[center]BMW Mini FAQ[/center]
1. Co oznaczają skróty R50, R53, R52, R55, R56, R57?
Odpowiadają one poszczególnym modelom MINI. Dzięki temu, wiemy o jakim modelu mówimy:
a) R50 – modele One i Cooper, od początku (2001) do końca produkcji pierwszej generacji MINI (2006). Dotyczy zarówno Diesli, jak i silników benzynowych.
b) R53 – model Cooper S, również pierwszej generacji (2002 – 2006, z kompresorem mechanicznym – więcej info w dalszej części)
c) R52 – modele Cabrio pierwszej generacji. Produkowane od 2004 do 2008 roku.
d) R55 - model Clubman wszystkie warianty (One, Cooper, Cooper S)
d) R56 – jest to numer zbiorczy dla wszystkich MINI drugiej generacji (One, Cooper, Cooper S), oprócz nowego modelu Cabrio.
e) R57 – model Cabrio drugiej generacji.
2. Czym różnią się modele pierwszej i drugiej generacji?
Są to dwie zupełnie różne grupy samochodów. Modele 2006+ to samochody w całości opracowane przez BMW, korzystające z innych rozwiązań (Start&Stop etc.). Sprzęgło, skrzynia biegów, wnętrze, detale zewnętrzne, silniki, elementy karoserii – wszystko jest inne.
3. O co chodzi z liftingami?
Lifing dotyczy wszystkich modeli MINI pierwszej generacji (oprócz Cabrio – wprowadzone w 2004 miało wszystkie cechy auta poliftingowego). Oficjalna data liftu to 06/2004. Zmieniło się całkiem dużo:
a) Cooper, One – na zewnątrz zmiany kosmetyczne – przedni, tylny zderzak, światła. W środku poprawiono jakość i spasowanie materiałów, zmieniono deskę rozdzielczą, radio (więcej o tym w punkcie 4.). Najważniejszą zmianą była chyba zamiana skrzyni produkcji Midland Gears (która nie ciszyła się zbytnim uznaniem, delikatnie mówiąc) na model Getrag'a – również pięciobiegowy, z nieco innymi przełożeniami.
b) Cooper S – z zewnątrz zmiana świateł... i to tyle. Ważniejsze są: zmienione przełożenia skrzyni biegów, nowa rewizja kompresora (model taki, jak w pakiecie JCW, Eaton M45 rev. 5. Uzyskano wyższą odporność na wysokie temperatury dzięki pokryciu rotorów warstwą teflonu), zmiany w ECU, wydechu. Moc wzrosła ze 163 KM do 170. Środek - podobnie jak w modelach One, Cooper. Dodano do opcji LSD (nie, nie "klubowy" Dietyloamid kwasu D-lizergowego, tylko Limited Slip Differential - tzw. szperę )
Ogólnie warto szukać modelu jak najmłodszego (poliftowego) – z czasem eliminowano pewne wady – padającą pompę wspomagania, problemy z uszczelkami drzwi (świszczenie, zalegająca woda), spasowanie elementów wnętrza, wycieki płynu chłodzącego, szybko zużywające się zawieszenie silnika (szczególnie model Cooper S). Lifting zmienił wiele drobnych, ale irytujących mankamentów. Dotyczy to w szczególności modeli Cooper i One, gdzie różnice są b. niewielkie, moc można bez problemu odblokować, a koszt zakupu Coopera zawsze będzie wyższy.
4. Po czym poznam model poliftowy? Skąd wiecie, że w aucie z ogłoszenia coś się nie zgadza?
Istnieje kilka zmian:
a) Deska rozdzielcza - do 06/2004 MINI miało 5-częściową deskę rozdzielczą - TUTAJ
Po lifcie, zmienioną ją na wersję 3 częściową - TUTAJ
b) Radio – model Alpine (TUTAJ) zastąpiono nowym, produkcji VDO/Siemens (TUTAJ), odtwarzającym MP3/WMA.
c) Światła - Zmieniono wygląd świateł do jazdy dziennej - poliftingowe i przedliftingowe.
d) obramowanie grilla - po liftingu zrezygnowano z przetłoczenia na jego chromowanej części. Zmianę widać na dwóch poprzednich obrazkach.
Bardzo często zdarza się, że Miniaki maja wnętrze od wersji poliftowej (radio, deska) a przód (obramowanie grilla, światła) od auta przedliftowego. Dlaczego? W 99% - bo osoba naprawiająca auto nie ma pojęcia o tych detalach/nie chce jej się o to zadbać.
Jeśli masz jeszcze jakieś wątpliwości - pytaj TUTAJ
5. Czy MINI jest autem awaryjnym?
Poważne problemy zdarzają się niezbyt często. TUTAJ dyskusja na ten temat.
6. Czy kupując MINI, jestem skazany na opony typu Runflat?
Nie.
Zamiana fabrycznych runflatów na zwykłe opony znacznie polepszy komfort jazdy (dzięki mniej sztywnym ściankom bocznym opony). Dla świętego spokoju można kupić zestaw naprawczy (pianka + kompresor) - Mini Mobility System.
7. JCW, co to za tajemniczy skrót?
John Cooper Works - zakład który zajmował się dawniej "ulepszaniem" klasycznych Mini. Obecnie, wersja JCW jest również szybsza od swojego seryjnego odpowiednika.
a) Cooper - dostępny był zestaw JCW, podnoszący moc z seryjnych 116 do 126 KM. Był on jednak stosunkowo drogi, dlatego nie zyskał popularności. Składały się nań:
- obrobiona głowica
- mniej restrykcyjny filtr powietrza
- wydech
- zmiana oprogramowania silnika
b) Cooper S - dostępne były pakiety JCW, montowane przez ASO (200 i 210 KM) oraz wersja fabrycznie wyposażona w części sygnowane logiem JCW.
Do 09/2004 zestaw składał się z:
- obrobionej głowicy
- zmienionego kompresora (rev. 5 - identyczny jak w zwykłym MCS po lifcie) z mniejszym kółkiem - o 11,3%.
- świec zapłonowych NGK
- wydechu
- zmienionego oprogramowania
Od 10/2004 do zestawu dołączyły - większe wtryski 380cc i filtr powietrza JCW.
8. Nie mam wersji JCW. Mogę jakoś przyspieszyć MINI 1 Gen.?
Jak najbardziej!
a) One (90 KM) - zainteresuj się oprogramowaniem silnika - sama jednostka jest identyczna z tą z modelu Cooper. Różnica tkwi w oprogramowaniu. Dostępne są zestawy gotowe (Bluefin) ~ 250£, można też popytać w niemal każdym zakładzie chipującym auta.
b) Cooper - dużo nie zdziałasz, wszelkie dokładania turbo, kompresora są nieopłacalne. Silnik w Cooperze S ma kilka usprawnień (m.in. natrysk oleju na denko tłoka i inne) - to nie to samo co różnica One/Cooper. Zawsze możesz zamówić filtr stożkowy/wydech u któregoś z tunerów MINI.
c) Cooper S - jest kilka opcji. Standard Miniakowy to kółko kompresora, filtr powietrza (CAI) i wydech. W zależności od rozmiarów kółka może być przydatny: intercooler, "zimniejsze" świece, wtryski i strojenie. Te przeróbki powinny zaowocować mocą ~ 210 - 220 KM (dużo zależy od zastosowanego kółka)
O jakie kółko chodzi?
Kółko kompresora. (czarne, po lewej - HOP). Im mniejsza średnica tegoż kółka (które go właśnie napędza, bezpośrednio od silnika - stąd powiązanie z RPM silnika właśnie) tym kompresor szybciej się kręci -> tłoczy powietrze. W wersji Works, kółko jest mniejsze o 11,3%. Tunerzy, stosują najczęściej kółka mniejsze o 15 - 19%. Jeśli chodzi o kwestię 19% - to przy odcięciu w Mini, kompresor wykracza poza zakres bezpiecznych dla siebie obrotów. Zwiększa to ryzyko zatarcia, ale ma też duży wpływ na temperaturę tłoczonego powietrza, która jest dużo wyższa od normy. W takich konwersjach, często stosuje się wydajniejszy intercooler, np. z wersji GP lub firmy GRS, GTT itd. W rozmiarach 15% nie jest to wymagane. 17% pozostaje kwestią sporną Ważnym aspektem poprawnego wyboru rozmiaru kółka jest nasz styl jazdy/upodobania. 15% zapewni więcej mocy/momntu na wyższych obrotach, 19% z kolei działa znacznie szybciej i wyższy moment/moc uzyskiwane są wcześniej - nie ma potrzeby kręcić silnika pod odcięcie.
Opisane modyfikacje są tymi podstawowymi. Stosunek cena/efekty przy zastosowaniu mniejszego kółka jest nie do pobicia - kosztuje ono ~ 100£. Bez zakładania turbo, moc Miniaka na seryjnym kompresorze można podnieść nawet do 280 KM, ale wchodzimy tutaj w horrendalne koszta.
9. Jakie firmy mają w swojej ofercie części do MINI o których mowa w pkt. 8?
Jest ich sporo, do najbardziej znanych zaliczyłbym:
- MiniMania
- M7 Tuning
- Lohen
- Mini Madness
- Alta
- GTT
10. Jakie felgi, opony pasują do MINI 1 Gen.?
Fabrycznie:
Rozstaw śrub: 4x100
Otwór centrujący: 56,1mm
Rozmiary felg zaczynają się od:
15x5.5" ET 45 z oponami 175/65 (nie wejdą na auto z większymi, 294mm hamulcami JCW)
A kończą na:
18x7" ET 52 z oponami 205/40/18
Rozmiary pośrednie powinny spasować. W przypadku Niestandardowych rozmiarów, nikt nie da 100% pewności. Niektórym ocierają, niektórym nie. Najlepiej sprawdzić sobie o ile zmienią się odsadzenie od piasty (ET) i wysokość koła, np.
TUTAJ i TUTAJ
11. Ile pali MINI?
Polecam zapoznać się z raportami spalania na Autocentrum.pl, oraz przejrzeć TEN wątek.
12. Gdzie znajdę instrukcję do mojego MINI?
TUTAJ, na dole strony.
13. Widziałem ostatnio MINI Checkmate. Co to za model?
Checkmate to wersja wyposażenia. Dodatkowe wyróżniki - szachownica z boku auta. Z innych niecodziennych wersji wyposażeniowymch warto wspomnieć o GP - wyszło w 2006 i było limitowaną wersją. Auto lżejsze o 50kg, mocniejsze (218km) z fabrycznym LSD, dwumiejscowe, ze zmienionymi progami i zderzakami. 2000 sztuk, każda z indywidualnym numerem, w jednym kolorze (Thunder Blue). Był też Mini MC40 (Monte Carlo) 1000 sztuk, w 2004 - wszystkie w kolorze Chilli Red i z białym dachem. Oprócz tego bardziej poularne - Seven, Park Lane i Sidewalk (tylko Cabrio).
14. Przydatne linki:
- RealOEM - katalog części online.
- Motoring File - źródło newsów, kopalnia informacji
- Mini2 - serwis poświęcony MINI, OGROMNE forum dyskusyjne.
- North American Motoring - kolejne olbrzymie forum nt. MINI.
To taka wstępna wersja.
Mam nadzieję, że z czasem "urośnie". Jeśli osiągnie pożądaną wartość merytoryczną - podwiesiłbym, żeby podstawowe info było w ramach 1 tematu.
Fajnie, gdyby ktoś napisał coś o R56. Ja się nie podejmuję - brak wiedzy.
Zapomniałem o czymś? PW !
BMW Mini FAQ
- pididi
- Super użytkownik
- Posty: 1112
- Rejestracja: 19 cze 2008, 20:39
- Posiadane auto: Clubman JCW LCI
- Lokalizacja: Poznań
BMW Mini FAQ
Ostatnio zmieniony 27 maja 2010, 11:03 przez pididi, łącznie zmieniany 3 razy.
Re: BMW Mini FAQ
Chyba najlepszy w sieci zbiór instruktaży
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... _index.htm
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... _index.htm
youhavemyword.pl - technical authoring and translations
Life's just one lap, why don't we make it a good one...
Life's just one lap, why don't we make it a good one...
-
- WITAJ.Zanim zapytasz poszukaj odpowiedzi
- Posty: 1
- Rejestracja: 20 lis 2020, 19:30
- Posiadane auto: Mini cooper '02
- Lokalizacja: Lublin
Re: BMW Mini FAQ
Cześć,
Jestem tu nowy z R50, coś tam grzebię w necie, szukam, naprawiam, znalazłem taką stronkę z DIY, której chyba nie ma podlinkowanej tutaj.
http://www.ronsworld.nl/nl-NL/mini-mods/schematics
Sporo pdfów jak, co, ile, kiedy, czym itd w języku wyspiarzy ale to chyba nie problem
Jeśli pomyłka nuworysza admin delete pls
Jestem tu nowy z R50, coś tam grzebię w necie, szukam, naprawiam, znalazłem taką stronkę z DIY, której chyba nie ma podlinkowanej tutaj.
http://www.ronsworld.nl/nl-NL/mini-mods/schematics
Sporo pdfów jak, co, ile, kiedy, czym itd w języku wyspiarzy ale to chyba nie problem
Jeśli pomyłka nuworysza admin delete pls
- grzes-beton
- Nowy
- Posty: 25
- Rejestracja: 08 kwie 2021, 19:32
- Posiadane auto: Mini One R50 1,6 benz MTF 2003
- Lokalizacja: Leszno
Re: BMW Mini FAQ
Witam,pididi pisze: skrzyni produkcji Midland Gears (która nie ciszyła się zbytnim uznaniem, delikatnie mówiąc)
Jakiego rodzaju awarie występują w tej skrzyni? Czy to częściej defekt kół zębatych (stal), czy synchronizatorów (mosiądz)? Czy przyczyną są raczej przeciążenia i udary, czy może utlenianie, korozja, reakcja z olejem?
Oczywiście przeszukałem forum, znalazłem tylko jeden przypadek wyłamania kół zębatych, ale czy to właśnie jest typowy defekt?
Pytam trochę dla siebie, a trochę dla innych z tą skrzynią, by określić środki zaradcze, inne od tych już wymienionych.
Dziękuję - Grzegorz
- grzes-beton
- Nowy
- Posty: 25
- Rejestracja: 08 kwie 2021, 19:32
- Posiadane auto: Mini One R50 1,6 benz MTF 2003
- Lokalizacja: Leszno
Re: BMW Mini FAQ
Dzięki, już zdobyłem informacje, pozdrawiam