Biper pisze:...takie ni to pytanie ni to stwierdzenie
w moim "day by day with Mini" autorstwa MarkFive
mam zamiar poustawiać luzy na zaworach jako że mini (wg licznika
) przekroczył 80.000
Jak pytanie, to w czym problem ?
Musisz najpierw zaopatrzyć się w nową uszczelkę po pokrywę zaworów i narzędzia. Klucz do nakrętek kontrujących śruby regulacyjne ( najlepiej przelotowa mała /wąska nasadka 13 mm z dospawanym z boku krótkim bolcem ), śrubokręt płaski i szczelinomierz listkowy. Regulujesz na zimnym silniku.
Zdejmujesz pokrywę, wykręcasz świece, podnosisz auto z lewej przód, wrzucasz 4 bieg, obracasz lewe koło do przodu i tym sposobem obracasz wał silnika w prawo. Wg poniższego schematu obserwujesz, które zawory się otwierają. Gdy całkowicie otwarty jest np 8 regulujesz luz na 1. Instrukcje podają prawidłową wielkość luzu 0,30 mm na wszystkich zaworach. W silniku z przebiegiem powyzej 60 tys km w aucie do codziennego użytku (bez napinania się na wyczyn) luzy lepiej ustawić na 0,25 mm (bo są już częściowo wybite dźwigienki klawiatury i jest luz na jej osi)
Kolejność regulacji
otwarty 8 regulujesz 1
otwarty 6 regulujesz 3
otwarty 4 regulujesz 5
otwarty 7 regulujesz 2
otwarty 1 regulujesz 8
otwarty 3 regulujesz 6
otwarty 5 regulujesz 4
otwarty 2 regulujesz 7
Uwaga: Zaworów jest 8. 1 zawór jest od strony termostatu i dalej po kolei do 8 ostatniego od strony obudowy sprzęgła
Jak robisz to pierwszy raz, to po regulacji luzów i dokręceniu nakrętek kontrujacych, sprawdź luzy jeszcze raz po kolei.
Zbyt duże luzy powodują głośne klekotanie i mniejsze otwarcie zaworu (niewielka utrata mocy). Zbyt małe luzy lub ich brak są bardzo szkodliwe dla silnika. Powodują nie domykanie sie zaworów ( utrata ciśnienia sprężania i mocy oraz wypalanie gniazd zaworowych)
Powodzenia