Strona 1 z 1
Czarne swiece nie przepala
: 06 sty 2010, 12:59
autor: unique_damian
Witam! Od pewnego czasu po przejechaniu jakis 200km auto zaczyna sie dlawic i po wymontowaniu swiec zaplonowych sa czarne, czego moze to byc wina jak myslicie? Autko na wolnych obrotach faluje i pali ok. 8l/100Czy to normalne spalanie przy silniku 1.3 z 92roku i ewentualnie jak wyeliminowac problem z nieprzepalonymi swiecami? Pozdrawiam
Re: Czarne swiece nie przepala
: 06 sty 2010, 15:13
autor: Marci-n
Jak faluje, to znaczy, że najprawdopodobniej przepustnica w gaźniku ma luzy, bo zakładam, ze masz silnik na gaźniku. Świece są czarne, bo dostaje za dużą dawkę paliwa. Myślę, że będziesz musiał zainteresować się nowym gaźnikiem.
Re: Czarne swiece nie przepala
: 06 sty 2010, 16:51
autor: flapjck1
raczej przycyzny trzeb aszukac gdzie indziej
zakladajac ze masz coopera z 91 na gazniku hif44 i elektronicznym zaplonie to jedyne co mozesz miec uszkodzone tak naprawde to cewka WN ew. swiece zaplonowe
znacznie rzadziej zdarza sie usterka modulu na rozdzielaczu
gaznik bym odrzucil chyba ze w nim cos grzebales albo ew moze byc wypalona uszczelka pod kolektorami
Re: Czarne swiece nie przepala
: 11 sty 2010, 14:49
autor: unique_damian
Niedawno dolewalem olej do gaznika i moze jest to powod za duzej ilosci oleju w gazniku a moze dlatego ze wlalem olej silnikowy co wy na to?
Re: Czarne swiece nie przepala
: 13 sty 2010, 17:07
autor: markfive
unique_damian pisze:Niedawno dolewalem olej do gaznika i moze jest to powod za duzej ilosci oleju w gazniku a moze dlatego ze wlalem olej silnikowy co wy na to?
To raczej powodem nie jest. Zastanawia mnie fakt, że tak jak piszesz do 200 km przebiegu jest jako tako a po 200 km świece są czarne. Przy większosci usterek jak jest źle to cały czas niezależnie od przebiegu.
Mogę zasugerować jedną z przyczyn - sprawdź jakie świece masz zamontowane. Konkretnie chodzi o ich wartość cieplną, którą można ustalić na podstawie symbolu świecy. Jeżeli do seryjnego silnika zamontujemy tzw sportowe świece to będą one właśnie tak wyglądać bo po prostu za szybko odprowadzają ciepło i nie następuje samooczyszczanie świecy.
I kolejna podpowiedź : czarny suchy osad to zbyt bogata mieszanka, zła wartość cieplna świec, zbyt późny zapłon. Czarny tłusty osad to przyczyny wymienione wyżej plus przedostawanie się oleju do komory spalania (zużycie eksploatacyjne silnika). Świece mokre od paliwa (czuć benzynę) gdy gaźnik przelewa lub nie pracuje układ zapłonowy na jednym lub wszystkich cylindrach.
W tym ostatnim przypadku na ogół ciężko silnik uruchomić lub po uruchomieniu gaśnie i odpala kolejny raz dopiero gdy paliwo ze świec odparuje.
Nie traktuj moich sugestii jako receptę na rozwiązanie Twojego problemu. Przyczyn może być znacznie wiecej.
Re: Czarne swiece nie przepala
: 14 sty 2010, 12:13
autor: unique_damian
Dzieki za podpowiedzi... Musze sprawdzic wartosc cieplna swiec, osad jest czarny suchy taj jak sadza z komina.Mam pytanko jakie zalecasz swiece do tego modelu, jaka powinny miec odpowiednia cieplote? Pozdrawiam
Re: Czarne swiece nie przepala
: 14 sty 2010, 13:13
autor: flapjck1
poproboj pomiedzy bpr5es a bpr6es
Re: Czarne swiece nie przepala
: 14 sty 2010, 18:06
autor: markfive
unique_damian pisze:...jakie zalecasz swiece do tego modelu, jaka powinny miec odpowiednia cieplote?...
Dla modelu Mini Cooper, silnik 1275 gaźnikowy o oznaczeniu 12A2AF53 z gaźnikiem HIF44 (specyfikacja FZX1531 - iglica BFY)
Fabrycznie montowane świece zapłonowe GSP4362.
Zalecane zamienniki NGKBP6ES - to najbardziej popularny i sprawdzony
Pozostałe: Champion RN9Y - dawniej uznawany za jedynie słuszny,
Bosch WR6DC, Iskra FE 65 P ... i wiele innych, które im odpowiadają (to można znaleźć w katalogach producentów świec).
Jeżeli świece w Twoim silniku są dobrze dobrane a jednak nadal czarne sprawdź jeszcze czy regulacja gaźnika jest prawidłowa. Więcej na temat budowy gaźnika HIF 38/44
znajdziesz w tym miejscu
sprawdź również kąt wyprzedzenia zapłonu.
I jeszcze jedna dodatkowa istotna informacja. Nawet jeżeli wszystko co wymieniłem jest OK, to również niedogrzany silnik może powodować taki efekt. Sprawdź więc również działanie termostatu (może być cały czas otwarty, może go w ogóle nie być bo silnik się grzał i ktoś go usunął lub wywiercił dodatkowe otwory w oprawie)