MINI FLAME RED 1,0 1990r.

Część forum poświęcona naszym Miniakom. Zanim założysz nowy post, zapoznaj sie z panującymi tu zasadami.

Moderator: flapjck1

Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: MINI FLAME RED 1,0 1990r.

Post autor: markfive »

se7ven pisze:...Na hamownię trzeba mieć kilka igieł wg kalkulatora (mniej więcej zbliżonych) i niestety kilka pomiarów należy wykonać (kombinacja igła - zapłon).

To akurat wiem, ale nadal nie wyjaśnia to moich wątpliwości dotyczących przebiegu AFR i jego wpływu na moc w tym konkretnym przypadku. :smile: (po to pokazałem wykres)
Gratuluję sukcesu i wyniku osiągniętego z podanego przykładu. Specyfikacja silników na pierwszy rzut oka zbliżona poza średnicami zaworów nie 35,6/31 ale 33/29, skokiem tłoka nie 83,72 ale 76,2. Wałek taki sam 266, lekkie koło Verto, CR 10:1. Co do "rzeźby" nie wiem bo to określenie bardzo "pojemne". Jak sam piszesz wynik osiągniety po bardzo wielu testach różnych nastawów.
Niestety nie dysponuję ani hamownią do wielokrotnych pomiarów, ani szerokopasmowym miernikiem AFR dlatego muszę zadowolić się efektem możliwym do osiagniecia w przeciętnych warunkach garażowych. :smile:
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: MINI FLAME RED 1,0 1990r.

Post autor: markfive »

Piotr
Czy mógłbyś podać pojemność komory spalania w głowicy i CR silnika o którym piszesz. W "moim" (baza 12G940 std metro) komora ma 27 cm3 a CR w/g wyliczeń 10:1 . 31 KM więcej przy podobnej specyfikacji i pojemności skokowej pomijając Nm, bo to akurat jest logicznym następstwem innych modów to bardzo dużo. To wzrost mocy o 107% w stosunku do serii 998. :shock:
Podejrzewam, że gdybym nawet lał paliwo wiadrem i przestawiał zapłon o 10 stopni nie udało by mi się wystroić tego motoru (N/A) z 56 na 87 KM :smile:
Chciałbym przekroczyć barierę 60 KM przy momencie nie niższym jak 80 Nm i uzyskać prawidłowy przebieg AFR w całym zakresie obrotów.
Awatar użytkownika
se7ven
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1532
Rejestracja: 14 sty 2005, 19:46
Posiadane auto: Mini, Triumph Dolomite Sprint, Triumph TR7
Lokalizacja: Cieszyn

Re: MINI FLAME RED 1,0 1990r.

Post autor: se7ven »

Głowica miała 23ccm, CR ok. 10,9.
Blok ściągany 4mm, wał korbowy frezowane przeciwwagi - 1,5kg , korbowody zdjęta masa 0,2kg, lekkie koła rozrządu - 0,2kg czyli razem mniej o prawie 2kg.
Klawiatura przełożenie 1,3.
Skrzynia i przekazanie napędu na prostych zębach (małe straty na kołach).
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: MINI FLAME RED 1,0 1990r.

Post autor: markfive »

Dzięki Piotr za informację. Tak wiele z wagi nie ściągałem. Nie ruszałem wału (std 998) blok tylko wyrównany (splanowany) pod głowicę, obniżenie tłoka - 0,05 mm, koło lżejsze ok 1 kg. Korbowody obrabiane, ale zysk z wagi raczej mizerny bo zastosowałem korbowody z A serii fabrycznie z tulejkami tu przerobione na sworznie 20 mm press fit. Później okazało się że korbowody A+ są już "na starcie" lżejsze bez obrabiania ( niestety z gorszego materiału). Klawiatura std z A+.
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: MINI FLAME RED 1,0 1990r.

Post autor: markfive »

Korbowody po obróbce i koło zmachowe po obróbce, na wadze
Załączniki
koło zamachowe.jpg
koło zamachowe.jpg (49.08 KiB) Przejrzano 2410 razy
korbowody.jpg
korbowody.jpg (40.16 KiB) Przejrzano 2410 razy
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: MINI FLAME RED 1,0 1990r.

Post autor: markfive »

Dalszy ciąg moich rozważań związanych z wykresem AFR :smile:

Prawa rządzące spalaniem mieszanki paliwa z powietrzem w silniku gaźnikowym są nieubłagane i odporne na niewłaściwą interpretację. Silnik zachowuje się tak jak powinien - w uproszczeniu przy 14,5:1 pracuje najbardziej ekonomicznie a przy 12,5:1 ma największą moc. Powyżej i poniżej słabnie.
Sam wykres AFR jest OK tyle, że jego przebieg w odniesieniu do skali jest nie tam gdzie być powinien :smile:
Na kolejnym wykresie gdzie obszar moim zdaniem właściwy przesunąłem w dół wszystko staje sie jasne i nie trzeba tu już żadnych nowych odkrywczych teorii.
Wnioski są dwa:
1.najprostszy ale podejrzewam nie do końca słuszny ( bo to nie jest silnik 1275) - dać więcej paliwa tam gdzie to potrzebne czyli dobrać "bogatszą" iglicę do tego gaźnika (HIF 44)
2.przewrotny i nie pozbawiony sensu - generalnie dać mniej powietrza bo to jest silnik N/A a do ssania paliwa potrzebne jest podciśnienie.

I na końcu - nie spodziewać się po niskobudżetowej nawet mocno dłubanej w warunkach garażowych tysiączce, cudów czyli wyników niełatwo osiąganych z 1,3 :smile:

Komentarz (fachowy i na temat) mile widziany, również nie koniecznie zgodny z moją teorią :smile:
Załączniki
AFR vs KM Nm 2.jpg
AFR vs KM Nm 2.jpg (53.71 KiB) Przejrzano 2337 razy
Awatar użytkownika
Beny
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 2373
Rejestracja: 08 maja 2005, 20:57
Posiadane auto: Mini '76 1300, mini van, mini kombi
Lokalizacja: Kraków

Re: MINI FLAME RED 1,0 1990r.

Post autor: Beny »

se7ven pisze:Na hamownię trzeba mieć kilka igieł wg kalkulatora (mniej więcej zbliżonych) i niestety kilka pomiarów należy wykonać (kombinacja igła - zapłon).

Silnik zbudowany wg specyfikacji:
blok a+ 998
tłoki Hillman IMP Std
wałek Kent 266
rzeźba całego bloku+układu korbowo-tłokowego, lekkie koło zamachowe pre verto
głowica 1,3 std 4 35,6/31 zawory
gaźnik HIF44 po dopracowaniu
Aparat zapłonowy 65DM4
Długo trzeba było AFR i zapłon dogrywać - (mam własne miernik AFR i hamownię drogową)
Na hamowni obciążeniowej moc na silniku wg wykresu
87,2kM/ 6083 i 113Nm/4816


Piotrze, może by tak małe sprostowanie, że ta moc i wykres, ktory pokazałeś to z silnika 1300? A z tej litrówki, którą opisałeś to ok. 66KM wyszło ... zresztą to i tak super wynik.

Ponieważ temat dotyczy Flame Red'a to samochód już w Kilcach i Marek popracuje teraz nad poprawą mieszanki w górnym zakresie ... cel to 60KM może z małym plusem ... zobaczymy
Mini Countryman Cooper S ALL4 R60 2011
Fiat X1/9 1974, 1300 - w trakcie remontu
Opel Manta B 1979
Awatar użytkownika
se7ven
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1532
Rejestracja: 14 sty 2005, 19:46
Posiadane auto: Mini, Triumph Dolomite Sprint, Triumph TR7
Lokalizacja: Cieszyn

Re: MINI FLAME RED 1,0 1990r.

Post autor: se7ven »

Nic nie trzeba prostować wykres jest z silnika 1215 (blok 1,0 A+).
1,3 ma ciut więcej :mrgreen:
Awatar użytkownika
Beny
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 2373
Rejestracja: 08 maja 2005, 20:57
Posiadane auto: Mini '76 1300, mini van, mini kombi
Lokalizacja: Kraków

Re: MINI FLAME RED 1,0 1990r.

Post autor: Beny »

znowu ktoś mu zdjęcie zrobił w Auto Artus Stąporków
Załączniki
red flame (800x533).jpg
red flame (800x533).jpg (260.4 KiB) Przejrzano 1965 razy
Mini Countryman Cooper S ALL4 R60 2011
Fiat X1/9 1974, 1300 - w trakcie remontu
Opel Manta B 1979
Awatar użytkownika
flapjck1
Maniak
Maniak
Posty: 8845
Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
Kontakt:

Re: MINI FLAME RED 1,0 1990r.

Post autor: flapjck1 »

nie powinien miec juz blach TKN ?
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
Awatar użytkownika
Beny
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 2373
Rejestracja: 08 maja 2005, 20:57
Posiadane auto: Mini '76 1300, mini van, mini kombi
Lokalizacja: Kraków

Re: MINI FLAME RED 1,0 1990r.

Post autor: Beny »

nie :)
Mini Countryman Cooper S ALL4 R60 2011
Fiat X1/9 1974, 1300 - w trakcie remontu
Opel Manta B 1979
SAMMMPŻ Rado
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 426
Rejestracja: 15 mar 2010, 11:12
Posiadane auto:
Lokalizacja: Józefosław/Piaseczno

Re: MINI FLAME RED 1,0 1990r.

Post autor: SAMMMPŻ Rado »

za ostro z photoshopem jest jechane :wink:
Leyland Mini Clubman
Awatar użytkownika
Beny
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 2373
Rejestracja: 08 maja 2005, 20:57
Posiadane auto: Mini '76 1300, mini van, mini kombi
Lokalizacja: Kraków

Re: MINI FLAME RED 1,0 1990r.

Post autor: Beny »

SAMMMPŻ Rado pisze:za ostro z photoshopem jest jechane :wink:
bo to jest artystyczne podejście :)
Mini Countryman Cooper S ALL4 R60 2011
Fiat X1/9 1974, 1300 - w trakcie remontu
Opel Manta B 1979
Awatar użytkownika
humin
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 2321
Rejestracja: 01 mar 2007, 21:48
Posiadane auto:
Lokalizacja: Gdańsk

Re: MINI FLAME RED 1,0 1990r.

Post autor: humin »

SAMMMPŻ Rado pisze:za ostro z photoshopem jest jechane :wink:
bo bez tego taki ładny nie jest :P :lol:
SAMMMPŻ Rado
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 426
Rejestracja: 15 mar 2010, 11:12
Posiadane auto:
Lokalizacja: Józefosław/Piaseczno

Re: MINI FLAME RED 1,0 1990r.

Post autor: SAMMMPŻ Rado »

w najnowszym classic auto jest maszyna ujęta na fotce, i chyba MK I za nią stoi :grin:
Leyland Mini Clubman
ODPOWIEDZ