Ja uważam ze najbezpieczniej jest utrzymywać poziom oleju na 3/4 dopuszczonego poziomu, max i więcej jest raczej gorszy niż niedobór.
Temat dotyczy silnika klasycznego mini ( nie mini BMW) a tu wieloletnie doświadczenie praktyczne potwierdza, że akurat w tym silniku najlepiej jest utrzymywać poziom nieco powyżej stanu min ( 3-4 mm na miarce). Oleju jest i tak wystarczajaco dużo ( cała pojemność układu to 5 litrów a minimum to ok 4 litry.
Max i więcej poza ewentualnymi zwiększonymi wyciekami raczej nie grozi żadną awarią. co prawda silniki SPI i MPI mają zamontowane katalizatory ale na ogól sa one juz tylko "atrapami" ze względu na przebiegi powyżej 100 Tkm. Poziom max powinien być natomiast utrzymywany w przypadku jazdy wyczynowej, ze względu na położenie smoka pompy oleju w misce / obudowie skrzyni.
...odpalając silnik zaraz po zalaniu przez pierwsze kilka obrotów silnik kręci na sucho więc proponuje odpalić silnik na 1-2 sekundy około 3-4 razy żeby pompa miała możliwość zaciągnąć olej.
Propozycja trafna dla silników całkowicie opróżnionych z oleju. Bezwzględnie w ten sposób należy postępować po złożeniu silnika po remoncie. Należy wtedy wykręcić również świece zapłonowe i kręcić rozrusznikiem dotąd aż zgaśnie lampka cisnienia oleju. Dopiero wtedy można wkręcić świece, podłaczyć kable WN i uruchamiać silnik.
W przypadku wymiany oleju w silniku który jest w ciagłej eksploatacji część oleju pozostaje w kanałach i pompie i na ogół nie ma żadnego problemu przy uruchamianiu i specjalnych sposobów postępowania.
I nie przekraczać 2.5tyś dopóki olej nie osiągnie temperatury a nie przez 30min.
Zalecenie nie obciążania zbytnio silnika i nie wprowadzania go na wysokie obroty zaraz po uruchomieniu dotyczy w ogóle użytkowania każdego silnika niezależnie czy przed wymiana oleju czy po.
Jeżeli chodzi o "30min" w moim poprzednim poście nie pisałem, że silnik ma pracować przez 30 minut. Chodzi o to, że po zatrzymaniu silnika niezależnie od tego czy pracował 3 minuty czy kilka godzin, stan / poziom oleju najlepiej sprawdzać po ok 30 minutach postoju , wtedy będzie on najbardziej wiarygodny bo spłynie do miski ze ścianek i innych elementów wewnątrz silnika.
Ponownie przypominam, że temat dotyczy silnika / zespołu napedowego klasycznego mini gdzie silnik i skrzynia smarowane są wspólnym mineralnym olejem 20W50 a nie "błyskawicznie" spływajacym syntetykiem.