Strona 1 z 1

Odbudowa skrzyni S/GT A seria

: 07 kwie 2013, 23:02
autor: markfive
Opis i kilka ilustracji z renowacji i modyfikacji skrzyni biegów typu S/GT A serii jaką wykonałem dwa lata temu.
Temat naprawy skrzyni nie jest niczym nowym ani nadzwyczajnym. Chodzi mi w tym wypadku raczej o pokazanie różnic w stosunku do seryjnej skrzyni A serii i kilku wprowadzonych przeze mnie modyfikacji.

1 ilustracja - skrzynia przed renowacją wymontowana z zespołu napędowego leżacego co najmniej kilka lat w w warunkach raczej mało odpowiednich :smile:
2. ilustracja - części po weryfikacji wybrane z tej skrzyni plus uzupełnione w miejsce zużytych (w tym przypadku raczej bardziej skorodowanych jak uszkodzonych). Pokazane ilości zębów, czyli to, co ma wpływ na przełożenia tej skrzyni.
3 ilustracja - modyfikacja, centralna rurka zasysania oleju.

Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria

: 07 kwie 2013, 23:09
autor: markfive
C.D.
4 ilustracja - modyfikacja, korek z magnesem na kanale olejowym przed pompą.
5 ilustracja - elementy wewnętrzne skrzyni zmontowane.
6 ilustracja - modyfikacja, przegroda miski olejowej

Nie pokazana przekładnia główna o przełożeniu 3,64

Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria

: 07 kwie 2013, 23:52
autor: mikiV8
Małe pytanie od laika: przegroda miski olejowej była częścią fabryczną w skrzyniach biegów typu S/GT, czy jest to część dorabiana? Na forum nie ma nic na temat tej przegrody. Przeglądając zagraniczne sklepy też nigdy na nią nie natrafiłem. Jakie są plusy zastosowania takiego patentu?

Pozdrawiam!

Mikołaj Markuszewski

Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria

: 08 kwie 2013, 08:50
autor: markfive
mikiV8 pisze:Małe pytanie od laika: przegroda miski olejowej była częścią fabryczną w skrzyniach biegów typu S/GT, czy jest to część dorabiana? Na forum nie ma nic na temat tej przegrody. Przeglądając zagraniczne sklepy też nigdy na nią nie natrafiłem. Jakie są plusy zastosowania takiego patentu ?
Przegroda nigdy nie była częścią fabryczną w żadnym silniku serii A / A+.
Pokazana przegrodę wykonałem samodzielnie wzorując się na przykładzie podobnych modyfikacji raczej mniej znanych w Europie, stosowanych w silnikach modyfikowanych do sportu w USA.
Przegrody wykonane z aluminium oferowane były poprzez sklep minimania czyli amerykański odpowiednik minispares
Dla zastosowań "cywilnych" rozwiązanie raczej mało znane i niepopularne.

Chcesz dowiedzieć się więcej, wpisz w gogle - windage tray / bafle plate mini A series

Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria

: 08 kwie 2013, 21:10
autor: mikiV8
Dziękuję bardzo za odpowiedź :grin: Bardzo ciekawy patent i poczytam jeszcze o nim w internecie.

Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria

: 09 kwie 2013, 00:45
autor: flapjck1
marek: nigdy wlasciwie nie doczytalem do konca w jakim celu bafle plate bylo stosowane

czy tu chodzi o nadmiernie rozbryzgiwanie oleju po korpusie silnika?

Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria

: 09 kwie 2013, 06:33
autor: markfive
Głównie chodzi o to, że olej "rozrzucany" przez koła zębate przekładni w kierunku wału korbowego stwarza dodatkowe opory dla wału obracajacego się z wysoką prędkością, Argument można powiedzieć mniej istotny dla silników seryjnych ( obr max 5600 - 5800 ) natomiast bardziej dla zwiększonych obrotów ( 6000 - 7500). Wpływ w tym przypadku na max moc wysilonych silników oceniany jest na 4%. I to jest teza zawarta w ofercie producenta "pełnej" przegrody aluminiowej.
Druga sprawa ogólnie znana to fakt nadmiernego "rozrzucania" oleju na gładzie cylindrów pod tłokami. Ten nadmiar jest nierównomierny zwiększajacy się w kierunku od 2 go do 4 cylindra. Nie przyczynia się on do chłodzenia denka tłoków od spodu tak jak np. dodatkowy natrysk z korbowodów czy specjalnych dysz, ale sprawia dodatkowy kłopot dla pierścieni zgarniajacych. Są też minusy tego rozwiazania. Przede wszystkim wolniejszy spływ oleju na dno miski. Dlatego tak jak pisałem, rozwiązanie przeznaczone raczej dla silników budowanych do sportu pracujacych w wysokich temperaturach ( mocno rozgrzanych) i na olejach pół lub w pełni syntetycznych.
Interesowała by mnie opinia ludzi którzy już testowali takie rozwiazanie. Osobiście nie zauważyłem jak dotąd szczególnie pozytywnego ani negatywnego wpływu przegrody na silnik w którym została zamontowana. Istnieją jeszcze inne podobne rozwiązania ograniczenia "rozrzutu" oleju przez koła zębate skrzyni. W kolejnej modyfikowanej skrzyni zrobię to nieco inaczej minimalizując ewentualne skutki negatywne.

Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria

: 09 kwie 2013, 06:50
autor: markfive
Małe sprostowanie - natrysk z korbowodów podałem jako przykład metody celowego natrysku skierowanego ( w przypadku korbowodów na wałek rozrządu ). To dla notorycznych "wyszukiwaczy czyichś błędów na forach internetowych" :mrgreen:

Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria

: 09 kwie 2013, 09:51
autor: monsterk
Mam skrzynie od coopera 997 i w niej byla taka blacha. Podejrzewam ze ktoś ja tam dolozyl w latach osiemdziesiątych podczas remontu silnika