Renowacja drewna
Moderator: flapjck1
-
- Swój Człowiek
- Posty: 131
- Rejestracja: 18 lis 2009, 16:33
- Posiadane auto: Mercedes C180 W202
- Lokalizacja: Strzegom/Wrocław
Renowacja drewna
Siemka. Idzie zima, więc będzie trochę czasu na dopieszczenie Miniusa. Chcę odnowić klamki, gałkę zmiany biegów i przednią tablicę - wszystko z drewna. Uszkodzenie tych elementów polega na tym, że lakier popękał i widoczne są nieestetyczne ''błyskawice'' na drewnie. Czy można je usunąć za pomocą żywicy epoksydowej, czy może jest jakiś lepszy sposób?
- se7ven
- Super użytkownik
- Posty: 1532
- Rejestracja: 14 sty 2005, 19:46
- Posiadane auto: Mini, Triumph Dolomite Sprint, Triumph TR7
- Lokalizacja: Cieszyn
Re: Renowacja drewna
Żywicą zepsujesz!
Opalarką podgrzewasz ostrożnie lakier i zdrapujesz delikatnie tępą szpachelką. Następnie papier ścierny ok. 600 i całość przeszlifować aż będzie czysta i równa okleina. Następnie kilka razy gruntujesz Caponem i znowu szlifujesz. Kolejna operacja to kilkakrotne naniesienie "clarlaku" i parę razy szlifowanie. Koniec operacji to polerowanie.
Odradzam używania farb do drewna w aerozolu - nie wytrzymują warunków termicznych panujących w aucie.
Nie jest to proste i szybkie do zrobienia. Jeżeli nigdy nie pracowałeś przy obróbce drewna to lepiej zleć to ludziom, którzy się na tym znają.
Opalarką podgrzewasz ostrożnie lakier i zdrapujesz delikatnie tępą szpachelką. Następnie papier ścierny ok. 600 i całość przeszlifować aż będzie czysta i równa okleina. Następnie kilka razy gruntujesz Caponem i znowu szlifujesz. Kolejna operacja to kilkakrotne naniesienie "clarlaku" i parę razy szlifowanie. Koniec operacji to polerowanie.
Odradzam używania farb do drewna w aerozolu - nie wytrzymują warunków termicznych panujących w aucie.
Nie jest to proste i szybkie do zrobienia. Jeżeli nigdy nie pracowałeś przy obróbce drewna to lepiej zleć to ludziom, którzy się na tym znają.
- Jerzy
- Nowy
- Posty: 69
- Rejestracja: 30 sty 2005, 18:07
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
- Kontakt:
Re: Renowacja drewna
Nie traktuj drewna opalarką !!!
Stary lakier usuń zmywaczem do lakierów - ja używam takiego o nazwie Scansol.
Papiery potrzebne do szlifowania to 120, 240, 400 a na koniec gąbka ścierna FINE lub ScothBrite (włóknina ścierna).
Nie można też lakierować caponem i "clarem" - do drewna są obecnie lakiery lepsze niż capon, a clar zostawmy do blachy. Polecam polskie lakiery Hartzlack - opisy na stronie firmowej, dostępne w supermarketach.
Stary lakier usuń zmywaczem do lakierów - ja używam takiego o nazwie Scansol.
Papiery potrzebne do szlifowania to 120, 240, 400 a na koniec gąbka ścierna FINE lub ScothBrite (włóknina ścierna).
Nie można też lakierować caponem i "clarem" - do drewna są obecnie lakiery lepsze niż capon, a clar zostawmy do blachy. Polecam polskie lakiery Hartzlack - opisy na stronie firmowej, dostępne w supermarketach.
Jerzy
MGF 1,8i, Mini 1380 GTI, Fiat 125p
MGF 1,8i, Mini 1380 GTI, Fiat 125p
-
- Swój Człowiek
- Posty: 131
- Rejestracja: 18 lis 2009, 16:33
- Posiadane auto: Mercedes C180 W202
- Lokalizacja: Strzegom/Wrocław
Re: Renowacja drewna
A po czym poznam, że należy przejść z papieru 120 na papier 240? Wyszlifować na gładko? Czy przed nakładaniem lakieru należy wyczyścić drewno jakimś specjalnym płynem z drobinek pozostałych na drewnie w wyniku szlifowania, czy można przetrzeć szmatką i od razu nakładać lakier?
- se7ven
- Super użytkownik
- Posty: 1532
- Rejestracja: 14 sty 2005, 19:46
- Posiadane auto: Mini, Triumph Dolomite Sprint, Triumph TR7
- Lokalizacja: Cieszyn
Re: Renowacja drewna
Jerzy pisze:Nie traktuj drewna opalarką !!!
Stary lakier usuń zmywaczem do lakierów - ja używam takiego o nazwie Scansol.
Papiery potrzebne do szlifowania to 120, 240, 400 a na koniec gąbka ścierna FINE lub ScothBrite (włóknina ścierna).
Nie można też lakierować caponem i "clarem" - do drewna są obecnie lakiery lepsze niż capon, a clar zostawmy do blachy. Polecam polskie lakiery Hartzlack - opisy na stronie firmowej, dostępne w supermarketach.
Zanim użyłem opalarki to różne chemiczne sprawy były w użyciu.
Jak 120 zastosujesz na początek to forniru nie ma. Robiłeś oryginalne deski z Mini?
Z " Clarem" to nie do końca tak jest, ze nadaje się tylko do blachy. Mróz, wilgotność, wysokie temp. nie każdy lakier do drewna wytrzymuje bo są projektowane do mebli.
- Jerzy
- Nowy
- Posty: 69
- Rejestracja: 30 sty 2005, 18:07
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
- Kontakt:
Re: Renowacja drewna
kamil_0793 pisze:A po czym poznam, że należy przejść z papieru 120 na papier 240? Wyszlifować na gładko? Czy przed nakładaniem lakieru należy wyczyścić drewno jakimś specjalnym płynem z drobinek pozostałych na drewnie w wyniku szlifowania, czy można przetrzeć szmatką i od razu nakładać lakier?
120-stką usuwasz tylko resztki lakieru. Można też zacząć od drobniejszego jeśli niema co usuwać grubszym.
Przed lakierowaniem można przeczyścić wełną stalową aby usunąć stojące włoski drewna - jeśli są - zależy od gatunku. Przed lakierowaniem wystarczy czysta szmatka, potem zgodnie z instrukcją producenta lakieru.
Jerzy
MGF 1,8i, Mini 1380 GTI, Fiat 125p
MGF 1,8i, Mini 1380 GTI, Fiat 125p
-
- Swój Człowiek
- Posty: 131
- Rejestracja: 18 lis 2009, 16:33
- Posiadane auto: Mercedes C180 W202
- Lokalizacja: Strzegom/Wrocław
Re: Renowacja drewna
Ok, dzięki za dokładny opis. Na początek spróbuję swoich sił na gałce od skrzyni biegów i klamkach. Pozdrawiam.