zawieszenie - jak to zrobić?
Moderator: flapjck1
zawieszenie - jak to zrobić?
Mam olbrzymią prośbę.
Jestem posiadaczem Mini od roku i ten fakt skłonił mnie do zainteresowania się mechaniką samochodową co dotąd było dla mnie sferą równie obcą jak tajniki uprawy pieprzu. Ponieważ nie zamierzam w najbliższym czasie pieprzu uprawiać, a Mini mnie interesuje zwracam się z prośbą do specjalistów na tym forum o omówienie dostępnym językiem tematu zawieszenia w Mini, które jak wiemy, jest never ending story problemem. Opisze swój problem - po zakupie Mini, którego dokonałem zupełnie impulsywnie (wyciągnąłem go ze stodoły rolnikowi, który dostał go w ramach rozliczeń od niemieckiego bauera i który stwierdził, ze "syrenką jeździć nie będzie" i przeznaczył auto na kurnik) zacząłem dociekać dlaczego on tak nisko siedzi i wymieniłem najpierw amortyzatory. Potem trafiłem na stronę MarkFive i powoli zacząłem zbierać wiedzę na temat tego co zdobyłem. W ten sposób natrafiłem na cudowny wynalazek pt. "gruchy", które zostały również wymienione wraz z teflonami i co tam potrzebne... (tu ukłon w stronę Rogala, który we mnie wmusił te wszystkie drobiazgi). Na tym etapie się zatrzymałem - po przejechaniu ok 10 000 km polskich dróg auto powolutku zaczyna wracać do stanu sprzed wymiany gruszek - najpierw wchodziły trzy paluszki, potem dwa, a teraz jeden palec wchodzi miedzy koło, a nadkole. Pytanie - ile wytrzymują standardowe Dunlopy? Jakie są sposoby na przedłużenie ich żywotności? Pojawia się temat hi-low - jak to zrobić? A może coś innego?
Przyznaję, że mój zawód (jestem ilustratorem bajek dla dzieci ) jest bardzo daleki od wszelkiego "grzebactwa" w samochodach, ale doszedłem do wniosku, że w fakcie posiadania Mini jest ukryta również taka "wartość dodana" - czyli fajna nauka w sferze, która była mi dotąd zupełnie obca.
PS. Używałem wyszukiwarki - kiepsko z tym tematem na forum, nie ma go w jednym miejscu, informacje można wyłowić tak naprawdę jedynie porozrzucane w indywidualnych realizacjach z Galerii...
Jestem posiadaczem Mini od roku i ten fakt skłonił mnie do zainteresowania się mechaniką samochodową co dotąd było dla mnie sferą równie obcą jak tajniki uprawy pieprzu. Ponieważ nie zamierzam w najbliższym czasie pieprzu uprawiać, a Mini mnie interesuje zwracam się z prośbą do specjalistów na tym forum o omówienie dostępnym językiem tematu zawieszenia w Mini, które jak wiemy, jest never ending story problemem. Opisze swój problem - po zakupie Mini, którego dokonałem zupełnie impulsywnie (wyciągnąłem go ze stodoły rolnikowi, który dostał go w ramach rozliczeń od niemieckiego bauera i który stwierdził, ze "syrenką jeździć nie będzie" i przeznaczył auto na kurnik) zacząłem dociekać dlaczego on tak nisko siedzi i wymieniłem najpierw amortyzatory. Potem trafiłem na stronę MarkFive i powoli zacząłem zbierać wiedzę na temat tego co zdobyłem. W ten sposób natrafiłem na cudowny wynalazek pt. "gruchy", które zostały również wymienione wraz z teflonami i co tam potrzebne... (tu ukłon w stronę Rogala, który we mnie wmusił te wszystkie drobiazgi). Na tym etapie się zatrzymałem - po przejechaniu ok 10 000 km polskich dróg auto powolutku zaczyna wracać do stanu sprzed wymiany gruszek - najpierw wchodziły trzy paluszki, potem dwa, a teraz jeden palec wchodzi miedzy koło, a nadkole. Pytanie - ile wytrzymują standardowe Dunlopy? Jakie są sposoby na przedłużenie ich żywotności? Pojawia się temat hi-low - jak to zrobić? A może coś innego?
Przyznaję, że mój zawód (jestem ilustratorem bajek dla dzieci ) jest bardzo daleki od wszelkiego "grzebactwa" w samochodach, ale doszedłem do wniosku, że w fakcie posiadania Mini jest ukryta również taka "wartość dodana" - czyli fajna nauka w sferze, która była mi dotąd zupełnie obca.
PS. Używałem wyszukiwarki - kiepsko z tym tematem na forum, nie ma go w jednym miejscu, informacje można wyłowić tak naprawdę jedynie porozrzucane w indywidualnych realizacjach z Galerii...
- flapjck1
- Maniak
- Posty: 8845
- Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
- Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
- Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
- Kontakt:
Re: zawieszenie - jak to zrobić?
gruchy ( dunlop-moulton) trwalosc maja mikra - czasami chwile po zalozeniu jedna sztuka siada i psuje krew, niejednokrotnie tak bylo
rozwiazanie na to to stosowanie gruch tzw "competition" inny material, inny ksztalt "gruchy" ale tez inna charakterystyka pracy zawieszenia ( aczkolwiek zawsze milsza niz uklepane nalesniki )
hilow to recepta na siadajace gruchy ( i "miske" olejowa coraz blizej studzienek ) ale komfortu nie odzyskasz
rozwiazanie na to to stosowanie gruch tzw "competition" inny material, inny ksztalt "gruchy" ale tez inna charakterystyka pracy zawieszenia ( aczkolwiek zawsze milsza niz uklepane nalesniki )
hilow to recepta na siadajace gruchy ( i "miske" olejowa coraz blizej studzienek ) ale komfortu nie odzyskasz
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
- Sadam
- Maniak
- Posty: 2671
- Rejestracja: 19 kwie 2005, 10:22
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: zawieszenie - jak to zrobić?
niestety tak jak flap pisze niby oryginalne ale g*** warte, wytrzymują mniej więcej rok, czyli dramat
na tą chwilę testuję sprężyny ale póki co krótko, ale wrażenia przyjemne i czekam na gruchy by bikopur 2.0, stare były nawet fajne, jedno auto we Wro jeździ od 2 lat i stoi wysoko tak jak na początku (bez hi-low, było nawet za wysoko), ale temat trochę padł i czekam na takie które nie będą wymagały użycia elementów ze starej gruszki
na tą chwilę testuję sprężyny ale póki co krótko, ale wrażenia przyjemne i czekam na gruchy by bikopur 2.0, stare były nawet fajne, jedno auto we Wro jeździ od 2 lat i stoi wysoko tak jak na początku (bez hi-low, było nawet za wysoko), ale temat trochę padł i czekam na takie które nie będą wymagały użycia elementów ze starej gruszki
www.minicentrum.pl - Sklep internetowy
Mini Custom '92 HIF 44, LCB, 1300 big valve head, AP4T vented brakes
Mini Racer 96' 75,5KM/6798rpm 102Nm/3758rpm na remont nadszedł czas
Mini Custom '92 HIF 44, LCB, 1300 big valve head, AP4T vented brakes
Mini Racer 96' 75,5KM/6798rpm 102Nm/3758rpm na remont nadszedł czas
- sezar
- Wiarus
- Posty: 559
- Rejestracja: 26 sie 2009, 14:34
- Posiadane auto: Mini'91 New Mini Cooper S '03
- Lokalizacja: 49.76314,19.060957
- Kontakt:
Re: zawieszenie - jak to zrobić?
Ja podłącze się może pod temat i powiem, że gruchy szybciutko siadają fakt ( u mnie jakieś 20 miesięcy ) na szczęście mam hi-low'y, ale nie mam pojęcia jak to wyregulować teraz
- monsterk
- Super użytkownik
- Posty: 2082
- Rejestracja: 18 sty 2005, 18:43
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
- Kontakt:
Re: zawieszenie - jak to zrobić?
Niestety ale w pewnym sensie hi-lowy to nieszczęście, wszyscy je kupują i myślą że to załatwi sprawę, ale w przypadku gdy grucha jest padnięta regulatory nic nie dają a mogą powodować uszkodzenia wózka lub też uszkodzenie samego regulatora.W dodatku te tanie regulatory są żle wykonane i nawet przez nie padają gruchy
- Bochen
- Swój Człowiek
- Posty: 391
- Rejestracja: 03 maja 2009, 15:34
- Posiadane auto: Rover Mini 1.3i MPi 1999
- Lokalizacja: Łódź
Re: zawieszenie - jak to zrobić?
tanie czyli które?
na stronie użytkownika Markfive masz opisane jak je regulować.
sezar pisze:Ja podłącze się może pod temat i powiem, że gruchy szybciutko siadają fakt ( u mnie jakieś 20 miesięcy ) na szczęście mam hi-low'y, ale nie mam pojęcia jak to wyregulować teraz
na stronie użytkownika Markfive masz opisane jak je regulować.
Re: zawieszenie - jak to zrobić?
monsterk pisze:Niestety ale w pewnym sensie hi-lowy to nieszczęście, wszyscy je kupują i myślą że to załatwi sprawę, ale w przypadku gdy grucha jest padnięta regulatory nic nie dają a mogą powodować uszkodzenia wózka lub też uszkodzenie samego regulatora.W dodatku te tanie regulatory są żle wykonane i nawet przez nie padają gruchy
No jakoś wierzę w to co mówisz I fajnie, że to mówisz.
No właśnie stoję teraz przed decyzją co robić - czy decydować się na hi-lowy (miałem nadzieję, ze ich funkcja to również "odciążanie" gruszek, ale wychodzi na to, że nie), czy jednak się po prostu godzić z faktem, że powinienem praktycznie przy każdej wymianie oleju bulić prawie 6 stów i wymieniać też gruchy. No ciężko z tym godzeniem się....
A nie chcę dobijać auta i udawać przed sobą, że wszystko gra.
- monsterk
- Super użytkownik
- Posty: 2082
- Rejestracja: 18 sty 2005, 18:43
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
- Kontakt:
Re: zawieszenie - jak to zrobić?
Osobiście od dłuższego czasu moim klientom zakładam gruchy z minispares C-STR687 i do tego oryginalne HI-LOWy, na około 30 szt padły dwie i to w jednym miniaku i to jeszcze tak ze jedna z przodu i jedna z tyłu
- se7ven
- Super użytkownik
- Posty: 1532
- Rejestracja: 14 sty 2005, 19:46
- Posiadane auto: Mini, Triumph Dolomite Sprint, Triumph TR7
- Lokalizacja: Cieszyn
Re: zawieszenie - jak to zrobić?
Rych pisze:A nie chcę dobijać auta i udawać przed sobą, że wszystko gra.
Pomyśl nad coilover.
- monsterk
- Super użytkownik
- Posty: 2082
- Rejestracja: 18 sty 2005, 18:43
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
- Kontakt:
Re: zawieszenie - jak to zrobić?
se7ven pisze:Rych pisze:A nie chcę dobijać auta i udawać przed sobą, że wszystko gra.
Pomyśl nad coilover.
Ale wg ciebie Piotrze co kiedyś powiedziałeś coilovery nie nadają się na polskie drogi.
Niestety tematu jak zwykle nie rozwinąłeś!
- markfive
- Super użytkownik
- Posty: 1441
- Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
zawieszenie jak to zrobić
Pomijając wszystko to co zostało tu napisane na temat jakości tych czy innych gruszek, złych i dobrych regulatorów czy sensu i bezsensu ich zakładania są jeszcze inne ważne kwestie:
1. Zawieszenie w mini jeżeli chodzi wpływ stanu wszystkich jego elementów na wysokość jest bardzo czułe. Szczególnie z przodu.
2. Nie wystarczy wymienić gruszki, sworznie i miseczki, czy wstawić regulatory. Przede wszystkim trzeba wymontować wachacze, sprawdzić i wymienić w razie potrzeby osie wachaczy, łożyskowanie osi i prawidłowo wyregulować luz poosiowy wachacza wzgledem bocznych podkładek oporowych.
3. Wpływ amortyzatorów jest taki, że jeżeli "nie trzymają" i są zużyte znacznie przyspiesza to "wygniatanie" się gruszek i ogólnie zużycie wszystkich elementów a także samej karoserii.
4. Sprężystość gruszek wspomagają nieco mocne amortyzatoru gazowe. Do zastosowań drogowych wystarczajaco mocne są KYB gas a just
5. Nie wystarczy również wymienić elementy na nowe i mieć spokój na zawsze. Osie wahaczy wymagają częstego i dokładnego smarowania. Sworznie kuliste muszą mieć oryginalne pasowne szczelne osłony gumowe bo gdy dostanie się tam woda czy piasek miseczki wytrą się po 5-10 tys km. Niektóre tanie zamienniki mają osłony "dobrane na sztukę" pochodzące z końcówek drążków kierowniczych. Osłony te nie spełniaja należycie swojego zadania.
6. Regulatory umożliwiaja przede wszystkim równe ustawienie wysokości zawieszenia dla lewej i prawej strony jednej osi a także ewentualne obniżenie zawieszenia do jazdy sportowej. Wiąże się to jednak z innymi modyfikacjami, które trzeba wtedy wykonać.
Zasadniczo nie służą więc do "podnoszenia" zawieszenia wypracowanego czy zużytego z innych powodów.
Edit 20.03
Na ilustracji kpl. sworznie zawieszenia z miseczkami i osłonami gumowymi. Po lewej tanie zamienniki wykonane z gorszych jakościowo materiałów z osłoną zastępczą - element który z powodzeniem zastosowany może byc w autach o niewielkich przebiegach używanych głównie do dojazdu na zloty i okazyjne przejażdżki. Po prawej element oryginalny przeznaczony do samochodów o dużych przebiegach, użytkowanych na co dzień.
1. Zawieszenie w mini jeżeli chodzi wpływ stanu wszystkich jego elementów na wysokość jest bardzo czułe. Szczególnie z przodu.
2. Nie wystarczy wymienić gruszki, sworznie i miseczki, czy wstawić regulatory. Przede wszystkim trzeba wymontować wachacze, sprawdzić i wymienić w razie potrzeby osie wachaczy, łożyskowanie osi i prawidłowo wyregulować luz poosiowy wachacza wzgledem bocznych podkładek oporowych.
3. Wpływ amortyzatorów jest taki, że jeżeli "nie trzymają" i są zużyte znacznie przyspiesza to "wygniatanie" się gruszek i ogólnie zużycie wszystkich elementów a także samej karoserii.
4. Sprężystość gruszek wspomagają nieco mocne amortyzatoru gazowe. Do zastosowań drogowych wystarczajaco mocne są KYB gas a just
5. Nie wystarczy również wymienić elementy na nowe i mieć spokój na zawsze. Osie wahaczy wymagają częstego i dokładnego smarowania. Sworznie kuliste muszą mieć oryginalne pasowne szczelne osłony gumowe bo gdy dostanie się tam woda czy piasek miseczki wytrą się po 5-10 tys km. Niektóre tanie zamienniki mają osłony "dobrane na sztukę" pochodzące z końcówek drążków kierowniczych. Osłony te nie spełniaja należycie swojego zadania.
6. Regulatory umożliwiaja przede wszystkim równe ustawienie wysokości zawieszenia dla lewej i prawej strony jednej osi a także ewentualne obniżenie zawieszenia do jazdy sportowej. Wiąże się to jednak z innymi modyfikacjami, które trzeba wtedy wykonać.
Zasadniczo nie służą więc do "podnoszenia" zawieszenia wypracowanego czy zużytego z innych powodów.
Edit 20.03
Na ilustracji kpl. sworznie zawieszenia z miseczkami i osłonami gumowymi. Po lewej tanie zamienniki wykonane z gorszych jakościowo materiałów z osłoną zastępczą - element który z powodzeniem zastosowany może byc w autach o niewielkich przebiegach używanych głównie do dojazdu na zloty i okazyjne przejażdżki. Po prawej element oryginalny przeznaczony do samochodów o dużych przebiegach, użytkowanych na co dzień.
- Załączniki
-
- knuckle joint.jpg (8.76 KiB) Przejrzano 2671 razy
Ostatnio zmieniony 20 mar 2010, 09:12 przez markfive, łącznie zmieniany 1 raz.
- se7ven
- Super użytkownik
- Posty: 1532
- Rejestracja: 14 sty 2005, 19:46
- Posiadane auto: Mini, Triumph Dolomite Sprint, Triumph TR7
- Lokalizacja: Cieszyn
Re: zawieszenie - jak to zrobić?
monsterk pisze:Ale wg ciebie Piotrze co kiedyś powiedziałeś coilovery nie nadają się na polskie drogi.
Niestety tematu jak zwykle nie rozwinąłeś!
Te, które mam niestety tak bo są słabe sprężyny i dobija na dziurach z przodu.
Staram się jeździć jak muszę po dobrych nawierzchniach (auta z tym rozwiązaniem zawieszenia nie mam do jazdy codziennej więc za bardzo mi to nie przeskadza.)
Są sprężyny o większej twardości i na pewno będzie zdecydowanie lepiej.
Uwaga dla potencjalnych nabywców coilover!
Blacha pod seryjnym mocowaniem amortyzatorów powinna być bez korozji i wzmocniona blachą (min. 1,5mm) również w górę przegrody - górne mocowanie jest w 6pkt.
- Sadam
- Maniak
- Posty: 2671
- Rejestracja: 19 kwie 2005, 10:22
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: zawieszenie - jak to zrobić?
wracając do gruszek to kto jest producentem tych competition? mają jakieś oznaczenia na gumie?
bo właśnie dostałem ustrojstwa w cenie minimalnie wyższej niż Dunlop ale design by Moulton, a producent jest AVON
bo właśnie dostałem ustrojstwa w cenie minimalnie wyższej niż Dunlop ale design by Moulton, a producent jest AVON
www.minicentrum.pl - Sklep internetowy
Mini Custom '92 HIF 44, LCB, 1300 big valve head, AP4T vented brakes
Mini Racer 96' 75,5KM/6798rpm 102Nm/3758rpm na remont nadszedł czas
Mini Custom '92 HIF 44, LCB, 1300 big valve head, AP4T vented brakes
Mini Racer 96' 75,5KM/6798rpm 102Nm/3758rpm na remont nadszedł czas
Re: zawieszenie - jak to zrobić?
Moulton by avon to kopia dunlopów, producent twierdzi że ma lepsze właściwości jesli chodzi o giętkość co polepsza komfort jazdy.
- Sadam
- Maniak
- Posty: 2671
- Rejestracja: 19 kwie 2005, 10:22
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: zawieszenie - jak to zrobić?
producent twierdzi... a w praktyce? ktoś już zakładał?
www.minicentrum.pl - Sklep internetowy
Mini Custom '92 HIF 44, LCB, 1300 big valve head, AP4T vented brakes
Mini Racer 96' 75,5KM/6798rpm 102Nm/3758rpm na remont nadszedł czas
Mini Custom '92 HIF 44, LCB, 1300 big valve head, AP4T vented brakes
Mini Racer 96' 75,5KM/6798rpm 102Nm/3758rpm na remont nadszedł czas