R60 - Instalacja dodatkowych świateł z przodu (drogowych)
: 07 gru 2013, 20:25
Ponieważ do tej pory tylko zadawałem pytania, teraz chciałbym podzielić się z wami doświadczeniami przy instalacji dodatkowych reflektorów drogowych.
Mini w promocji jesienno-zimowej 2013 zaoferowało cały zestaw (światła+grill) za 1420zł. Dodatkowo parę stów chcieli za instalację. Zdecydowałem się zrobić to samemu z wykorzystaniem instruktarzy znalezionych w sieci.
Podpowiedź A: Jeśli posiadasz grill od wersji One / Cooper, to w prosty sposób można go przerobić, żeby pasował pod dodatkowe światła - wystarczy wyciąć jeden z otworków w kratce. Zaoszczędzisz jakieś 600 zł.
Materiały na początek:
1. Zestaw instalacyjny (reflektory, wiązka elektryczna, stycznik/sterownik, wsporniki reflektorów, grill)
2. Narzędzia: Klucze nasadkowe (10 i bodajrze 14, 15, 16, 17), imbusowe, torx, ściągacz do ramion wycieraczek, linka do przeciągania wiązek kablowych, dobre latarki warsztatowe i na wszelki wypadek chwytak magnetyczny
3. Taśma izolacyjna i strapy do kabli.
4. http://www.minimania.com/pdfile/R60_Driving_Lights.pdf instrukcja instalacji (z minimania.com) do trochę innej wersji, bo z dodatkowym przełącznikiem A10
oraz http://www.northamericanmotoring.com/fo ... ation.html krok po kroku po angielsku
Instalacja krok po kroku:
0. UWAGA - przed rozpoczęciem prac odłącz klemę minusową od akumulatora!
1. Zdemontować osłony plastikowe z progu kierowcy i dolną osłonę ze słupka A
2. Zdemontować ramiona wycieraczek (bez ściągacza może być ciężko)
3. Zdemontować plastikową osłonę pod piórami - najpierw tą nad akumulatorem (po odkręceniu śrub i zdjęciu uszczelki z osłoby, trzeba zacząć ciągnąć osłonę do siebie z lewej strony, wtedy osłona zacznie wychodzić z uszczelki pod szybą). Potem tą drugą osłonę zaczynając ty razem z prawej.
4. Zdemontować przedni grill (śruby 10-tki od góry, reszta na zatrzaski - trzeba delikatnie).
Instalację trzeba zacząć od wiązek elektrycznych, od środka samochodu. Przeciągałem je w kierunku komory silnika. Warto przy tym od razu kabel z wtyczką A1 (wg instrukcji) tak zmodyfikować, żeby nie był owinięty izolacją i zaczynał się jak najbliżej A2 i A3
5. Pod osłoną wycieraczek po prawej stronie jest przejście przez ściankę przeciwogniową. Trzeba zdjąć czarny kapturek, a pod nim pokaże się uszczelka. W jednym z wolnych 'dzióbków' zrobiłem dziurkę, przez którą przecisnąłem do środka linkę, która posłużyła mi za pilota do wiązki. Wiązka jest tak wyliczona, że pasuje co do centymetra.... Jak poprowadzić wiązkę przez do grilla widać w instrukcji.
6. Trzeba odkręcić skrzynkę z bezpiecznikami w komorze silnikowej. Minus podłączyłem do nadwozia śrubą, która trzyma kable masy pod skrzynką. Plus podłączyłem do skrzynki jak w instrukcji. Trzeba naciąć mały otworek w klapce od skrzynki, żeby kabel do świateł miał jak przejść, a skrzynka mogła być szczelnie zamknięta
7. Montaż wsporników do świateł wg instrukcji - w zestawie instalacyjnym są nowe nakrętki, stare z podkładkami odkręcasz i już nie są potrzebne.
8. Montaż nowego / zmodyfikowanego grilla.
9. Podłączenie wiązki w samochodzie pod kabel komputera. Trzeba zlokalizować odpowiednią wtyczkę i pin w niej, w zależności, czy macie Xenony, czy nie. Ja nie mam, więc znalazłem wtyczkę X14260, a w niej PIN 4. Numerację pinów widać, jak z wtyczki zsunie się osłonę zatrzaskującą. Używając szybkozłączki z zestawu, trzeba połączyć kabel A1 z kablem wychodzącym z właściwego pinu.
10. Podłączyć stycznik do gniazda A2, a potem gniazdo i bezpiecznik przy pomocy strapów przypiąć do wiązek przy lewej nodze kierowcy.
11. Zainstalować wtyczki do podłączania reflektorów na wiązce - będzie można je umieścić od wewnętrznej strony grilla, oraz wtyczki na kablach wychodzących z reflektorów. Przed instalacją reflektorów owinąłem dodatkowo kable wychodzące z nich czarną taśmą izolacyjną - tak trochę badziewnie wyglądały gołe kable.
12. Zainstalować reflektory i połączyć wtyczki
13. Punkt trzynasty, oby szczęśliwy - test całości. Jeśli cała elektryka jest OK, to po podłączeniu klemy minuowej pod akumulator, odpaleniu auta i właczeniu długich, nowe reflektory powinny zaświecić - mnie się udało od pierwszego razu, więc nie mam podpowiedzi, jak usuwać ewentualne problemy.
14. Wiązki elektryczne w komorze silnikowej przypiąć strapami do wiązek kablowych
15. Zamontować wszystkie elementy i gotowe.
Na całą zabawę zarezerwujcie sobie 6-8 godzin. Kolejny egzemplarz zrobicie w 2h
Niestety fotorelację mam ubogą, ale postaram się ją też dorzucić, może coś to komuś pomoże - jednak fotorelacja z forum northamericanmotoring powinna być wystarczająca.
Powodzenia!
Mini w promocji jesienno-zimowej 2013 zaoferowało cały zestaw (światła+grill) za 1420zł. Dodatkowo parę stów chcieli za instalację. Zdecydowałem się zrobić to samemu z wykorzystaniem instruktarzy znalezionych w sieci.
Podpowiedź A: Jeśli posiadasz grill od wersji One / Cooper, to w prosty sposób można go przerobić, żeby pasował pod dodatkowe światła - wystarczy wyciąć jeden z otworków w kratce. Zaoszczędzisz jakieś 600 zł.
Materiały na początek:
1. Zestaw instalacyjny (reflektory, wiązka elektryczna, stycznik/sterownik, wsporniki reflektorów, grill)
2. Narzędzia: Klucze nasadkowe (10 i bodajrze 14, 15, 16, 17), imbusowe, torx, ściągacz do ramion wycieraczek, linka do przeciągania wiązek kablowych, dobre latarki warsztatowe i na wszelki wypadek chwytak magnetyczny
3. Taśma izolacyjna i strapy do kabli.
4. http://www.minimania.com/pdfile/R60_Driving_Lights.pdf instrukcja instalacji (z minimania.com) do trochę innej wersji, bo z dodatkowym przełącznikiem A10
oraz http://www.northamericanmotoring.com/fo ... ation.html krok po kroku po angielsku
Instalacja krok po kroku:
0. UWAGA - przed rozpoczęciem prac odłącz klemę minusową od akumulatora!
1. Zdemontować osłony plastikowe z progu kierowcy i dolną osłonę ze słupka A
2. Zdemontować ramiona wycieraczek (bez ściągacza może być ciężko)
3. Zdemontować plastikową osłonę pod piórami - najpierw tą nad akumulatorem (po odkręceniu śrub i zdjęciu uszczelki z osłoby, trzeba zacząć ciągnąć osłonę do siebie z lewej strony, wtedy osłona zacznie wychodzić z uszczelki pod szybą). Potem tą drugą osłonę zaczynając ty razem z prawej.
4. Zdemontować przedni grill (śruby 10-tki od góry, reszta na zatrzaski - trzeba delikatnie).
Instalację trzeba zacząć od wiązek elektrycznych, od środka samochodu. Przeciągałem je w kierunku komory silnika. Warto przy tym od razu kabel z wtyczką A1 (wg instrukcji) tak zmodyfikować, żeby nie był owinięty izolacją i zaczynał się jak najbliżej A2 i A3
5. Pod osłoną wycieraczek po prawej stronie jest przejście przez ściankę przeciwogniową. Trzeba zdjąć czarny kapturek, a pod nim pokaże się uszczelka. W jednym z wolnych 'dzióbków' zrobiłem dziurkę, przez którą przecisnąłem do środka linkę, która posłużyła mi za pilota do wiązki. Wiązka jest tak wyliczona, że pasuje co do centymetra.... Jak poprowadzić wiązkę przez do grilla widać w instrukcji.
6. Trzeba odkręcić skrzynkę z bezpiecznikami w komorze silnikowej. Minus podłączyłem do nadwozia śrubą, która trzyma kable masy pod skrzynką. Plus podłączyłem do skrzynki jak w instrukcji. Trzeba naciąć mały otworek w klapce od skrzynki, żeby kabel do świateł miał jak przejść, a skrzynka mogła być szczelnie zamknięta
7. Montaż wsporników do świateł wg instrukcji - w zestawie instalacyjnym są nowe nakrętki, stare z podkładkami odkręcasz i już nie są potrzebne.
8. Montaż nowego / zmodyfikowanego grilla.
9. Podłączenie wiązki w samochodzie pod kabel komputera. Trzeba zlokalizować odpowiednią wtyczkę i pin w niej, w zależności, czy macie Xenony, czy nie. Ja nie mam, więc znalazłem wtyczkę X14260, a w niej PIN 4. Numerację pinów widać, jak z wtyczki zsunie się osłonę zatrzaskującą. Używając szybkozłączki z zestawu, trzeba połączyć kabel A1 z kablem wychodzącym z właściwego pinu.
10. Podłączyć stycznik do gniazda A2, a potem gniazdo i bezpiecznik przy pomocy strapów przypiąć do wiązek przy lewej nodze kierowcy.
11. Zainstalować wtyczki do podłączania reflektorów na wiązce - będzie można je umieścić od wewnętrznej strony grilla, oraz wtyczki na kablach wychodzących z reflektorów. Przed instalacją reflektorów owinąłem dodatkowo kable wychodzące z nich czarną taśmą izolacyjną - tak trochę badziewnie wyglądały gołe kable.
12. Zainstalować reflektory i połączyć wtyczki
13. Punkt trzynasty, oby szczęśliwy - test całości. Jeśli cała elektryka jest OK, to po podłączeniu klemy minuowej pod akumulator, odpaleniu auta i właczeniu długich, nowe reflektory powinny zaświecić - mnie się udało od pierwszego razu, więc nie mam podpowiedzi, jak usuwać ewentualne problemy.
14. Wiązki elektryczne w komorze silnikowej przypiąć strapami do wiązek kablowych
15. Zamontować wszystkie elementy i gotowe.
Na całą zabawę zarezerwujcie sobie 6-8 godzin. Kolejny egzemplarz zrobicie w 2h
Niestety fotorelację mam ubogą, ale postaram się ją też dorzucić, może coś to komuś pomoże - jednak fotorelacja z forum northamericanmotoring powinna być wystarczająca.
Powodzenia!