Strona 1 z 2
Mini 1000 '76
: 07 maja 2017, 22:22
autor: Beny
Chciałbym przedstawić kolejne mini, które pojawiło się w moim zbiorze.
Cały pomysł był dość spontaniczny - czarne mini, które przedstawiłem w osobnym temacie jest w podłym stanie i wymaga remontu totalnego, na który potrzebny jest czas, a jeździć czymś trzeba więc ... Sebastian Bąciaszek znalazł i sprowadził mi taką litrówkę - bardzo w tym miejscu dziękuję i polecam usługi Sebastiana - i nie jest to żadne lizanie dupy po prostu szybki, sprawnie załatwiony temat za rozsądne pieniądze.
Samochód ma parę niedomagań, kilka dziur w podłodze, mechanika do przeglądu - ale założenie jest takie żeby pojeździć tym autem 2-3 lata i dopiero potem większy remont.
Mam kilka pomysłów stylistycznych - inne felgi, czarny dach żeby ten otwierany nie rzucał się tak w oczy, mechanicznie - założenie hamulców tarczowych i silnik 1300 - ale to zapewne w kolejnym roku.
Kilka zdjęć poniżej
Re: Mini 1000 '76
: 07 maja 2017, 22:26
autor: Beny
i jeszcze porcja zdjęć żeby nie było że jest tak pięknie
Re: Mini 1000 '76
: 07 maja 2017, 23:15
autor: Minis
Fajne autko, mk3 była obiektem moich marzeń.
Re: Mini 1000 '76
: 26 cze 2017, 08:00
autor: markfive
I etap prac przy samochodzie Tomka
PRZEGLĄD ogólnego stanu nadwozia i mechaniki ujawnił zarówno dobre jak i złe wiadomości.
1.Nadwozie
Plusy:
Nadwozie było naprawiane - wstawione nowe błotniki przednie, przedni pas,tylny pas pod zderzakiem i progi zewnętrzne. Podłoga wewnątrz i w bagażniku ma wspawane łaty. Nadwozie polakierowane, bez widocznych na zewnątrz poważniejszych wad wymagających od razu interwencji.
Szyberdach, nie przecieka. Spasowanie drzwi i klap poprawne.
Samochód prawdopodobnie przez wiele lat przechowywany był w pomieszczeniu. Gdyby stał na zewnątrz, nadwozie było by bardziej skorodowane. Wnętrze i tapicerka w dobrym stanie.
Minusy:
Naprawy blacharskie i lakierowanie robione były bez demontażu zespołu napędowego i wózków. Łaty podłogi i bagażnika wstawiane od wewnątrz. Tak, że gorzej wygląda to od spodu. Naprawy wykonane były wiele lat temu. Profil tylnej ściany z prawej strony niezbyt dokładnie pasuje do podstawy lampy. Konieczne jest również zastosowanie innej uszczelki pokrywy bagażnika.
2.Tylne zawieszenie i układ hamulcowy
Plusy:
Rama tylnego wózka jeszcze w przyzwoitym stanie.Nie ma wyczuwalnych luzów na osiach wahaczy czy łożyskach piast.Poduszki nie są wygniecione. Przewody hamulcowe w dobrym stanie.
Minusy:
Bębny hamulcowe mocno zużyte. Regulator szczęk z lewej strony unieruchomiony. Nieprawidłowo założone sprężyny powrotne szczęk. Nieprawidłowo zamontowana linka ręcznego hamulca. Po wymianie bębnów konieczna będzie również wymiana szczęk
3.Przednie zawieszenie, układ hamulcowy i kierowniczy
Plusy:
Nie ma nadmiernych luzów na sworzniach zwrotnic, osiach górnych wahaczy i łożyskach piast. Półcylinderki hamulcowe, szczęki, tarcze (podstawy z regulatorami) i bębny były wymienione na nowe. Bębnowy układ hamulcowy z przodu, w tak dobrym stanie, to w tych rocznikach rzecz raczej nie spotykana.
Minusy: Do wymiany tulejki gumowe dolnych wahaczy i gumy drążków reakcyjnych. Drążki pokrzywione (być może ktoś w ten sposób "poprawiał" geometrię). Obydwie osłony gumowe przekładni kierowniczej porozrywane, do wymiany (prawa praktycznie nie istniejąca)
4.Zespół napędowy. A seria 998 Borg&Beck, rozrusznik bezwładnościowy. Głowica 12G940, gaźnik HS4
Plusy:
Silnik zapala, "jest na chodzie" nic w nim nie łomocze, ciśnienie oleju jest, chłodnica była wymieniana. Kompletny układ wydechowy RC40 w dobrym stanie wymagający oczyszczenia z powierzchniowej rdzy i zabezpieczenia farbą żaroodporną.
Minusy:
To nie jest silnik gwarantujący bezawaryjną jazdę przez najbliższy rok czy dwa. Widoczne uszkodzenie (pęknięcie bloku) w miejscu mocowania pompy wody. Głośna praca łańcucha rozrządu (A seria nie ma napinacza). Uszkodzony gwint korka spustowego oleju ( zastępczy patent). Montaż kolektorów na silikon, całość mocno zaniedbana,przecieki oleju i zasadnicze pytanie "co miał na myśli" modyfikator silnika zakładając do niego głowicę z 1,3 (bez wyjmowania zespołu na zewnątrz i prawdopodobnie bez kontroli stanu układu korbowo tłokowego).
Zespół napędowy wymaga weryfikacji stanu silnika, sprzęgła, skrzyni, przekładni głównej i ewentualnego remontu.
Układ wydechowy źle zamontowany. Problemy ze zmianą biegów.
Analizując wszystkie zauważone usterki i błędy montażu można przypuszczać,że prace przy tym samochodzie nie były wykonane profesjonalnie, co niestety powoduje utratę zaufania do sprawności mechaniki bez dokładnego przeglądu.
5.Instalacja elektryczna
Plusy:
Sprawny akumulator
Minusy:
Instalacja to mix wiązek, przedniej z lat 70 tych do deski z zegarem centralnym i tylnej z lat 80 tych. Widać sporo przeróbek. Doraźne naprawy wykonane były niedbale i na zasadzie amatorskiej prowizorki. Końcówki przewodów i wszystkie złącza mocno utlenione. Kilka końcówek "wiszących na włosku". Popękana izolacja przewodów. Taka instalacja nie ma prawa działać. Powoduje duże spadki napięć, przerwy w obwodach a nawet zwarcia.
NAPRAWA
Zgodnie z planem Tomka, samochód ma bezproblemowo jeździć przez co najmniej rok / dwa. Kompleksowa odbudowa nadwozia będzie ewentualnie zrobiona w przyszłości.
Co w tym celu aktualnie zostało zrobione:
1.Nadwozie
W dwu miejscach - przednie nadkole wewnętrzne i podłoga bagażnika wspawane zostały łatki.
Przy okazji naprawy instalacji elektrycznej wymienione zostały klosze tylnych lamp (prawa razem z podstawą)i klosze kierunkowskazów przednich. Naprawiony i wyregulowany został zamek maski silnika. Oderwany wspornik górnej poprzeczki pasa przedniego został przyspawany.
Komora silnika została oczyszczona i pomalowana. Wzmocniony został wspornik górnego drążka silnika.
2.Tylne zawieszenie i układ hamulcowy
Prawa strona - oczyszczone bębny, szczęki, sprężyny szczęk. Wyregulowany luz między szczękami a bębnem. Lewa strona - czynności jak z prawej strony plus uruchomienie regulatora i wymiana jednej szpilki piasty. Linka dźwigni ręcznego hamulca zamontowana prawidłowo i wyregulowana
3.Przednie zawieszenie, układ hamulcowy i kierowniczy
Wymienione tulejki wahaczy dolnych i gumy drążków reakcyjnych. Drążki wyprostowane. Wymienione osłony gumowe przekładni kierowniczej. Końcówki drążków przekładni wkręcone równo z obu stron.Poprzednio prawa wkręcona była na 23 mm a lewa na 10 mm. Bębny i szczęki hamulcowe oczyszczone.Wyregulowany luz między szczękami a bębnami.
4.Zespół napędowy.
Zadecydowaliśmy, że teraz najrozsądniejszym wyjściem jest zamontowanie kompletnego odbudowanego zespołu napędowego 998 A+. Wymontowany silnik 998 A serii z głowicą 12G940 będzie rozebrany a decyzje co do jego odbudowy zostaną podjęte po weryfikacji stanu części. Zamontowany został aluminiowy kolektor ssący z gaźnikiem HS4 i kompletny wydech RC40. Cały osprzęt silnika został zregenerowany. Naprawiony został mechanizm zmiany biegów quick shift i jego mocowanie do tunelu oraz pompa i siłownik hydrauliczny sprzęgła
5.Instalacja elektryczna
Instalacja została naprawiona. Wymieniono uszkodzone przewody i złącza. Usunięto błędy połączenia wiązek tył / przód. Usunięta została prowizoryczna instalacja radia i głośników, zbędna, bo radia już nie było, a część okablowania odcięta. Podłączony został obwód kontrolki spadku ciśnienia oleju. W zestawie wskaźników był tylko manometr ciśnienia.
ILUSTRACJE wykonanych prac zamieszczone będą w kolejnych postach.
Powyższy opis nie zawiera wszystkich szczegółów wykonanych prac.
Re: Mini 1000 '76
: 26 cze 2017, 08:43
autor: markfive
Ilustracje cz.1
B0446 - tył lewa strona. Unieruchomiony regulator szczęk. Nieprawidłowo zapięta sprężyna. Ucięta szpilka. Widoczne zużycie bębna.
B0458 - tył lewa strona, regulacja uruchomiona, szpilka piasty wymieniona.
B0487 - wyciągamy zespół napędowy.
Re: Mini 1000 '76
: 26 cze 2017, 08:47
autor: markfive
ilustracje cz.2
B0490 - silnik, widok z tyłu
B0494 - silnik, widok z przodu
B0504 - komora silnika
Re: Mini 1000 '76
: 26 cze 2017, 08:56
autor: markfive
ilustracje cz.3
B0539mfv - komora silnika przygotowana do zamontowania zespołu napędowego.
B0652mfv - odbudowany zespół napędowy A+ 998 LC po testach na stanowisku.
BC0672 - wkładamy zespół napędowy
Re: Mini 1000 '76
: 26 cze 2017, 18:11
autor: lilek
I to się nazywa profesjonalnym i rzetelnym podejściem do tematu
Re: Mini 1000 '76
: 26 cze 2017, 19:00
autor: Beny
A co to za
Lilku?
Re: Mini 1000 '76
: 26 cze 2017, 19:52
autor: flapjck1
igor ma klopot z emotkami
Re: Mini 1000 '76
: 26 cze 2017, 19:53
autor: flapjck1
patrzyles za czapkami?
Re: Mini 1000 '76
: 26 cze 2017, 20:04
autor: lilek
W telefonie mi się te emotikony popieprzyły
Re: Mini 1000 '76
: 26 cze 2017, 20:30
autor: artur_rat
Bardzo fajnie zrobiona "prezentacja"
Pytanie.........: jaki jest koszt takiego odświeżenia silnika?
Re: Mini 1000 '76
: 26 cze 2017, 20:49
autor: Beny
To jest pytanie do Marka na priv, w naszym przypadku (Marka i Moim) trudno to wycenic bo sporo w tym - nazwijmy to "barteru"
Re: Mini 1000 '76
: 26 cze 2017, 20:51
autor: Beny
flapjck1 pisze:patrzyles za czapkami?
Patrzyłem, jest pozytywnie - odezwij się po urlopie i bądź miły na FB