Strona 1 z 1

Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

: 12 sie 2010, 00:42
autor: Bankowy
Witam,

po zabawie z pompą (wymiana uszczelnień), próbuję znaleźć hamulce w Miniaku.
Dla ułatwienia zadania - zalałem po kolei cały układ płynem, do pompy też poszło "co nieco" przy pomocy strzykawki, ale jak to mówią "zimna dupa".
Pompować pedałem można ile kto tylko ma ochotę, a odpowietrzyć tego za cholery nie idzie.
Czy jakieś czary trzeba odprawić? Inaczej zalać pompę? Czy jeszcze coś innego?

Z góry dzięki za pomoc!

Re: Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

: 12 sie 2010, 08:17
autor: flapjck1
pomerdales uszczelniacze na tloczysku - innego wyjscia nie ma

Re: Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

: 12 sie 2010, 08:26
autor: Bankowy
Siedem razy sprawdzałem przed ostatecznym złożeniem, żeby nie zrobić takiej wtopy właśnie.
Ale OK, zrzucę pompę i rozbroję na czynniki pierwsze raz jeszcze.
Chyba, że komuś przychodzi do głowy jakiś powód?
A tak BTW - jak zalewacie pompę przed odpowietrzeniem właśnie?

Re: Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

: 12 sie 2010, 11:01
autor: Jerzy
Wykręć przewód hamulcowy z pompy, zatkaj otwór palcem a niech ktoś pompuje pedałem, potem wkręć przewód z powrotem i odpowietrz resztę układu.
Można też cały układ zalać i odpowietrzyć w odwrotnym kierunku (tak się teraz robi) czyli pompką lub duuużą strzykawką, przez wężyk, wciska się płyn w poluzowane odpowietrzniki. Do tej metody najlepiej jak odpowietrzniki są w wersji z o-ringami.

Re: Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

: 13 sie 2010, 08:57
autor: Konrad K_2
Jerzy pisze:Wykręć przewód hamulcowy z pompy, zatkaj otwór palcem a niech ktoś pompuje pedałem
i zobacz bzy "dmucha" na palec

Re: Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

: 19 sie 2010, 06:50
autor: Bankowy
Ściągnąłem pompę, razem z przewodami do korektora. Jakieś tam ciśnienie daje, ale wydaje mi się ono pierońsko małe (przynajmniej w porównaniu do pompy od F126p, to ta od Mini do pięt nie dorasta :wink: ). Zalałem i odpowietrzyłem pompę razem z tymi przewodami. Zamontowałem i rozpocząłem walkę z resztą układu. Wyniki po 3h walki: hamulce z tyłu są, a z przodu za cholery... Żeby było śmieszniej, to jak sprawdzałem pompę, to odnosiłem wrażenie, że sekcja od przednich kół daje większe ciśnienie.....

Re: Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

: 19 sie 2010, 19:21
autor: Saint
Pewnie dlatego Ci się tak wydawało, bo tak jest- średnica sekcji przedniej jest inna niż sekcji tylnej. Dla pomp pionowych, z "żółta opaską"

Re: Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

: 19 sie 2010, 20:28
autor: Bankowy
Tak, wszystko się zgadza się, różna średnica, a zatem różne ciśnienie. Ale właśnie przy większym ciśnieniu na przednią oś, powinno być mniej problemu, a tu nic z tego.

Re: Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

: 22 sie 2010, 14:31
autor: Bankowy
Jeszcze raz zdjąłem pompę i okazało się, że jeden z uszczelniaczy zbiorniczka jest uszkodzony. Być może tą drogą pompa zapowietrzała się bez przerwy i stąd problem z odpowietrzeniem układu.
Jeśli ktoś posiada takie uszczelnienie zbędne, to chętnie kupię :)

Re: Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

: 23 sie 2010, 09:32
autor: markfive
Z praktyki wiem, że przy tych pompach występuje złudne wrażenie, że nie ma ciśnienia przy sprawdzaniu działania pompy poza samochodem. Oczywiście i tak wszystko musi być prawidłowo złożone, uszczelnienia w dobrym stanie i powierzchnia wewnętrzna cylindra pompy nie porysowana i nie wytarta.

Po zamontowaniu pompy do samochodu należy najpierw dobrze odpowietrzyć górną sekcję bo bez tego dolna działać nie będzie. Pomimo, że pompa jest dwuobwodowa wcale nie znaczy to, że gdy jedna część pompy zawiedzie, druga będzie wytwarzać skutecznie ciśnienie. Cała pompa wewnątrz musi być wypełniona płynem hamulcowym.
Ważne też jest by w pozycji dolnej tłoczki nie zatykały częściowo otworów doprowadzajacych płyn ze zbiorniczka pompy. Trzeba sprawdzić czy jest luz między bolcem sterujacym a tłokiem pompy (czy pompa nie jest wstępnie napięta). Luz ten regulują podkładki pod mocowanie kołnierza pompy.

Faktem jest, że odpowietrzanie może zająć sporo czasu i trzeba będzie je kilkakrotnie powtarzać w kolejności tył / przód.

Znacznie łatwiej odpowietrza się układy z serwem i poziomą pompą. Przewody są tak ułożone, że w znacznym stopniu następuje samoodpowietrzanie się układu.

Re: Pompa hamulcowa "pionowa" - odpowietrzanie układu

: 25 sie 2010, 23:14
autor: Bankowy
Uff... Udało się. Chyba ;)
Problem z odpowietrzeniem okazał się dość złożony. Sama pompa była OK, złożona prawidłowo, stan wewnętrzny pompy też bez zastrzeżeń, a uszczelnienia na tłoczkach nowe.
Pierwszym problemem okazało się uszczelnienie pomiędzy korpusem pompy i zbiorniczkiem płynu hamulcowego, dla górnej sekcji. Pęknięcie powodowało, że pompa pięknie zapowietrzała się.
Ale to nie koniec niestety. Podczas remontu układu hamulcowego zmieniałem przewody elastyczne na stalowe. Nie zwróciłem uwagi na to, że prawy różni się od lewego (różna głębokość gniazd z gwintem wewnętrznym) i założyłem niestety odwrotnie. W efekcie, po prawej stronie, nie można było dokręcić śruby (w sposób zapewniający szczelność) łączącej mosiężny rozgałęźnik i przewód elastyczny (śruba opierała się na gnieździe zanim porządnie dociśnięte zostały uszczelki miedziane), natomiast z lewej strony końcówka przewodu sztywnego wkręcała się bardzo głęboko i tam też prawdopodobnie nie było szczelnego połączenia.
Dopiero po powrocie przewodów elastycznych na właściwe miejsce, wszystko zaczęło być jak należy.
Dzięki wszystkim za pomoc i oraz cenne uwagi oraz porady!