Tuning MINI Cooper S R56
: 15 sty 2010, 22:06
Cześć
Dzisiaj pękło w moim MINI 500km, więc pomyślałem, że z tej okazji należałoby się udać na rolki hamowni w celu weryfikacji co poniektórych faktów.
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263579136.jpg
Auto w 100% seryjne zatankowane pb95. Taka moc to już chyba reguła w R56 na świecie, ciągle się zastanawiam dlaczego BMW deklaruje 175KM dla tego silnika no.. ale płakać z tego powodu nie będę
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263585988.jpg
Hamownia z której korzystam ma taką fajną opcje, że podłączona pod gniazdo OBD w aucie loguje i wyświetla parametry, które nas interesują. Wybrałem temperaturę w dolocie po intercoolerze, oraz doładowanie już w kolektorze ssącym.
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263584832.jpg
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263585068.jpg
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263586294.jpg
Jak widać coś musi być na rzeczy z wydajnością intercoolera, gdyż przy temperaturze otoczenia poniżej 10st (potężny nawiew prosto z dachu + dmuchawa na cały front auta) temperatura podczas 20sekundowego pomiaru "leci" w kierunku 40st i wcale się nie
stabilizuje. W kolejnych pomiarach, będzie coraz gorzej
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263586339.jpg
Przy okazji sprawdziłem jak działa deklarowany overboost i faktycznie przy energicznym wciśnieciu pedału gazu, przez parę sekund lub też do uzyskania pewnych obrotów (muszę to jeszcze sprawdzić wydłużając pomiar) doładowanie wzrasta o 0.15b z 0.6 do 0.75b i generuje dodatkowe 15Nm w ładnym zakresie
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263586509.jpg
W ofercie na całym świecie są oferowane przeróżne układy dolotowe do turbo, airboxy, rurki, stożki. Chciałem tak na szybko sprawdzić czy seryjna konstrukcja jest faktycznie jakimś ograniczeniem dla tego silnika. Na początek otworzyliśmy obudowę by sprawdzić czy jakąkolwiek restrykcję wprowadza seryjny filtr powietrza i dolna część airbox'a z dolotem do lampy.
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263585618.jpg
Jak widać na poniższym wykresie, moc max podskoczyła o 3KM i odrobinę wypłaszczył się moment obrotowy w dolnym zakresie. Temperatura w dolocie to już 43stopnie i dalej rośnie. Przy 7,5st otoczenia i 0,8bara doładowania to lekka przesada.
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263586584.jpg
Nie było gorzej, więc do następnego pomiaru zdemontowaliśmy górną część obudowy w której jest pewnego rodzaju kierownica powietrza i zostawiliśmy samą gumową rurę do turbiny
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263585282.jpg
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263586635.jpg
Jak widać w samym szczycie straciliśmy parę nieistotnych w przyspieszaniu koni, natomiast od 2500 do 4200obr widać już na wykresie oddzielenie się wykresu momentu obrotowego od wcześniejszych pomiarów. W tej chwili jest już 273Nm
Kolejna zmiana to całkowity demontaż dolotu
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263585423.jpg
Jak widać na poniższym wykresie taka modyfikacja już ciągnie nam przebieg w dół. Moc max bez mian, ale między 3500 a 5000obr mamy już mniej momentu jak na oryginalnej rurze. Dodatkowo wlot ciepłego powietrza zza chłodnicy to sprężarki + seryjny intercooler powoduje 46st w przed kolektorem... a to przecież ciągle otwarta maska. Strach pomyśleć co się będzie działo w lato lub przy wyższym doładowaniu.
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263586722.jpg
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263589522.jpg
Cały czas monitorowaliśmy skład mieszanki, oraz kąt zapłonu komputera. Wychodzi na to, że jest jednak spory potencjał w elektronice.... którą zamierzamy wykorzystać
Reasumując sam dolot wiele nie zmieni, więc wiele internetowych "historii" o cud "intake'ach" można traktować z przymróżeniem oka. A biorąc jeszcze pod uwagę, że większość aftermarketowych rozwiązań dostarczy do sprężarki wiele cieplejsze powietrze to myślę że podczas jazdy w lato ten mod można sobie odpuścić...
W przyszłym tygodniu przetestuje Mini pod kątem wymiany fragmentów wydechu, od tłumika do rury wydechowej turbiny.
Hej
Dzisiaj pękło w moim MINI 500km, więc pomyślałem, że z tej okazji należałoby się udać na rolki hamowni w celu weryfikacji co poniektórych faktów.
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263579136.jpg
Auto w 100% seryjne zatankowane pb95. Taka moc to już chyba reguła w R56 na świecie, ciągle się zastanawiam dlaczego BMW deklaruje 175KM dla tego silnika no.. ale płakać z tego powodu nie będę
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263585988.jpg
Hamownia z której korzystam ma taką fajną opcje, że podłączona pod gniazdo OBD w aucie loguje i wyświetla parametry, które nas interesują. Wybrałem temperaturę w dolocie po intercoolerze, oraz doładowanie już w kolektorze ssącym.
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263584832.jpg
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263585068.jpg
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263586294.jpg
Jak widać coś musi być na rzeczy z wydajnością intercoolera, gdyż przy temperaturze otoczenia poniżej 10st (potężny nawiew prosto z dachu + dmuchawa na cały front auta) temperatura podczas 20sekundowego pomiaru "leci" w kierunku 40st i wcale się nie
stabilizuje. W kolejnych pomiarach, będzie coraz gorzej
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263586339.jpg
Przy okazji sprawdziłem jak działa deklarowany overboost i faktycznie przy energicznym wciśnieciu pedału gazu, przez parę sekund lub też do uzyskania pewnych obrotów (muszę to jeszcze sprawdzić wydłużając pomiar) doładowanie wzrasta o 0.15b z 0.6 do 0.75b i generuje dodatkowe 15Nm w ładnym zakresie
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263586509.jpg
W ofercie na całym świecie są oferowane przeróżne układy dolotowe do turbo, airboxy, rurki, stożki. Chciałem tak na szybko sprawdzić czy seryjna konstrukcja jest faktycznie jakimś ograniczeniem dla tego silnika. Na początek otworzyliśmy obudowę by sprawdzić czy jakąkolwiek restrykcję wprowadza seryjny filtr powietrza i dolna część airbox'a z dolotem do lampy.
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263585618.jpg
Jak widać na poniższym wykresie, moc max podskoczyła o 3KM i odrobinę wypłaszczył się moment obrotowy w dolnym zakresie. Temperatura w dolocie to już 43stopnie i dalej rośnie. Przy 7,5st otoczenia i 0,8bara doładowania to lekka przesada.
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263586584.jpg
Nie było gorzej, więc do następnego pomiaru zdemontowaliśmy górną część obudowy w której jest pewnego rodzaju kierownica powietrza i zostawiliśmy samą gumową rurę do turbiny
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263585282.jpg
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263586635.jpg
Jak widać w samym szczycie straciliśmy parę nieistotnych w przyspieszaniu koni, natomiast od 2500 do 4200obr widać już na wykresie oddzielenie się wykresu momentu obrotowego od wcześniejszych pomiarów. W tej chwili jest już 273Nm
Kolejna zmiana to całkowity demontaż dolotu
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263585423.jpg
Jak widać na poniższym wykresie taka modyfikacja już ciągnie nam przebieg w dół. Moc max bez mian, ale między 3500 a 5000obr mamy już mniej momentu jak na oryginalnej rurze. Dodatkowo wlot ciepłego powietrza zza chłodnicy to sprężarki + seryjny intercooler powoduje 46st w przed kolektorem... a to przecież ciągle otwarta maska. Strach pomyśleć co się będzie działo w lato lub przy wyższym doładowaniu.
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263586722.jpg
http://www.promotormocy.pl/gallery/1263589522.jpg
Cały czas monitorowaliśmy skład mieszanki, oraz kąt zapłonu komputera. Wychodzi na to, że jest jednak spory potencjał w elektronice.... którą zamierzamy wykorzystać
Reasumując sam dolot wiele nie zmieni, więc wiele internetowych "historii" o cud "intake'ach" można traktować z przymróżeniem oka. A biorąc jeszcze pod uwagę, że większość aftermarketowych rozwiązań dostarczy do sprężarki wiele cieplejsze powietrze to myślę że podczas jazdy w lato ten mod można sobie odpuścić...
W przyszłym tygodniu przetestuje Mini pod kątem wymiany fragmentów wydechu, od tłumika do rury wydechowej turbiny.
Hej