Strona 2 z 4

Re: MINI 1000 MK3 1975...tracacy moc

: 10 mar 2010, 17:42
autor: markfive
retrorower pisze:ja w kazdym razie czekam z sercem na ramieniu na rady doswiadczonych kolegow, zwlaszcza Twoje Markfive

Nie przesadzaj :grin: na tym forum jest wielu bardzo doświadczonych fachowców obeznanych z tematem. Może mają swoje powody by nie ujawniać się ze swoja wiedzą.
Ja nie wiem jeszcze wielu rzeczy i cały czas się czegoś uczę. Fakt, denerwuja mnie wszelkie wypowiedzi wprowadzajace ferment do dyskusji a nie wnoszące niczego nowego czyli takie "bicie piany" ale to normalne i nie tylko tu.

Jeżeli chodzi o układy Lumenition to wchodzą tam w grę różne czynniki które mogą zakłócić prawidłowe działanie tego systemu. Czy posiadasz instrukcję montażu Twojego systemu czy był już zamontowany wcześniej i nie dysponujesz zadnymi szczegółowymi jego parametrami. Jest prawdopodobne, że cewka zapłonowa współpracująca z modułem zewnętrznym jest niewłasciwa lub niewłasciwie podłączona. W znanych mi układach Lumenition cewka musi mieć minimum 3 ohm oporności uzwojenia pierwotnego. Jeżeli w instalacji jest przewód oporowy zasilania cewki trzeba by zmierzyc jego oporność. Lepszym rozwiazaniem było by połączenie bezpośrednie i zewnętrzny dodatkowy opornik dostosowany do tego układu. Z pewnością nie może byc zastosowana oryginalna cewka niskooporowa z mini w którym jest przewód oporowy. Poza tym jeżeli układ już pracował przez jakiś czas z niewłaściwą cewką lub został w inny sposób przeciążony (złe połączenie, chwilowe zwarcie, zamiana biegunów zasilania lub pozostawienie zapłonu włączonego na dłużej jak 15 minut bez uruchamiania silnika) moduł sterujący mógł ulec uszkodzeniu / przegrzaniu i prawdę powiedziawszy "pozamiatane".

Moja rada to założyć tymczasem zwykły aparat stykowy i oryginalną typową cewkę do tego modelu a system lumenition wymontować (przynajmniej w celu dokładnego jego sprawdzenia poprzez pomiary parametrów elektrycznych). Na nowych stykach i kondensatorze silnik pracuje bez zarzutu w zakresie do 6000 tys obrotów. Obsługa raz w roku wystarczy do bezawaryjnej jazdy.

Lumenition nie jest juz dziś "szczytem techniki". Lepiej pracują aparaty z zintegrowanym modułem stosowane w metro i gaźnikowych cooperach.

Re: MINI 1000 MK3 1975...tracacy moc

: 11 mar 2010, 03:21
autor: retrorower
powracam do pytania; czy ma znaczenie w jakiej pozycjiznajduje sie cewka zaplonowa, w wiekszosci mini jest ona w pozycji poziomej, choc spotkalem sie z opiniami ze powinna byc zawsze w pionie? :roll:

Re: MINI 1000 MK3 1975...tracacy moc

: 11 mar 2010, 08:50
autor: domino1985
Raczej nie ma to znaczenia, w Miniaku mam zamontowaną poziomo, a w Metro taką samą pionowo i obydwie funkcjonują prawidłowo.

Re: MINI 1000 MK3 1975...tracacy moc

: 11 mar 2010, 09:08
autor: markfive
retrorower pisze:...czy ma znaczenie w jakiej pozycji znajduje się cewka zaplonowa

Pozycja cewki zapłonowej nie ma żadnego wpływu na problemy o jakich piszesz. Nie należy więc szukać przyczyny w jej usytuowaniu. domino 1985 ma rację.
Cewka typu konwencjonalnego czyli okrągła puszka mocowana opaską może być zamocowana w dowolny sposób poziomo, pionowo, na skos i do góry nogami tam gdzie jest na to odpowiednia ilość miejsca. Zalecane jest jednak zamocowanie jej w miejscu nie narażonym na silne nagrzewanie lub możliwość zalania wodą tryskajacą w czasie jazdy spod kół lub w czasie ulewnego deszczu. Powinna też znajdować sie mozliwie najblizej silnika / aparatu zapłonowego by przewody wysokiego napięcia nie były zbyt długie czy narażone na uszkodzenie / przypalenie kolektorem wydechowym itd itp.
Przeważnie wewnątrz cewek konwencjonalnych znajduje się olej ktory pełni też funkcję wyrównywania temperatur i odprowadzania ciepła. Niektóre cewki zaopatrzone są w wewnętrzny "bezpiecznik", który przerywa obwód gdy cewka bardzo mocno się rozgrzeje. Zabezpiecza to przed jej rozsadzeniem / wybuchem. Niestety bezpiecznik ten jest "jednorazowy" i po takiej akcji cewkę trzeba wymienić na nową. Nowoczesne moduły sterujące mają wbudowane zabezpieczenia, które same rozłączają obwód po kilku sekundach gdy zapłon jest włączony a silnik nie pracuje. Cewka wtedy nie jest narazona na szybkie zniszczenie.

Cewki typu suchego (bezolejowe) z wyglądu bardziej przypominajace transformator o małych wymiarach również mogą pracować w dowolnej pozycji ale przystosowane są wyłącznie do współpracy z elektronicznymi modułowymi systemami nowszej generacji.

Re: MINI 1000 MK3 1975...tracacy moc

: 12 mar 2010, 20:31
autor: innocenti
markfive pisze:
retrorower pisze:...COIL LUMENITION + BALLAST (FITS ALL MINI UP TO 1992) DLB111 bedzie w sam raz, jesli tak to ktore swiece dobrac by wszystko gralo i hulalo...?

Wstrzymam się z odpowiedzią i poczekam co napisze innocenti bo jak widzę jest doskonale zorientowanyw temacie i celnie trafia w sedno kazdej sprawy :wink:


A Innocenti nie zagląda na forum codziennie.
Jest zorientowany w temacie .Czy celnie trafia w sedno każdej sprawy ? Jak każdy "strzelający w ciemno" :wink:
Do jednego powinien się przyznać -jest źle wychowany- powinien był zapytać o pozwolenie kol
Markvife czy może zabrać głos na forum . :wink: Przepraszam . Postaram się nie bić więcej piany.
Tylko taka jeszcze wątpliwość mi się nasuwa -gdy wysiądzie cewka zapłonowa to objawia się to niedziałaniem jednej świecy ?

Re: MINI 1000 MK3 1975...tracacy moc

: 12 mar 2010, 21:45
autor: markfive
innocenti pisze:-gdy wysiądzie cewka zapłonowa to objawia się to niedziałaniem jednej świecy ?

Rozumiem, że nie zadajesz tego pytania by uzyskać odpowiedź tylko raczej chesz udowodnić poważny błąd w mojej odpowiedzi w której sugeruję sprawdzenie cewki. Bo jeżeli cewka działa to iskra na wszystkich swiecach jest a jezeli nie działa to nie ma iskry wcale. To oczywiste ale dziekuję że zwróciłeś na to uwagę bo ja o tym nie wiedziałem :grin:
Na razie ustaliliśmy, że cewka sie grzeje (fakt), że silnik po pracy przez jakąś chwilę gaśnie (fakt), że w układzie zapłonowym zastosowany jest system Lumenition (fakt). Dlatego staram się znaleźć powód złej jak podejrzewam pracy tego systemu a dobór właściwej cewki i sposób jej połączenia z instalacją ma tu wpływ i znaczenie.

Na forum wypowiadać sie może każdy a moje uwagi o "biciu piany" nie były skierowane akurat w Twoim kierunku bo wypowiedzi zasługujacych na to określenie znaleźć mozna setki nie tylko na tym forum, chociaż przyznaję umieszczenie tej uwagi akurat w tym miejscu mogłeś tak odebrać traktując to jako nawiązanie do mojego wcześniejszego postu.
Sorry :smile:

Jesteś zorientowany w temacie. Z pewnością każdy z nas ma wiedzę w jakimś określonym zakresie. Wszystko wiedzących raczej nie ma. Sam uważam, że to co wiem nie stanowi nawet 10 % wiedzy na temat mechaniki klasycznego mini. Cały czas poszukuję nowych informacji i z zainteresowaniem czytam wszystkie wypowiedzi na tematy techniczne by wiedzę pogłebić. Jeżeli masz swoje przemyślenia i uwagi dotyczące pytań kolegów z forum i konkretnie tego przedstawionego problemu masz pole do ich przedstawienia i nie musisz nikogo pytać o pozwolenie. Zanim jednak coś napiszesz uwaznie przeczytaj to co juz było na ten temat napisane wcześniej - od początku tematu.

Ale wrócmy do tematu zasadniczego - czy problem z cewką - czytaj osłabiona iskra , zaniżone napięcie wyładowania ma związek z działaniem pojedynczej świecy w silniku czterocylindrowym BLMC serii A i A+

I teraz odpowiedz na podstawie swojej praktyki. Czy zakładając, że wszystkie kable wysokiego napięcia, kopułka, palec, świece są w bardzo dobrym stanie to przy zbyt niskiej energii wyładowania wszystkie cztery świece będą zachowywać się (palić jednakowo), czy któraś z tych świec będzie palić źle (bedzie zawsze czarna) i w pierwszej kolejności która będzie to świeca. Na którym cylindrze :grin:

Re: MINI 1000 MK3 1975...tracacy moc

: 12 mar 2010, 22:25
autor: miniwaldi
Jeśli przewody i świece są ok. zmierzyłbym ciśnienie na ciepłym silniku moze cos się okaże.
Oczywiście ciśnienie sprężania.Pozdrawiam WP

Re: MINI 1000 MK3 1975...tracacy moc

: 12 mar 2010, 22:26
autor: innocenti
markfive pisze:
innocenti pisze:-gdy wysiądzie cewka zapłonowa to objawia się to niedziałaniem jednej świecy ?

Rozumiem, że nie zadajesz tego pytania by uzyskać odpowiedź tylko raczej chesz udowodnić poważny błąd w mojej odpowiedzi w której sugeruję sprawdzenie cewki.


No to źle rozumiesz - nie jest moim celem prowadzenie jakiegoś "pojedynku" z Tobą . (no, może powiedzmy nie wyłącznym :wink: :mrgreen: )
Po prostu lubię wiedzieć, rozumieć, i też lubię się "wymądrzać" :wink:
Na którym cylindrze świeca "padnie" najpierw ? W/g mnie teoretycznie na "najsłabszym".Na takim który ma mniejsze sprężanie, "podciąga" olej, z jakichś powodów dostaje niewłaściwą mieszankę itd. Teoretycznie-bo nie zdarzyło mi się żeby awaria cewki objawiała się tylko na jednym cylindrze. Ale -przyznaję- że (również teoretycznie :wink:) jest to możliwe.

Re: MINI 1000 MK3 1975...tracacy moc

: 12 mar 2010, 22:33
autor: markfive
miniwaldi pisze:Jeśli przewody i świece są ok. zmierzyłbym ciśnienie na ciepłym silniku moze cos się okaże.

Też bym zmierzył ale dla ułatwienia / utrudnienia odpowiedzi kolejna wskazówka. Mierzymy ciśnienie ale ...jasny gwint :roll: jest dobre i nie różni się więcej jak 0,5 bara na wszystkich.

Re: MINI 1000 MK3 1975...tracacy moc

: 12 mar 2010, 22:49
autor: miniwaldi
Jeśli przewody i świece są ok. zmierzyłbym ciśnienie na ciepłym silniku moze cos się okaże.
Jeśli ciśnienie ok. to trzeba pozamieniać świece i przewody to może coś zmienić w śledztwie.Jeśli zmieni się niepalący cylinder to już trzeba dociec co jest przyczyną..

Re: MINI 1000 MK3 1975...tracacy moc

: 12 mar 2010, 22:53
autor: innocenti
miniwaldi pisze:Jeśli przewody i świece są ok. zmierzyłbym ciśnienie na ciepłym silniku moze cos się okaże.
Jeśli ciśnienie ok. to trzeba pozamieniać świece i przewody to może coś zmienić w śledztwie.Jeśli zmieni się niepalący cylinder to już trzeba dociec co jest przyczyną..


No ale właśnie założenie jest takie ze świece ,kopułka ,palec , przewody są w porządku. Jeśli w czasie zamiany świec,czy przewodów zmieni się niepalący cylinder- to właśnie by dowodziło że nie są w porządku.
Nie wiem... :roll:

Re: MINI 1000 MK3 1975...tracacy moc

: 12 mar 2010, 22:56
autor: miniwaldi
Założenie jest takie ale trzeba przejeść do faktów bo bez tego nie ma ustalenia przyczyny

Re: MINI 1000 MK3 1975...tracacy moc

: 12 mar 2010, 23:02
autor: markfive
miniwaldi pisze:pozamieniać świece i przewody to może coś zmienić w śledztwie.Jeśli zmieni się niepalący cylinder to już trzeba dociec co jest przyczyną..

Waldi nie wymiękaj :grin: dobrze diagnozujesz ale chodzi mi w tym przypadku o wiedzę dotyczącą objawów charakterystycznych tylko dla silników BLMC serii A i A+
chcę potwierdzenia lub zaprzeczenia zjawiskom które zaobserwowałem wielokrotnie w mojej praktyce z tymi silnikami.

Przewody są dobre takie było założenie. Wykręcamy wszystkie świece jedna źle pali (czarna) inne jasno brązowe. Zamieniamy miejscami wkręcamy w ten "podejrzany cylinder" tą która była najlepsza. Robimy 30 km. Wykręcamy i znowu to samo. Ta co była czarna przepaliła sie na innym cylindrze i znów jest brązowa. A na tym co wcześniej była czarna znów jest czarna chociaż wkreciliśmy brazową.
Pytanie nadal brzmi który to cylinder ?
Dla ułatwienia / utrudnienia jest to silnik A+ 998 z kolektorem LCB i gaźnikiem HIF38 no bo taki jest w samochodziew kolegi zakładającego temat :roll:

Re: MINI 1000 MK3 1975...tracacy moc

: 12 mar 2010, 23:35
autor: miniwaldi
Kopułka albo przewod na niepalącym cylindrze ma przebicie

Re: MINI 1000 MK3 1975...tracacy moc

: 12 mar 2010, 23:40
autor: miniwaldi
Zakłdając ??????????