Sułtan 1275

Część forum poświęcona naszym Miniakom. Zanim założysz nowy post, zapoznaj sie z panującymi tu zasadami.

Moderator: flapjck1

Awatar użytkownika
flapjck1
Maniak
Maniak
Posty: 8846
Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
Kontakt:

Re: Sułtan 1275

Post autor: flapjck1 »

albo z kolka posredniego, zobacz jakie masz tam luzy
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
Awatar użytkownika
humin
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 2321
Rejestracja: 01 mar 2007, 21:48
Posiadane auto:
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Sułtan 1275

Post autor: humin »

no właśnie zapomniałem wspomnieć że kółko pośrednie drop gearów jest po stronie silnika wytarte na trzonku - podobnie łożysko - także możliwe że trykanie pochodziło właśnie stąd
także potrzebne kółko pośrednie ze skośnymi zębami z niewyrobionym trzonkiem - kto ma?
(żona drop gearów na prostych nie zniesie więc nie wchodzą w grę)

ale niezależnie od tego rozbieram skrzynię ponieważ wsteczny i dwójka wyskakiwała
a przy okazji będę miał szanse głębiej poznać skrzynię i ją dokładnie wyczyścić
Awatar użytkownika
humin
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 2321
Rejestracja: 01 mar 2007, 21:48
Posiadane auto:
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Sułtan 1275

Post autor: humin »

Skrzynia rozebrana i wychodzi na to że nic innego nie znalazłem oprócz wytartego wałka na środkowym trybie drop gear'a.
Także teraz czyszczenie i składanie. I tu pytanie czy wymieniać wszytskie łożyska?
Dyfrer jednak zostanie standard także jakby ktoś refletował na x-pina z Minispares to niech się odezwie

Silnik już też wisi na stojaku - trzeba będzie zdemontować tłoki i pomierzyć cylindry
Wydaje się że wystarczy wymiana pierścieni ponieważ nie widać żadnych progów.
Załączniki
20120528548.jpg
20120528548.jpg (142.77 KiB) Przejrzano 1493 razy
20120528545.jpg
20120528545.jpg (196.33 KiB) Przejrzano 1493 razy
20120528542.jpg
20120528542.jpg (210.51 KiB) Przejrzano 1493 razy
Awatar użytkownika
flapjck1
Maniak
Maniak
Posty: 8846
Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
Kontakt:

Re: Sułtan 1275

Post autor: flapjck1 »

monsterek zaraz ci napisze zebys wybil z obudowy wspornik na wodziki - dal nowy uszczelniacz a sam wspornik do ocynku ;)

lozyska - ocen, na sile wszystkich wymieniac nie musisz - przy jakosci czesci ktore sa teraz dostepne, moze to byc ryzykowne :D
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: Sułtan 1275

Post autor: markfive »

humin pisze:...rozbieram skrzynię ponieważ wsteczny i dwójka wyskakiwała
i dalej
...Skrzynia rozebrana i wychodzi na to że nic innego nie znalazłem oprócz wytartego wałka na środkowym trybie drop gear'a.
Także teraz czyszczenie i składanie
Co z wyskakiwaniem wstecznego i dwójki - odpuszczasz ? i tak ma byc nadal ? Nie ma efektu wyskakiwania bez przyczyny i jak widać jej nie znalazłeś. Obejrzyj bardzo dokładnie wszystkie zęby współpracujace przy zazębieniu wstecznego i małe ząbki wewnętrzne na przesuwce i kółku 2 biegu. Jeżeli coś jest ścięte ( wystarczy kilka małych uszkodzeń ) będzie wyskakiwać nadal.
W jednej ze skrzyń silnika SPI spotkałem oś koła pośredniego mocno wytartą z obu stron tak, że to chyba kolejna wada materiałowa nowszych roczników.
Co do łożysk zależy w jakim są stanie. Z zasady te na pierwszy montaż nawet z niewielkim luzem mogą dłużej wytrzymać niż nowe nieznanego producenta :smile:
Awatar użytkownika
humin
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 2321
Rejestracja: 01 mar 2007, 21:48
Posiadane auto:
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Sułtan 1275

Post autor: humin »

a przepraszam - dwójki i wstecznego nie odpuszczam - w zasadzie po to rozebrałem tą skrzynię :)
będą nowe synchro no i trzeba się rozejrzeć za nową dwójką i wstecznym... ktoś posiada?
Awatar użytkownika
humin
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 2321
Rejestracja: 01 mar 2007, 21:48
Posiadane auto:
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Sułtan 1275

Post autor: humin »

Kolejne doniesienia z frontu.

Przypomniałem sobie że mam w garażu jakąś starą przyrdzewiałą skrzynię kupioną kiedyś od sebka, którą rozebrałem jako dawcę dla skrzyni sułtanowej.
To jest chyba seria A ponieważ ma mniejsze łożysko pod koło przełożeniowe drop gear, dojrzałem też podwójne łożyska w choince, a także delikatną różnicę na kole wstecznego biegu.

Zęby koła wstecznego oraz zewnętrzne zęby przesuwki 1/2 są mocno przytępione co by tłumaczyło wyskakiwanie wstecznego. Na zdjęciach koło wsteczne i przesuwka 1/2 z Sułtana po prawej stronie - widać stępienie dość dokładnie.
Myślę użyć elementów wymontowanych z dodatkowej skrzyni choć przy kole wstecznym jest między nimi lekka różnica w postaci większego nadlewu widocznego na zdjęciu - czy to nie ma nic wpływu?
Tuleja brązowa oraz pasowania z wałkiem trzymającym to koło jest nawet bardziej bezluzowe na dodatkowym kole wymontowanym.

Co do biegu drugiego to sama przesuwka 1/2 oryginalna z Sułtana chodzi bardzo lekko - sprężynki są pewnie mocno wyrobione - w dodatkowej przesuwce o wiel ciężej i ładnie kulki trzymają. Dodatkowo zęby wewnątrz także nie są przyszlifowane wieć jej wymiana powinna rozwiązać problem dwójki.
Załączniki
sultan 085.JPG
sultan 085.JPG (63.63 KiB) Przejrzano 1393 razy
sultan 071.JPG
sultan 071.JPG (54.65 KiB) Przejrzano 1393 razy
Ostatnio zmieniony 30 maja 2012, 22:17 przez humin, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: Sułtan 1275

Post autor: markfive »

humin pisze:...Myślę użyć elementów wymontowanych z dodatkowej skrzyni choć przy kole wstecznym jest między nimi lekka różnica w postaci większego nadlewu widocznego na zdjęciu - czy to nie ma nic wpływu?
Tuleja brązowa oraz pasowania z wałkiem trzymającym to koło jest nawet bardziej bezluzowe na dodatkowym kole wymontowanym.
Akurat te elementy ( z prostymi zębami) możesz użyć i dobrze, że w parze tzn. kółko wstecznego pokazane po lewej i przesuwka pokazazana z lewej. Materiałowo lepsze. Zębatka wstecznego z A serii ma jedną długą tulejkę a nie dwie krótkie Niestety innych kół z A serii nie możesz już użyć ze względu na inny zarys zębów skośnych i inne przełożenia.
Obejrzyj jeszcze małe ząbki na sprzęgu koła 2 biegu. Jeżeli są podcięte czy wykruszone nie pomoże zwiększenie naciągu sprężynek w piaście przesuwki.
Awatar użytkownika
monsterk
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 2082
Rejestracja: 18 sty 2005, 18:43
Posiadane auto:
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontakt:

Re: Sułtan 1275

Post autor: monsterk »

pakuj Humin graty w dziada i wpadaj na moto nostalgię. Zrobimy weryfikację
Awatar użytkownika
humin
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 2321
Rejestracja: 01 mar 2007, 21:48
Posiadane auto:
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Sułtan 1275

Post autor: humin »

Tak też myślałem ale zastanawiało mnie to że lepsze kółko wstecznego jest lekko wyższe, ale jak nie przeszkadza to ok.
Innych kół nie zamierzam używać ponieważ z nimi problemu nie ma.
Koło 2 biegu i jego ząbki synchro z tego co widziałem wyglądają ok - o niebo lepiej niż ząbki wewnętrzne na przesuwce z nimi współpracujące które są lekko ścięte, także mam nadzieję że wymiana samej przesuwki rozwiąże problem - nie dość że ząbki są w lepszym stanie to sprężynki lepiej trzymają.

Zastanawiam się też nad wymianą koła 1 biegu ponieważ obecne ma lekkie przytarcia. Nietety stożek który w oryginale jest molibdenowany dla wyhamowywania synchronów przez długie leżakowanie bez oleju ze sklejonym synchronem lekko zciemniał i nie wiem czy spełni swoje zadanie - na zdjęciu koło o którym pisze wymontowane z zapasowej skrzyni po prawej - sułtanowe po lewej.


ps. montsterk - z przyjemnością ale nie tym razem, mamy inne plany...
Załączniki
sultan 079.JPG
sultan 079.JPG (51.92 KiB) Przejrzano 1352 razy
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: Sułtan 1275

Post autor: markfive »

Zakładaj to koło jedynki też, będziesz miał trzy współpracujące zębatki z jednego "kompletu". Zostanie tylko element z prostymi zębami na choince z "nowszego typu" ale akurat ta nowsza choinka ma te zęby szersze więc bedzie OK. Powierzchnia pod synchronizator nie powinna sprawiac problemów o ile nia ma na niej wżerów / ubytków materiału.
Awatar użytkownika
humin
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 2321
Rejestracja: 01 mar 2007, 21:48
Posiadane auto:
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Sułtan 1275

Post autor: humin »

Jeszcze wczoraj pomierzyliśmy z Mayonem cylindry i luzy na zamkach obecnych pierścieni.

W cylindrach pomiary średnicówką wykazały ~70,640-70,655 (przy 70,612 nominału) czyli ok 0,03-0,045 powyżej nominału, co wydaje się wynikiem dobrym (nad wymiar 1293 to rozmiar tłoka 71,120)
Ale luzy na zamkach były ogromne - pomiar pierścienia sprężania pokazał ok 0,75, a olejowego nawet dwa razy więcej... to tłumaczy branie sporej ilości oleju (nawet 0,5l na 500km) i spore kopcenie

Dziś wysyłam tłoki z pomiarami cylindrów do dorobienia pierścieni w firmie Matring
Awatar użytkownika
monsterk
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 2082
Rejestracja: 18 sty 2005, 18:43
Posiadane auto:
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontakt:

Re: Sułtan 1275

Post autor: monsterk »

ale nad tłokami też popracuj, na pewno siedzą w nich opiłki które rysują cylindry :mrgreen:
Awatar użytkownika
humin
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 2321
Rejestracja: 01 mar 2007, 21:48
Posiadane auto:
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Sułtan 1275

Post autor: humin »

Dziś było czyszczenie elementów i składanie skrzyni - obudowa dawno nie była tak czysta..
Po delikatnym podgrzaniu odubowy łożysko kółka pośredniego wyciągnięte i włożone nowe.
Założenie koła wstecznego ze skrzyni i tu niespodzianka - ten "nadlew" był jednak potrzebny by koło po zazębieniu współpracowało z zębami przesuwki równo - by użyć lepszego koła wstawione została podkładka wykonana z podkładki choinki
Załączniki
20120604556.jpg
20120604556.jpg (95.3 KiB) Przejrzano 1149 razy
20120604553.jpg
20120604553.jpg (86.8 KiB) Przejrzano 1149 razy
20120604551.jpg
20120604551.jpg (89.96 KiB) Przejrzano 1149 razy
Awatar użytkownika
humin
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 2321
Rejestracja: 01 mar 2007, 21:48
Posiadane auto:
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Sułtan 1275

Post autor: humin »

Następnie składanie wałka 3 biegu z kołami i przesuwkami i kołem ze skrzyni zapasowej, wciśnięcie łożyska podwójnego i założenie wałka napędowego z łożyskami.
Następnie smok i choinka z podkładkami, łożyskami i wałkiem

I tu zaczęły się problemy.
Jak wałek 3 biegu z kołami chodził luźno także z włączonym wstecznym, tak po włożeniu choinki, zablokowaniu obu pinów wewnętrznych (wsteczny i choinka) i przykręceniu elementu "U" przytrzymującego podwójne łożysko, jeszcze bez wcześniej będącej pod nim cieniutkiej podkładki a chwilę póżniej już z nią całość obraca się opornie.
Więcej - w jedną stronę chodzi w miarę choć ciężko - w drugą pół obrotu i opór idący z zębów. I tu pojawia się pytanie skąd? Czyżby niedopasowanie prostych uzębień na chince i dorzyconych z innej skrzyni koł? Czy skoszenie jakiegoś łożyska? Jakie macie odczucie?
Rzucam pytanie bo było już późno by oceniać temat ale jutro go zgłębimy a może nawet zrobi się dokładniejsze pomiary
ODPOWIEDZ