Strona 5 z 6

Re: Sprzęgło

: 29 gru 2011, 23:25
autor: flapjck1
dwumas = porazka dla balwanow ktorzy nie umieja sie ze sprzeglem obchodzic

i sprytny inzynierski sposob na oszczedzanie i zarabianie jednoczesnie

Re: Sprzęgło

: 30 gru 2011, 10:02
autor: SpaCar
AleXander pisze:
137jastr pisze:Dlatego stosuje się koła dwumasowe - droższe - NIE DLA OZDOBY...
Kolega w swoim MCS-R53 przy wymianie sprzęgła miał podobny dylemat: 'dwumas' – 'jednomas'. Wymienił tylko zestaw [tarcza, docisk, łożysko oporowe] – tak jak było w oryginale. Rozwiązania jednomasowe to może [?] do silnika 75-90 KM-R50. Ale na pewno tarcza z tłumikiem w 'jednomasie' nie zachowa się tak jak 'dwumas'. Pytanie też jak z żywotnością? Radzę zrobić tak jak było oryginalnie.
A jak poszukasz w [po] necie to znajdziesz też dobrą markę i cenę.
Do sprzęgła które mam na półce: 4 paddle Helix podchodzi tylko jednomas bez tłumików drgań. Chyba, że byłbyś tak wdzięczny i podesłał namiar na dwumasowe "nie dla ozdoby" które będzie pasowało?

Z tego co konsultowałem z firmami w UK robiącymi dużo mocniejsze MINI niż te jeżdżące w PL to jednomas jest dobrym rozwiązaniem.

Zastaniawiam się dlaczego twoje sprzęgło nie może być zastosowane z kołem dwumasowym. Przecież wszytskie wymiary, odległości powinny być zachowane. Powierzchnia tarcia również nie może mieć innych wymiarów. Myślę, że powinieneś zadać to pytanie Lohen'owi.

Re: Sprzęgło

: 30 gru 2011, 10:50
autor: zoy
Widzę ze dyskusja rozgorzała :) Nie mniej jednak decyduje się aftermarketowy zamiennik :)
http://www.lohen.co.uk/shop/proddetail. ... eG2&cat=48
lub
http://www.lohen.co.uk/shop/proddetail. ... lG2&cat=48

Re: Sprzęgło

: 30 gru 2011, 11:32
autor: flapjck1
ja_ja pisze:
flapjck1 pisze:dwumas = porazka dla balwanow ktorzy nie umieja sie ze sprzeglem obchodzic

i sprytny inzynierski sposob na oszczedzanie i zarabianie jednoczesnie
Z tymi <bałwanami> to przesada...n'est pas!?
NAJLEPSZEGO w Nowym 2012 roku dla Wszystkich Forumowiczów i Moderatorów.
hehe, bez obrazy :PP

cyt za wiki "W silnikach spalinowych czterocylindrowych (i większych) cykle pracy poszczególnych cylindrów wypełniają niemal całkowicie czas pracy silnika. Takie silniki nie wymagają ciężkiego koła zamachowego do podtrzymania ciągłości ruchu silnika, ale w trakcie cyklu pracy energia nie jest dostarczana równomiernie. Redukcja masy koła zamachowego prowadzi do dużych wibracji na małych obrotach silnika. Wibracje te przenoszą się na skrzynię biegów i powodują jej przyspieszone zużycie. Ponadto, silnik ze zbyt lekkim kołem zamachowym może się zatrzymywać przy szybszym puszczeniu sprzęgła. By zapobiec tym zjawiskom stosuje się koło zamachowe dwumasowe. Składa się ono z dwóch lżejszych kół zamachowych połączonych tłumikiem drgań skrętnych. Jedno z kół zespolone jest z silnikiem, drugie ze skrzynią biegów, zaś elementy sprężyste tłumika drgań zapobiegają przenoszeniu wibracji z silnika na skrzynię biegów.

Dzięki zastosowaniu dwumasowego koła zamachowego zmniejszają się drgania na małych obrotach silnika, zostaje również zmniejszone szarpnięcie w momencie załączania sprzęgła. Ponadto, koło dwumasowe pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o ok. 5%[3] oraz wydłuża czas życia skrzyni biegów i synchronizatorów. Kolejną zaletą stosowania koła dwumasowego jest zmniejszenie opóźnienia przy dodawaniu gazu. Takie rozwiązanie jest jednak droższe od tradycyjnego, ponadto, w wielu przypadkach koło dwumasowe okazywało się elementem o wysokiej awaryjności[4]. Szacuje się, że co czwarty obecnie (2006 r.) produkowany samochód w Europie ma koło zamachowe dwumasowe[3]."

moze nie jest to najwiarygodniejsze zrodlo ale to co tam napisali akurat jest zgodne z prawda, polecam zwlaszcza fragment o zywotnosci :)

Re: Sprzęgło

: 30 gru 2011, 15:28
autor: SpaCar
Wszystko pięknie ładnie, tylko dlaczego Lohen nie wkłada wynalazków, które sprzedaje do samochodów demo?
http://www.lohen.co.uk/cars/gen2s.html

Czyżby jakieś obawy?

Panowie, można wkładać wiele lżejszych, mocniejszych podzespołów ale później trzeba to jeszcze zestroić. Polskie firmy "tuningowe" w 80-90% przypadków wgrywają gotowe programy. Cała ceremonia trwa 15-25 minut, ale trzymają klienta na hamowni 2-3 godziny, żeby klient miał mniemanie jaką to wiedzę tajemną posiadają firmy tuningujące.

Re: Sprzęgło

: 01 sty 2012, 08:22
autor: SpaCar
AleXander pisze:Zycze Ci takiego braku wiedzy jak ma Kuba z PromotoR'a i ekipa z CompSportu. Jak renoma Twojej firmy (nie posiadajacej nawet strony intrnetowej) bedzie na poziomie marki ktora wyrobily sobie te firmy to pogadamy bo jak narazie widze duzo gadania i "tajemnej wiedzy" a samochod masz nawet nie sprawdzony na hamowni...za to zapier*** i goni 911 (litosci...).

Kazdy program robiony Przez PromotoR'a jak i CS jest indywidualnym programem a nie wgrywaniem gotowca wiec niech Cie o to akurat glowa nie boli facepalm

Idac Twoim tokiem rozumowania to nie powinno sie nic modzic tylko wymieniac filtry i plyny, to po jakiego grzybka Twoje MINI ma zmienione komponenty?? i tak w ogole na jakiej zasadzie go dlubales skoro nawet nie stroiles?

Sorry ale oslabia mnie takie podejscie jak prezentujes. Pozdr!


EDIT: skoro skrzynia GA6F21WA wystrzymuje tylko 220Nm to dlaczego seryjny samochód ma 260Nm??
Proszę bardzo: Specyfikacja skrzyni automat do MINI s r56:)

http://www.bmw-planet.com/lib/mini/AUTO ... ERVIEW.pdf

Prześlijcie do Promotora i Compsportu!!!

W ciągu miesiąca ze strony Promotora zniknie informacja o modyfikacji MINI z automatem;)

Nie muszę mieć strony - akurat jest w tej chwili w przebudowie.

AleXander sprawdź jaki moment ma MINI s w automacie - na pewno nie 260Nm!! Seryjnie jest obnizony, żeby nie zabić skrzyni.

Przecież promotor sam podaje na swojej stronie, że ma sprawdzone programy z CompSportu.
Do Mini S z automatem jest wgrany program gotory z wersji z manualem;) Daję sobie obciąć lewą rękę:)
Jeśli już to chciałbym mieć wiedzę jak Pan Godula z GODULA MOTORSPORT!! Wiedza Comsportu i Promotora wogóle mnie nie interesuje!!:))

Nie znam Kuby z Promotora - może faktycznie ma niesamowitą wiedzę o tuningu. Ale jestem bardzo ciekaw jak zhamował samochód z automatem. Na którym biegu? Może w trybie S, a może wpinał biegi manualnie??

Widzę, że dla Ciebie jest ważniejsza strona internetowa niż wiedza techniczna!! Podkreslam wiedza techniczna.
Kiedyś firmy tego pokroju jak PROMOTOR robiły chip w bmw e46 330d z automatem. Kręcili je na 270km i ponad 500NM!!. A skrzynia A5S390R wytrzymywała tylko 400NM!! Efekt był wiadomy. Po modyfikacjach klienci szukają pomocy u takich jak ja;)

Re: Sprzęgło

: 01 sty 2012, 14:48
autor: MiniaC6
Witam wszystkich serdecznie w nowym roku!

Dla niektórych zaczął się dość agresywnie, więc postaram się odnieść do wypisanych tu 'uwag'.

Polskie firmy "tuningowe" w 80-90% przypadków wgrywają gotowe programy. Cała ceremonia trwa 15-25 minut, ale trzymają klienta na hamowni 2-3 godziny, żeby klient miał mniemanie jaką to wiedzę tajemną posiadają firmy tuningujące.
Tutaj atak niebezpośredni, ale ponieważ też prowadzę firmę w Polsce...

Ceremonia z czytania i wgrania programu rzeczywiście trwa 15min. Tak można robić nawet wielokrotnie jeśli rozmawiamy o wciąż tym samym programie. Jeśli mam się odnieść do usługi Chiptuning/Remap to zajmuje ona u nas niekiedy ponad 3 godziny i to przy zaangażowaniu kilku osób. Nie wiem jakie (i gdzie) doświadczenie ma piszący to SpaCar, ale ta usługa nie jest kalkulowana wg roboczogodzin i 'trzymanie klienta' byłoby zupełnie niedorzeczne. Chyba, że ukrytym zyskiem tej usługi ma być automat do kawy w poczekalni :wink:
http://promotormocy.pl/pr...port-chiptuning

Jasno napisane, że oferują sprawdzone i dopracowane programy!! Nie ma czegoś takiego jak sprawdzony i dopracowany program
Nie wiem jakie mój 'oprawca' ma pojęcie o współczesnych sterownikach i zapisanych w nich programach, ale w wypadku wymienionych tam komputerów NIE MA czegoś takiego jak gotowy program. Nie możemy wgrać niczego innego poza tym co zgramy i zmodyfikujemy w oparciu o uzyskane logi ze wstępnych pomiarów i przeliczymy... i tak KILKUKROTNIE by wynik zadowalał nas lub klienta w zależności od ustaleń. Pracujemy nad tym zarówno my przy pomiarach i zbieraniu danych, jak i CompSport w Bielsku po drugiej stronie 'kabla'. Nie - nie trwa to 15minut.

Strona WWW ma mieć charakter informacyjny dla szerokiego grona odbiorców. Długi czas nie używaliśmy określenia Chiptuning (źle mi się osobiście kojarzył), ale kiedy dziennie kilka razy padało pytanie "Czy dla mojego auta lepszy byłby chiptuning czy remap?" i "Czy mamy gotowe programy do auta XYZ" - musieliśmy się dostosować.

Dla ludzi pragnących poznać szczegóły przeprowadzenia tej operacji. Od zawsze była zakładka. Zapraszam do lektury.
http://promotormocy.pl/product/remap-komputera-oem

Na forum jest MINI S Automat robione w firmie wymienionej powyżej. Osiągnięto wspaniały wynik: ponad 200 koni i 328Nm. Tylko chyba nikt nie sprawdził, że skrzynia w MINI R56S - GA6F21WA wytrzymuje tylko 220Nm!!
Mini które przywołujesz. Było modyfikowane przez nas dla poprzedniego właściciela w kwietniu, teraz lekkiego życia nie ma u kolejnego. Nikt nie skarżył się na problemy ze skrzynią. Chyba, że tu i teraz rzucasz na nią 'cygańską klątwę' :roll:

Co do podesłanego linku. To wbrew zasadzie "z pdf'em się nie dyskutuje" (a tym bardziej po angielsku) chciałbym zauważyć, że 220Nm to przenosi łańcuch w rowerze 'wigry', więc albo ktoś zapomniał dopisać tam jednego 'zera', lub przynajmniej wpisał to w niewłaściwą rubrykę - output. Tak jak napisał Alex - seryjne Mini dysponuje 270Nm na wale.

Nie - nie wgraliśmy tam programu z 'manuala'. Dobrze pamiętam to Mini bo skończyliśmy je stroić długo po północy..
Rozpracowany zostały nowy program dla Mini z automatyczną skrzynią i również automatycznie wskoczył wg nas do kategorii "gotowy/sprawdzony", a o szczegółach strojenia pisałem już wyżej. :wink:

Rękę zachowaj, ale nie 'szastaj' nimi w przyszłości :lol:
Ja tylko nadmienie, że idzie łeb w łeb z porsche 911 s ( 997). Wyścig z łysawym Panem. Trasa Piotrków Tryb. - Wieluń. Myślę, że był w wielkim szoku.
Jak już machamy szabelkami, to naszym cywilnym firmowym Mini z naszym 'gotowym' programem i catbackiem też udało nam się nawiązać walkę z kilkoma Porsche. Było to gdzieś pod Poznaniem - niestety przegraliśmy.. nie wiem czy Pan był łysy, bo jechał w kasku, ale w szoku na pewno, bo było to nowe GT2. :cool:

http://www.tptd.pl/6ed2011/ZBIORCZY.pdf


Jeszcze raz przepraszam wszystkich za offtopic. Żeby się zrehabilitować.
zoy pisze:a wiec tak :) czeka mnie wymiana koła dwumasowego w R56 i tak sie zastanawiam albo wjeżdża nowy komplet (może wytrzyma 3 lata :)) lub jednomasowe :D ale z tłumikiem drgań.
Czy ktoś z was zmieniał dwumasowe na zwykłe z tłumikiem ?
Tak Zoy. Wymienialiśmy kilka kół dwumasowych w MINI (o ironio w pełni seryjnych :wink: ). Mamy podwykonawcę, który je dla nas regeneruje na częściach, które wytrzymują dłużej jak fabryczne. Musisz się niestety liczyć z koniecznością zakupu nowego docisku, gdyż seryjne mają wadę fabryczną i trzeba je zmieniać razem z tarczą w komplecie.

Napisz do nas w tej sprawie.

Pozdrawiam

ps. nie modyfikowaliśmy BMW E46 330d w automacie, więc pudło :roll:

Re: Sprzęgło

: 01 sty 2012, 19:20
autor: MiniaC6
SpaCar pisze: Dziwne, MINI COOPER R56 ma 120ps i 160Nm. Wynika z tego, że ten rower Wigry musi być po programie PromotoR, skoro ma 220Nm na zębatce:)
Na początku śpieszę wytłumaczyć, że Wigry to rower i nie posiada sterownika, który moglibyśmy przeprogramować. :smile:

Wybacz, ale tylko Ciebie może to dziwić, jeśli nie dajesz wiary by łańcuch wytrzymał 22kg, a ośka piasty 220nm pod naciskiem na pedał zaledwie 80 paro kilogramowego człowieka :wink:
Dla jasności MINI Cooper r56s 06-07r 174ps - 240Nm. Ta sama wersja w automacie - 220Nm!!.
Dla jasności każda eSka ma funkcję 'overboostu' zwiększającą moment do 270Nm, o której zapewne nie doczytałeś.

Kolejno moment na tylko JEDNO koło dla przełożeń skrzyni automatycznej:
1ka - 2010Nm (ciężko jednak osiągalne ze względu na uślizg kół)
2ka - 1180Nm
3ka - 774Nm
4ka - 576Nm
5ka - 424Nm
6ka - 334Nm

Celowo napisałem dla jednego koła żeby zobrazować Ci i wytłumaczyć na przyszłość, że dokręcając łożyska w piaście (z głowy ok 200Nm) wystarczy lekko przytrzymać auto, natomiast nie namawiałbym do prób przytrzymywania, gdy auto rusza z jedynki z gazem do 'deski' :lol:
Postem tym pokazałeś jaką posiadasz wiedzę!!
Dziękuje - doceniam. :oops:

Jeśli miałbyś dalsze pytania, czy wątpliwość - służę teoretycznym wsparciem.

Re: Sprzęgło

: 01 sty 2012, 20:36
autor: MiniaC6
SpaCar pisze:
Obiecałem nic nie pisać, lecz nie mogę tego tak zostawić.
Obiecałeś już w tym wątku kilka rzeczy, ale miło że się z nich powoli wycofujesz.
Maksymalny moment podawany dla skrzyń tyczy się momentu maxymalnego jaki może mieć silnik!!! Powinieneś to wiedzieć;)
Czy ja to powinienem wiedzieć? Jeśli podpierasz się linkiem gdzie w pozycji "transmission output podane jest 220Nm dla auta które fabrycznie ma 270Nm to mogę jedynie przypuszczać, że jest to błąd lub autor co innego miał na myśli. :roll:
Wiadomym jest, że skrzynie mają różne przełożenia. W przypadku skrzyni o której mówimy jest to 1:4.040 na pierwszym biegu. Daję to w serii 888Nm skrzyni - po modyfikacji musi wytrzymać 1325Nm.
Wiadome jest to również dla mnie i to właśnie od jakiegoś czasu próbuje Ci przedłożyć. Tym razem śpieszę nadmienić, że na jedynce ze skrzyni na koła przekazywane jest nie 888Nm, a 4020Nm lub 3573Nm bez overboostu.

Tutaj proszę link do wykresów z i bez OB dla tego seryjnego silnika.
http://old.promotormocy.pl/gallery/1263586339.jpg
Nie ucz bo sam nie wiesz o czym piszesz;)
Pozwolisz, że ocenę tego co wiem pozostawię komu innemu.
Skąd wytrzasnąłeś Nm dla 6 biegu?? Chyba z kosmosu;)
Ale kwestionujesz wartość, czy obecność 6tego biegu w tej skrzyni? :???: Zapewniam, że wszystko się 'galaktycznie' zgadza. :wink:

Cieszę się, że nie masz już pytań co do wcześniej poruszonych kwestii.

Pozdrawiam

Re: Sprzęgło

: 01 sty 2012, 21:27
autor: SpaCar
MiniaC6 pisze:
SpaCar pisze:
Obiecałem nic nie pisać, lecz nie mogę tego tak zostawić.
Obiecałeś już w tym wątku kilka rzeczy, ale miło że się z nich powoli wycofujesz.
Maksymalny moment podawany dla skrzyń tyczy się momentu maxymalnego jaki może mieć silnik!!! Powinieneś to wiedzieć;)
Czy ja to powinienem wiedzieć? Jeśli podpierasz się linkiem gdzie w pozycji "transmission output podane jest 220Nm dla auta które fabrycznie ma 270Nm to mogę jedynie przypuszczać, że jest to błąd lub autor co innego miał na myśli. :roll:
Wiadomym jest, że skrzynie mają różne przełożenia. W przypadku skrzyni o której mówimy jest to 1:4.040 na pierwszym biegu. Daję to w serii 888Nm skrzyni - po modyfikacji musi wytrzymać 1325Nm.
Wiadome jest to również dla mnie i to właśnie od jakiegoś czasu próbuje Ci przedłożyć. Tym razem śpieszę nadmienić, że na jedynce ze skrzyni na koła przekazywane jest nie 888Nm, a 4020Nm lub 3573Nm bez overboostu.

Tutaj proszę link do wykresów z i bez OB dla tego seryjnego silnika.
http://old.promotormocy.pl/gallery/1263586339.jpg
Nie ucz bo sam nie wiesz o czym piszesz;)
Pozwolisz, że ocenę tego co wiem pozostawię komu innemu.
Skąd wytrzasnąłeś Nm dla 6 biegu?? Chyba z kosmosu;)
Ale kwestionujesz wartość, czy obecność 6tego biegu w tej skrzyni? :???: Zapewniam, że wszystko się 'galaktycznie' zgadza. :wink:

Cieszę się, że nie masz już pytań co do wcześniej poruszonych kwestii.

Pozdrawiam
4020Nm z overboostem - przełożenie skrzyni jest 4,04 na pierwszym biegu - czyli na silniku jest 1000Nm!!!! To jest Cooper S czy Bugatti Veyron?

Link do wykresu;) Mało czytelny ale ok. 269Nm, moc 190,9ps - i to jest ten seryjny Cooper S;) Seryjnej S trudno jest osiągnać moc 170PS!! Przypominam, katalogowo ma 174ps;)
Przydałoby się mniej oszustwa w tym co próbujesz udowodnić.
Przedstaw wykres seryjnego Coopera S:)
Postaram się w ciągu tygodnia specjalnie dla Ciebie wyciągnąć dokumentację z BMW na temat skrzyni w Cooper S.

Re: Sprzęgło

: 01 sty 2012, 21:46
autor: MiniaC6
SpaCar pisze:
4020Nm z overboostem - przełożenie skrzyni jest 4,04 na pierwszym biegu - czyli na silniku jest 1000Nm!!!! To jest Cooper S czy Bugatti Veyron?
Niestety nie. To zwykłe Mini ze skrzynią biegów, w której poza przełożeniami, jest jeszcze przełożenie główne. W BMW chętnie udostępnią te informacje. Wystarczy poprosić handlowca na salonie o pierwszy lepszy folder reklamowy MINI. :smile:

Link do wykresu;) Mało czytelny ale ok. 269Nm, moc 190,9ps - i to jest ten seryjny Cooper S;) Seryjnej S trudno jest osiągnać moc 170PS!! Przypominam, katalogowo ma 174ps;)
Katalogowo ma 184KM i proszę trzymać jakiś poziom i nie zarzucać bezpodstawnie oszustw.

Z BMW proszę wyciągnąć informacje na temat modelu Cooper SD z automatyczną skrzynią biegów i.. 305Nm w serii.

Generalnie temat się wyczerpał, ale by dobić już tę 'deskę'.

Jeśli przełożenie skrzyni dla pierwszego biegu było by 4.04. To 6500obr/min silnika przekładało by się na 1608obr kół jezdnych. Przy rozmiarze 205/45 R17 oznaczało by to prędkość 186km/h na jedynce... facepalm

Dobranoc i powodzenia.

Re: Sprzęgło

: 01 sty 2012, 22:15
autor: pididi
Jeśli dobrze pamiętam to Getrag 285 w R53 ma niby limit 210Nm, a bez najmniejszego problemu przenosi niemal 400 w aucie jadącym w Time Attack w UK. Podobnie jak w wielu innych R53 turbo z mocami po 350-400KM. Więc papierowe dane to jedno a praktyka drugie :wink:

Re: Sprzęgło

: 01 sty 2012, 22:48
autor: SpaCar
MiniaC6 pisze:
SpaCar pisze:
4020Nm z overboostem - przełożenie skrzyni jest 4,04 na pierwszym biegu - czyli na silniku jest 1000Nm!!!! To jest Cooper S czy Bugatti Veyron?
Niestety nie. To zwykłe Mini ze skrzynią biegów, w której poza przełożeniami, jest jeszcze przełożenie główne. W BMW chętnie udostępnią te informacje. Wystarczy poprosić handlowca na salonie o pierwszy lepszy folder reklamowy MINI. :smile:

Link do wykresu;) Mało czytelny ale ok. 269Nm, moc 190,9ps - i to jest ten seryjny Cooper S;) Seryjnej S trudno jest osiągnać moc 170PS!! Przypominam, katalogowo ma 174ps;)
Katalogowo ma 184KM i proszę trzymać jakiś poziom i nie zarzucać bezpodstawnie oszustw.

Z BMW proszę wyciągnąć informacje na temat modelu Cooper SD z automatyczną skrzynią biegów i.. 305Nm w serii.

Generalnie temat się wyczerpał, ale by dobić już tę 'deskę'.

Jeśli przełożenie skrzyni dla pierwszego biegu było by 4.04. To 6500obr/min silnika przekładało by się na 1608obr kół jezdnych. Przy rozmiarze 205/45 R17 oznaczało by to prędkość 186km/h na jedynce... facepalm

Dobranoc i powodzenia.
Wersje skrzyń biegów automatycznych w MINI S:
1. MINI Cooper S od 2006 - 02.2010 - GA6F21WA - TANB - max moment 220Nm ( na silniku)
2. MINI Cooper S od 2010.03. - .... - GA6F21WA - TANH - max moment 260Nm ( na silniku)
3. MINI Cooper SD od 2009 - .... - GA6F21WA - TANG - max moment 310Nm ( na silniku)

To są 3 różne skrzynie biegów!!!
Wyciągnąłem informację na temat skrzyni w cooper SD.
Coś jeszcze Panie Promotorze?

Re: Sprzęgło

: 02 sty 2012, 00:09
autor: flapjck1
troche tu posprzatalem

generalnie watek jest o sprzegle a niektorzy przerzucili sie na tematy poboczne i zaczely sie delikatne osobiste wycieczki czego bardzo nie pochwalam

generalnie sprzatanie tego watku zajelo mi polowe amerykanskiego ninja wiec jak to sie powtorzy to beda warny blocki i posypia sie geste ch..e

z cyferkami polemizowac nie bede - nie chce mi sie tego zglebiac i mam nadzieje ze kiedys tam ktos merytorycznie do tego podejdzie

aha, i jak ktos chce do tego cos od siebie dorzucic to sprawdzona ( merytorycznie uzasadniona teoria lub sprawdzona praktyka ) wiedze a nie kolega kolegi powiedzial ze jego kolega mial.....

Re: Sprzęgło

: 02 sty 2012, 00:27
autor: 137jastr
flapjck1 pisze:troche tu posprzatalem
....

Łauuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!!
Dosiego Szanownemu !!!