barkas01nw pisze:Witam. Mam w swoim Miniaku silnik 1.0 i chciałbym go zmienić na 1.3. Kupiłem nawet okazyjnie cały kompletny od Spi z instalacją elektryczną.
Na początek proponuję taką akcję:
1. Wyjmujesz swój silnik 998
2. W 1275 SPI odkręcasz płytkę zaślepkę pompy paliwa i przykręcasz pompę paliwa z 998
3. Możesz odkręcić czujnik położenia wału ( w SPI pod rozrusznikiem) i zaślepić otwór po czujniku płytką.
4. Wkładasz 1275 (SPI) bez kolektorów i rozdzielacza zapłonu (SPI nie ma aparatu zapłonowego tylko sam rozdzielacz)
5. Zapinasz kolektor z 998 z gaźnikiem HS 4 ( w gaźniku zmienić trzeba iglicę na AEM ).
6. Zakładasz aparat zapłonowy i cewkę z 998 ( ustawiasz wstępnie punkt zapłonu na 1 cylindrze w GMP z wyprzedzeniem 12 - 16 stopni)
7. Osprzęt, siłownik sprzęgła, rozrusznik, alternator, chłodnica przekładasz z 998, potrzebna będzie grubsza podkładka pod śmigło potrzebujesz innej ( od 1275) górnej rury termostat - chłodnica, dolna rura z 998, wyjście na centralkę bezpośrednio z podstawki pod termostatem.
8. Jest problem z czujnikiem temperatury "wody" bo w głowicy nie ma gwintowanego otworu, tymczasowo problem można obejść wkręcając czujnik w trójnik "własnej roboty" na przewodzie z termostatu do centralki ( gwint czujnika 5/8" 18 zw na cal )
To mniej więcej najważniejsze sprawy
A teraz - po co ?
Po to żeby uruchomić silnik w samochodzie bez żadnych dodatkowych przeróbek instalacji, wydechu itp i bez potrzeby dokładania kasy w sytuacji gdy jeszcze nie wiesz w jakim stanie tak naprawdę jest ten silnik. Po uruchomieniu i próbnych jazdach gdy okaże się, że silnik i skrzynia jest OK możesz pójść w kierunku wtrysku co będzie wymagało przeróbek w instalacji elektrycznej, wymiany zbiornika paliwa na zbiornik z pompą, wymiany przewodów paliwa. SPI ma powrót i dodatkowy przewód dla par paliwa, w SPI jest też pochłaniacz oparów ( pod błotnikiem po lewej stronie i zbiornik wyrównawczy chłodnicy oraz dodatkowy wentylator elektryczny. SPI ma też inny kolektor wydechowy ( rozumiem, ze ssący z wtryskiem i komputer masz)
Przejście na zasilanie gaźnikowe dające możliwość pełnego wykorzystania potencjału silnika 1275 wymaga dokupienia kolektora ssącego z gaźnikiem HIF 44, kolektora wydechowego LCB ( + kpl wydech), aparatu zapłonowego typu elektronik i odpowiedniej do niego cewki.
Jeżeli chcesz zwiększyć moc tego silnika do 61 KM to należało by wymienić kpl tłoków na bardziej doprężone i wałek rozrządu. Ale takie rzeczy robi się wtedy gdy konieczny jest remont i i tak trzeba te elementy wymieniać. W przypadku zasilania wtryskowego SPI możliwość zwiększenia mocy ograniczona jest przez ECU.
Co do pomiaru ciśnienia sprężania to nie jest to całkowicie pewny sposób na stwierdzenie czy silnik jest w dobrym czy złym stanie. Miałem przypadek, że silnik 1275 z Metro kopcił jak lokomotywa, zużywał 2 litry oleju na 1000 km a pomiar ciśnienia wykazywał po11,5 na wszystkich cylindrach.