Z moich wieloletnich doświadczeń związanych z eksploatacją i naprawami silników serii A/A+ wynika, że w 998 z LCB i SU HIF38 najgorsze warunki dla zapłonu mieszanki występują w cylindrze Nr 3. Przy osłabionej z jakiegokolwiek powodu iskrze (zmniejszonej sile wyładowania) świeca na tym cylindrze jest wyraźnie ciemniejsza lub zakopcona. Poszukiwanie przyczyn w spadku ciśnienia sprężania (tłoki, pierścienie, zawory), sprawdzanie kolejno elementów takich jak przewody wysokiego napięcia, palec rozdzielacza, kopułka, punkt ustawienia zapłonu, podciśnieniowy regulator aparatu zapłonowego, skład mieszanki paliwa, nastawy gaźnika, filtr powietrza nie prowadzi do rozwiązania problemu. Silnik pracuje na wszystkich cylindrach, iskra jest, nie ma problemów z uruchamianiem. Po wstępnych oględzinach mamy wrażenie, że nie ma również przyczyny po stronie "niskiego napięcia" - styki, przerwa na stykach, kondensator. Pozostaje jednak cały czas problem dlaczego tak się dzieje bo z pewnoscią coś w porządku nie jest. Sytuacja zmienia się radykalnie po wymianie cewki zapłonowej, przerywacza na nowy (nienaruszona jeszcze powierzchniowa warstwa na stykach), kondensatora lub na przykład modułu sterującego w układzie bezstykowym. Gdy zwiększy się siła wyładowania (wyższe wysokie napiecie) problem znika. Wszystkie świece "palą" jednakowo. Okazuje się również, że silnik pracuje znacznie lepiej niż poprzednio. Moc jego nie wzrasta nagle o 10 KM bo to nierealne ale poprawa jest wyraźnie odczuwalna przy przyspieszaniu, jeździe pod górę czy przy tankowaniu (nieco mniej pali).
Bliska prawdy jest odpowiedź
innocenti, że przyczyną jest to że cyliner dostaje z jakichś powodów niewłaściwą mieszankę - to wynika z wiedzy ogólnej o silnikach.
Dobrze diagnozował usterkę
miniwaldi ale też na podstawie wiedzy ogólnej mającej uniwersalne zastosowanie dla wszystkich silników.
Najbardziej zbliżoną diagnozę postawił
flapjck powołując sie na Vizarda
(bardzo to cenię gdy ktoś podaje źródło swojej wiedzy i nie przypisuje sobie autorstwa wypowiedzi zasłyszanych gdzieś przy okazji czy bezkrytycznie cytowanych bzdur pisanych często przez osoby bez żadnego doświadczenia lub opierajacych swoja wiedzę na przygodach ze swoim pierwszym miniakiem którego i tak sami nie naprawiają)
Z tym twierdzeniem (cylinder Nr 2), też się mogę zgodzić bo takie objawy również zauważyłem w silnikach 1275 i czasami 998 z kolektorami dla SU HS4. Nie były one jednak aż tak niepokojące. Tak, że ogólnie rzecz biorąc problemy te mają prawdopodobnie zwiazek z układem kanałów ssących 2/3 cylindra w głowicy 5 portowej i dystrybucją mieszanki charakterystyczną dla tych głowic.
Można więc traktować te wskazówki jako dodatkowy sprawdzian prawidłowej konfiguracji i właściwej pracy układu zapłonowego w silnikach BLMC serii A/A+
Celem moich obszernych i szczegółowych wypowiedzi nie jest popisywanie się swoją wiedzą bo naprawdę nie jest mi to do niczego potrzebne i o żaden poklask nie zabiegam. Bardziej chodzi mi o to by dojście do przyczyn problemu nastapiło po kilku konkretnych i rzeczowych wypowiedziach a dyskusja nie przeciągała się bez żadnego efektu przez 10 stron forum. A że piszę więcej niż nawet wynika to z zakresu pytania. To po to by inni mający zbliżone problemy przy okazji czegoś się dowiedzieli i nie zadawali ponownie tych samych pytań.