Strona 1 z 1
przekłania kierownicza
: 20 sty 2010, 16:37
autor: LUPER
jak ocenić stan przekładni kierowniczej? I co kwalifikuje ją do wymiany?
Re: przekłania kierownicza
: 20 sty 2010, 18:33
autor: flapjck1
listwa zebata nie moze miec wykruszen
listwa powinna sztywno siedziec w rurze, luzy gora dol niedopuszczalne
drazki kierownicze powinny byc sztywne na jablkach i zdrowe gwinty
manszety powinny byc cale
oczywiscie wszystko co w srodku powinno byc nasmarowane i wolne od piachu
Re: przekłania kierownicza
: 20 sty 2010, 18:47
autor: LUPER
z tym wolnym od piachu to trochę problem, bo osłon nie wiadomo od kiedy nie było
co nazywasz manszetami?
Re: przekłania kierownicza
: 20 sty 2010, 20:03
autor: flapjck1
oslony gumowe/plastikowe listwy
przekłania kierownicza
: 02 lut 2010, 13:01
autor: markfive
LUPER pisze:jak ocenić stan przekładni kierowniczej? I co kwalifikuje ją do wymiany?
To wszystko co napisane było w kolejnych postach jest istotne. Mogę tylko dodać, że nowsze typy przekładni stosowane w miniakach nie nadają sie do amatorskiej, garażowej naprawy. Dawne przekładnie Mk1, Mk2 można było rozebrać w celu wymiany łożysk wałka ślimakowego, można było rozebrać przeguby kuliste drążków bocznych dostępne były też części do naprawy np. tulejka prowadząca listwę z prawej strony. Przekładnia jest elementem o priorytetowym znaczeniu dla bezpieczeństwa i nie jest aż tak droga by ryzykować jazdę nawet na częściowo zużytej.
Standartowy dla mini test przekładni to:
1. Kontrola luzu miedzyzębnego na listwie - czyli luz w dopuszczalnych granicach na kole kierownicy przy ruchu lewo/prawo gdy koła skierowane na wprost. Jednocześnie obserwować czy nie ma nadmiernego luzu na końcówkach drążków kierowniczych.
2. Kontrola swobody i pewności ruchu przekładni - czyli obrót kołem kierownicy od końca lewo do końca prawo. Samochód stoi na twardym podłożu. Jeżeli następuje w jakimkolwiek momencie zwiększony opór lub co gorsza przeskok ślimaka - przekładnia do wymiany
3. Kontrola luzu poprzecznego prawej tulejki w obudowie - zdejmujemy prawe koło i poruszamy góra dół i na boki drążkiem na wyjściu z przekładni. Jezeli luz jest duży i wyczuwalne stuki - przekładnia do wymiany. (duży luz w tym miejscu powoduje mocne stukanie tak jakby ktoś uderzał młotkiem o podłogę z prawej strony przy jeździe na nierównej twardej nawierzchni. Nawet wtedy gdy nie ma nadmiernych luzów w zawieszeniu i na końcówkach drążków). Uwaga! sprawdzić czy obejmy mocujące przekładnię do przegrody czołowej są dobrze dokręcone i czy blacha przegrody nie jest popękana.
4. Osłony gumowe czy z tworzywa (harmonijki) na końcach obudowy przekładni - muszą być całe i nie porozrywane. Piach, woda i sól zimą mogą zniszczyć przekładnię w szybkim tempie.