Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

Wszystko o klasycznych Mini.

Moderator: flapjck1

Awatar użytkownika
Bankowy
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 193
Rejestracja: 01 sie 2009, 08:15
Posiadane auto:
Lokalizacja: Wyspy Dziewicze

Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

Post autor: Bankowy »

Witam,

po zabawie z pompą (wymiana uszczelnień), próbuję znaleźć hamulce w Miniaku.
Dla ułatwienia zadania - zalałem po kolei cały układ płynem, do pompy też poszło "co nieco" przy pomocy strzykawki, ale jak to mówią "zimna dupa".
Pompować pedałem można ile kto tylko ma ochotę, a odpowietrzyć tego za cholery nie idzie.
Czy jakieś czary trzeba odprawić? Inaczej zalać pompę? Czy jeszcze coś innego?

Z góry dzięki za pomoc!
Awatar użytkownika
flapjck1
Maniak
Maniak
Posty: 8845
Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
Kontakt:

Re: Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

Post autor: flapjck1 »

pomerdales uszczelniacze na tloczysku - innego wyjscia nie ma
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
Awatar użytkownika
Bankowy
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 193
Rejestracja: 01 sie 2009, 08:15
Posiadane auto:
Lokalizacja: Wyspy Dziewicze

Re: Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

Post autor: Bankowy »

Siedem razy sprawdzałem przed ostatecznym złożeniem, żeby nie zrobić takiej wtopy właśnie.
Ale OK, zrzucę pompę i rozbroję na czynniki pierwsze raz jeszcze.
Chyba, że komuś przychodzi do głowy jakiś powód?
A tak BTW - jak zalewacie pompę przed odpowietrzeniem właśnie?
Awatar użytkownika
Jerzy
Nowy
Nowy
Posty: 69
Rejestracja: 30 sty 2005, 18:07
Posiadane auto:
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontakt:

Re: Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

Post autor: Jerzy »

Wykręć przewód hamulcowy z pompy, zatkaj otwór palcem a niech ktoś pompuje pedałem, potem wkręć przewód z powrotem i odpowietrz resztę układu.
Można też cały układ zalać i odpowietrzyć w odwrotnym kierunku (tak się teraz robi) czyli pompką lub duuużą strzykawką, przez wężyk, wciska się płyn w poluzowane odpowietrzniki. Do tej metody najlepiej jak odpowietrzniki są w wersji z o-ringami.
Jerzy
MGF 1,8i, Mini 1380 GTI, Fiat 125p
Awatar użytkownika
Konrad K_2
Maniak
Maniak
Posty: 2563
Rejestracja: 29 maja 2006, 19:13
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

Post autor: Konrad K_2 »

Jerzy pisze:Wykręć przewód hamulcowy z pompy, zatkaj otwór palcem a niech ktoś pompuje pedałem
i zobacz bzy "dmucha" na palec
Awatar użytkownika
Bankowy
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 193
Rejestracja: 01 sie 2009, 08:15
Posiadane auto:
Lokalizacja: Wyspy Dziewicze

Re: Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

Post autor: Bankowy »

Ściągnąłem pompę, razem z przewodami do korektora. Jakieś tam ciśnienie daje, ale wydaje mi się ono pierońsko małe (przynajmniej w porównaniu do pompy od F126p, to ta od Mini do pięt nie dorasta :wink: ). Zalałem i odpowietrzyłem pompę razem z tymi przewodami. Zamontowałem i rozpocząłem walkę z resztą układu. Wyniki po 3h walki: hamulce z tyłu są, a z przodu za cholery... Żeby było śmieszniej, to jak sprawdzałem pompę, to odnosiłem wrażenie, że sekcja od przednich kół daje większe ciśnienie.....
Awatar użytkownika
Saint
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1227
Rejestracja: 04 sty 2005, 22:37
Posiadane auto:
Lokalizacja: KR
Kontakt:

Re: Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

Post autor: Saint »

Pewnie dlatego Ci się tak wydawało, bo tak jest- średnica sekcji przedniej jest inna niż sekcji tylnej. Dla pomp pionowych, z "żółta opaską"
Zawodowy Szyderca
Awatar użytkownika
Bankowy
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 193
Rejestracja: 01 sie 2009, 08:15
Posiadane auto:
Lokalizacja: Wyspy Dziewicze

Re: Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

Post autor: Bankowy »

Tak, wszystko się zgadza się, różna średnica, a zatem różne ciśnienie. Ale właśnie przy większym ciśnieniu na przednią oś, powinno być mniej problemu, a tu nic z tego.
Awatar użytkownika
Bankowy
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 193
Rejestracja: 01 sie 2009, 08:15
Posiadane auto:
Lokalizacja: Wyspy Dziewicze

Re: Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

Post autor: Bankowy »

Jeszcze raz zdjąłem pompę i okazało się, że jeden z uszczelniaczy zbiorniczka jest uszkodzony. Być może tą drogą pompa zapowietrzała się bez przerwy i stąd problem z odpowietrzeniem układu.
Jeśli ktoś posiada takie uszczelnienie zbędne, to chętnie kupię :)
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

Post autor: markfive »

Z praktyki wiem, że przy tych pompach występuje złudne wrażenie, że nie ma ciśnienia przy sprawdzaniu działania pompy poza samochodem. Oczywiście i tak wszystko musi być prawidłowo złożone, uszczelnienia w dobrym stanie i powierzchnia wewnętrzna cylindra pompy nie porysowana i nie wytarta.

Po zamontowaniu pompy do samochodu należy najpierw dobrze odpowietrzyć górną sekcję bo bez tego dolna działać nie będzie. Pomimo, że pompa jest dwuobwodowa wcale nie znaczy to, że gdy jedna część pompy zawiedzie, druga będzie wytwarzać skutecznie ciśnienie. Cała pompa wewnątrz musi być wypełniona płynem hamulcowym.
Ważne też jest by w pozycji dolnej tłoczki nie zatykały częściowo otworów doprowadzajacych płyn ze zbiorniczka pompy. Trzeba sprawdzić czy jest luz między bolcem sterujacym a tłokiem pompy (czy pompa nie jest wstępnie napięta). Luz ten regulują podkładki pod mocowanie kołnierza pompy.

Faktem jest, że odpowietrzanie może zająć sporo czasu i trzeba będzie je kilkakrotnie powtarzać w kolejności tył / przód.

Znacznie łatwiej odpowietrza się układy z serwem i poziomą pompą. Przewody są tak ułożone, że w znacznym stopniu następuje samoodpowietrzanie się układu.
Awatar użytkownika
Bankowy
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 193
Rejestracja: 01 sie 2009, 08:15
Posiadane auto:
Lokalizacja: Wyspy Dziewicze

Re: Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

Post autor: Bankowy »

Uff... Udało się. Chyba ;)
Problem z odpowietrzeniem okazał się dość złożony. Sama pompa była OK, złożona prawidłowo, stan wewnętrzny pompy też bez zastrzeżeń, a uszczelnienia na tłoczkach nowe.
Pierwszym problemem okazało się uszczelnienie pomiędzy korpusem pompy i zbiorniczkiem płynu hamulcowego, dla górnej sekcji. Pęknięcie powodowało, że pompa pięknie zapowietrzała się.
Ale to nie koniec niestety. Podczas remontu układu hamulcowego zmieniałem przewody elastyczne na stalowe. Nie zwróciłem uwagi na to, że prawy różni się od lewego (różna głębokość gniazd z gwintem wewnętrznym) i założyłem niestety odwrotnie. W efekcie, po prawej stronie, nie można było dokręcić śruby (w sposób zapewniający szczelność) łączącej mosiężny rozgałęźnik i przewód elastyczny (śruba opierała się na gnieździe zanim porządnie dociśnięte zostały uszczelki miedziane), natomiast z lewej strony końcówka przewodu sztywnego wkręcała się bardzo głęboko i tam też prawdopodobnie nie było szczelnego połączenia.
Dopiero po powrocie przewodów elastycznych na właściwe miejsce, wszystko zaczęło być jak należy.
Dzięki wszystkim za pomoc i oraz cenne uwagi oraz porady!
ODPOWIEDZ