skywalker pisze:...zamontowanie takiego gaźnika, czy ciągnie to za soba koniecznośc jeszcze jakiś modyfikacji i jaki jest efekt takiej zmiany?
Ale nie tylko w kontekście mocy ale też żywotności silnika i np. żużycia benzyny.
Zamontowanie gaźnika SU HIF wymaga również innego zamocowania linek gazu i ssania dlatego potrzebna jest "blacha z uchwytami linek" odpowiednia dla tego typu gaźnika. Gaźniki SU HIF są udoskonaloną wersją SU HS posiadaja przede wszystkim centralnie umieszczoną komorę pływakową, regulację składu mieszanki na biegu jałowym przy pomocy śrubki znajdującej się z boku obudowy a więc jest ona ułatwiona. Gniazdo główne iglicy posiada element (bimetal) ograniczający dopływ paliwa przy nadmiernym wzroście temperatury obudowy dolnej gaźnika. Znacznie lepiej uszczelniona jest oś przepustnicy i sama przepustnica lepiej się domyka. Nie ma efektu podwyższonych obrotów przy odjęciu gazu ( charakterystyczny objaw w wypracowanych HS 2 / 4).
Jezeli chodzi o wpływ wielkości gaźnika na moc, to założenie "większego" do seryjnego silnika nic nie da. W seryjnie stosowanym gaźniku można zmienić iglicę na "bogatszą mieszankę" i to wszystko. Można tym sposobem uzyskać niewielki przyrost mocy.
Aby zwiększyć moc silnika trzeba przede wszystkim zwiekszyć "przepustowość" kanałów w głowicy ( przekroje kanałów, średnice gniazd i zaworów ) oraz zwiększyć "czasy otwarcia" zaworów przez zastosowanie odpowiedniego wałka rozrządu.
Dopiero po takich modyfikacjach potrzebny jest większy gaźnik i dopiero wtedy jego możliwości są wykorzystywane.
Żywotność silnika w tym przypadku i zużycie paliwa zależy od prawidłowej regulacji gaźnika i składu mieszanki paliwowo powietrznej niezależnie od wielkości czy ilości zamontowanych na silniku gaźników.
Zbyt bogata mieszanka "za dużo paliwa w stosunku do powietrza", przelewanie wynikajace z nieszczelności zaworka lub zbyt dużego ciśnienia zasilania paliwem, długotrwała praca na włączonym "ssaniu" zawsze powodować będzie zmywanie warstwy oleju z cylindrów i znacznie przyspieszone zużycie silnika.
Zbyt uboga z kolei mieszanka "za mało paliwa w stosunku do powietrza" powoduje znaczny wzrost temperatury spalania i zamiast oszczędności w zużyciu paliwa powoduje przegrzewanie tłoków, zaworów, głowicy i powoduje bardzo szybkie i gwałtowne uszkodzenie tych elementów.