyczuwalny.
Uwaga: szerokość tych pierścieni dystansowych nie jest jednakowa, zależy ona od szerokości zewnętrznej bieżni zastosowanego łożyska.
Wymieniając łożyska zwróć uwagę czy powierzchnia osi przegubu zewnętrznego na której osadzone są łożyska nie jest miejscowo powycierana / nie ma widocznych zagłebień w miejscach gdzie były bieżnie wewnętrzne łożysk. W takim przypadku wymienić trzeba również zewnętrzny przegub napędowy.
Sprawdź czy piasta nie ma zbyt dużego luzu bocznego /poprzecznego na wieloklinie.
Najczęściej wszystkie te wymienione elementy są mocno wypracowane co nawet po wymianie łożysk na nowe poprawi sytuacje tylko na krótko i luz już po niewielkim przebiegu będzie wyczuwalny.
- Arti
- Wiarus
- Posty: 528
- Rejestracja: 24 lip 2012, 14:16
- Posiadane auto: Rover Mini Balmoral edition
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Łożyska kół
Oś przegubu zewnętrznego jest ewidentnie powycierana i ma zagłębienia w miejscach gdzie były bieżnie wewnętrzne łożysk. Zatem... Do zobaczenia w temacie - "Wymiana przegubów"
Pozdrawiam,
Arti
Arti