Witam!
Na początku proponuję użyć szukajki, ponieważ takich tematów było już duuużo i można znaleźć w nich wiele odpowiedzi na pytania które zadałeś
Co do tezy tezy Jeremy'ego Clarksona trudno się z nią nie zgodzić - Mini jest moim pierwszym autem i ciężko mi sobie wyobrazić coś lepszego w jego miejsce. Stwierdzenie, że te małe, diabelskie pudełeczko jest genialnym wynalazkiem, nie oddaje nawet w połowie geniuszu Mini
Pierwszym i najważniejszym pytaniem na które musisz sobie odpowiedzieć, to do czego chcesz użytkować Miniaka i ile możesz przeznaczyć na niego pieniędzy - a trzeba pamiętać, że wbrew pozorom Mini nie jest tanim w eksploatacji autem. Nie jest to Maluch, który jest prosty jak konstrukcja cepa, części do którego dostaniesz za grosze i w prawie każdej wiosce. Mini, mimo że jest konstrukcją starszą od Malucha (Mini powstało w 1959r, natomiast Maluch w 1973 - 14 lat różnicy), jest samochodem o wiele bardziej skomplikowanym konstrukcyjnie i posiada wiele charakterystycznych dla siebie rozwiązań, które sprawiają że jest droższe w eksploatacji. Są to np. gumowe gruszki zawieszenia, których trwałość na naszych drogach nie jest duża, wspólny obieg oleju dla silnika i skrzyni biegów, powodujący szybsze zużywanie się tych podzespołów (Przebieg, przy którym powinno się zrobić remont jednostki napędowej w Miniaku to tylko 150tyś kilometrów) i wymagający częstszej wymiany, calowe śruby i inne. Do tego, trzeba przyznać, że Mini nie jest autem bezawaryjnym. Większość egzemplarzy dostępnych do sprzedaży w naszym kraju jest już dość wyeksploatowana lub niefachowo naprawiana i dość często mogą się zdarzać mniejsze lub większe problemy z samochodem. Na szczęście, nie ma najmniejszego problemu z dostępem do części - na terenie Polski funkcjonują trzy sklepy zajmujące się sprzedażą części do Mini i wszystkie najpotrzebniejsze części można dostać od ręki
Jeśli szukasz egzemplarza "w miarę zdrowego, żeby się kupy trzymało i mógłbym tym jeździć", dasz radę znaleźć coś sensownego już w okolicach 7-13 tysięcy złotych, ale musisz się przygotować na to, że już na starcie będziesz musiał zainwestować w niego jakieś kolejne 5000zł. Oczywiście, wszystko zależy od stanu technicznego konkretnego egzemplarza, ale jednak w tym przedziale cenowym raczej nie da się znaleźć Mini w idealnym stanie i wszystkie wymagają jakiegoś wkładu początkowego. Miniaki w dobrym stanie, nie wymagające większego wkładu finansowego, to wydatek mniej-więcej od 15tyś złotych wzwyż. Większy wybór Mini znajdziesz za granicą, najlepiej w Niemczech gdzie jest ich całkiem sporo lub w Anglii, która jest ich ojczyzną. Co do przekładki kierownicy z prawej na lewą stronę nie ma za bardzo czego się obawiać - cała procedura jest prosta i nie wymagająca dużych nakładów pieniężnych. Więcej info na ten temat znajdziesz na stronach forum - był on już wielokrotnie poruszany
Kończąc już, moja rada to usiąść, włączyć forum i czytać, czytać, czytać, aby dowiedzieć się o tym autku, jego problemach i eksploatacji jak najwięcej - bardzo pomoże Ci to w decyzji oraz w ewentualnym zakupie i użytkowaniu Mini. Ja ze swojej strony mogę powiedzieć, że mimo to, że Mini wykończyło i wykańcza mnie finansowo cały czas, kilkukrotnie zmusiło do powrotu do domu na holu i mimo problemów które czasem mi sprawia, jest najlepszym pierwszym autem jakie mógłbym sobie wyobrazić i nie zamieniłbym się na żadne inne auto. Ba, liczę na to, że moje obecne Mini nie pozostanie tym jedynym i w przyszłości dołączą do niego kolejne, ale jedno jest pewne - moje pierwsze auto, mój Miniak, dostał u mnie dożywocie i zostanie w moich rękach na zawsze
Pozdrawiam!
Mikołaj Markuszewski
PS Jeśli zrobiłem gdzieś błąd i któraś z podanych przeze mnie informacji jest nieprawdziwa, proszę o poprawienie mnie