Strona 1 z 2
Problem z biegami!!
: 21 cze 2011, 16:51
autor: pajor
Na wylaczonym silniku wchodza idealnie bez najwiekszych problemow. Natomiast przy wlaczonym nie ma szans wrzucic jedynki i wstecznego. Dostalem podpowiedz od mechanika aby podpompowac sprzeglo. Tak zrobilem i okazalo sie ze dziala, ale problem pojawil sie znowu po 20minutach jazdy. Przeciez to nie na tym polega, zeby co chwile pompowac. Mysle ze jest to pompka jest przytkana lub zapowietrzona od wspomagania i trzeba dolac plynu. Co Wy o tym myslicie??
Re: Problem z biegami!!
: 21 cze 2011, 17:23
autor: flapjck1
sprawdz plyn, sprawdz czy nie ma wycieku na wysprzegliku albo w okolicach pedalow czy nic nie widac
jak jest ok to po prostu sie zapowietrzylo sprzeglo - odpowietrzyc - zupelnie jak hamulce
Re: Problem z biegami!!
: 21 cze 2011, 19:30
autor: pajor
z tego co widzialem to jest delikatny wyciek;/.
Re: Problem z biegami!!
: 21 cze 2011, 19:44
autor: flapjck1
z?
Re: Problem z biegami!!
: 21 cze 2011, 19:44
autor: Saint
To zestaw teraz naprawczy i heja banana (o ile gładzie są ok)
Re: Problem z biegami!!
: 22 cze 2011, 00:35
autor: pajor
Wyciek z miski mam, takze to nie ma wspolnego nic z tym.
Jutro odpompuje i zobaczymy co dalej:))
Re: Problem z biegami!!
: 22 cze 2011, 01:34
autor: Cezzar
miałem to samo, okazało sie, ze mam po prostu bardzo mało oleju, więc kupiłem, dolałem i od tego czasu żadnych problemów z biegami
Re: Problem z biegami!!
: 22 cze 2011, 08:47
autor: markfive
Cezzar pisze:miałem to samo, okazało sie, ze mam po prostu bardzo mało oleju, więc kupiłem, dolałem i od tego czasu żadnych problemów z biegami
O jakim oleju piszesz ? w silniku i skrzyni biegów ?. Poziom oleju w silniku i skrzyni zasadniczo nie ma wpływu na problemy ze zmianą biegów. Pomijam sytuację gdy jest grubo poniżej minimum.
Cały problem to zapowietrzone hydrauliczne sterowanie sprzęgła. Pompa sprzęgłowa pracuje na płynie hamulcowym identycznym jak układ hamulcowy DOT 3 lub DOT 4. Pompa ta w mini posiada zabudowany na niej zbiorniczek który musi być wypełniony płynem całkowicie pod korek. Pompa połączona jest przewodem sztywnym i elastycznym łącznikiem od belki przegrody do siłownika umieszczonego skośnie u góry obudowy sprzęgła i koła zamachowego. Na siłowniku jest odpowietrznik (klucz 11 mm). Na końcówkę odpowietrznika trzeba założyć elastyczną przezroczystą rurkę z tworzywa długości ok 1m której drugi koniec można włożyć bezpośrednio do zbiorniczka pompy sprzęgłowej tworząc w ten sposób "zamkniety obieg". Następnie poluzować odpowietrznik i pompować płyn dotąd aż cała rurka będzie pełna płynu i nie będzie w niej baniek /pęcherzyków powietrza. Wtedy zakręcić odpowietrznik, zdjąć koniec rurki z odpowietrznika. Zatkać palcem by płyn sie nie wylewał . Podnieść rurkę wyżej jak zbiorniczek, odetkać palec i płyn z rurki spłynie do zbiorniczka. Zabrać rurkę, uzupełnić płyn w zbiorniczku w razie potrzeby i zakręcić korek.
Sprzęgło po tym zabiegu powinno działać bez problemu. Jeżeli sytuacja się powtórzy po kilku dniach lub tygodniach oznacza to, że samo odpowietrzanie nic nie pomoże i konieczna jest naprawa lub wymiana pompy sprzęgłowej, siłownika lub nieszczelne są połączenia.
Re: Problem z biegami!!
: 22 cze 2011, 09:40
autor: Cezzar
mini ma skrzkynie zespolona z silnikiem, wiec jest tylko jedną możliwość,
faktycznie poziom oleju był troche ponizej minimum, nawet nie wiem jak to się stało, ze wcześniej nie zauważyłem,
po prostu sprawdz poziom, to nic nie kosztuje, u mnie pomogło
a byłem już przygotowany na odpowietrzanie sprzęgła, bo to było najbardziej prawdopodobne
Pozdrawiam
Re: Problem z biegami!!
: 22 cze 2011, 12:19
autor: Gibki Staruszek
odpowietrzanie sprzęgła też nic nie kosztuje ... no chyba,że 2 zł za rurkę ...
Re: Problem z biegami!!
: 22 cze 2011, 15:46
autor: markfive
Cezzar pisze:mini ma skrzkynie zespolona z silnikiem, wiec jest tylko jedną możliwość,
Ilu to nowych rzeczy mozna dowiedzieć się od użytkowników mini na forum
Cezzar pisze:faktycznie poziom oleju był troche ponizej minimum, nawet nie wiem jak to się stało, ze wcześniej nie zauważyłem,
po prostu sprawdz poziom, to nic nie kosztuje, u mnie pomogło
W zespole napędowym mini jest 5 litrow oleju. Stan minimum na miarce to ok 4 litrów. W sytuacjach awaryjnych możliwa jest jazda ze stanem 3 litrów to jest około 1,5 cm poniżej kreski minimum. Należy wtedy jechać równomiernie i nie wykonywać gwałtownych skrętów w prawo ( smok znajduje się po prawej stronie miski olejowej w kierunku jazdy). Jednak nawet tak niski stan nie powoduje problemów przy zmianie biegów.
Prawdopodobnie w Twoim przypadku trochę poniżej minimum to ledwo widoczny ślad na końcu miarki lub alternatywnie bardzo gęsty olej z dodatkiem kilku porcji "motodoktora". W przypadku mocno zagęszczonego oleju dolanie świeżego oleju mogło pomóc. Miałeś szczęście że nie doszło do uszkodzenia silnika.
Poziom oleju nie jest w tym przypadku przyczyną główną.
Przede wszystkim należy odpowietrzyć układ sterowania sprzęgła.
Re: Problem z biegami!!
: 23 cze 2011, 11:44
autor: Cezzar
markfive pisze:Ilu to nowych rzeczy mozna dowiedzieć się od użytkowników mini na forum
Chodziło mi o to, że pracuje na wspólnym oleju z silnikiem
markfive pisze:W przypadku mocno zagęszczonego oleju dolanie świeżego oleju mogło pomóc. Miałeś szczęście że nie doszło do uszkodzenia silnika.
Poziom oleju nie jest w tym przypadku przyczyną główną. Przede wszystkim należy odpowietrzyć układ sterowania sprzęgła.
Tak prawdopodobnie było z tym olejem. Układu sterowania sprzęgła do dziś nie odpowietrzałem, bo wszystko jest ok
Re: Problem z biegami!!
: 23 cze 2011, 11:46
autor: pajor
Na szczescie przyczyna tkwila gdzie indziej. Musialem dolac przylu, bo byla polowa i mechanizm ktory dziala przy nacisnieciu sprzegla strasznie piszczal. Po nasmarowaniu jego okazalo sie ze bylo tam mnostwo syfu. Wyczyscilem i wszystko hula idealnie, nawet wsteczny wchodzi idealnie co mialem problem od dluzszego czasu. Takze zapowietrzony nie jest, ale chcialem i tak sprawdzic, lecz niestety sruba jest tak zapieczona ze nie jestem jej w stanie odkrecic nawet specjalnym kluczem 11 do przewodow hamulcowych.
Re: Problem z biegami!!
: 25 cze 2011, 10:46
autor: markfive
Tak. Opornie działajacy mechanizm wyłączania sprzęgła, czyli elementy już za siłownikiem hydraulicznym mogą być powodem trudnego przełączania biegów.
Nie brałem tej możliwości pod uwagę w odpowiedzi ponieważ dotyczy to głównie aut mocno zaniedbanych pod względem mechaniki i nieeksploatowanych na bieżąco przez długi okres czasu. W autach jeżdżacych, akurat problem ten nie pojawia się z dnia na dzień tylko narasta stopniowo w miarę zużywania się elementów mechanizmu wyłączania.
Wyglada więc na to, że albo nabyłeś auto już z tym problemem albo ostatnio stało u Ciebie przez co najmniej kilka miesięcy.
Pozdrawiam i proponuję zainteresować się również innymi elementami, na przykład zawieszenia i układu kierowniczego - kiedy ostatnio były smarowane i czy nie ma tam już nadmiernych luzów
Re: Problem z biegami!!
: 28 gru 2011, 09:19
autor: Twister
Wiem, że bawię się w nekrofila, jednak nie było sensu zakładac nowego tematu.
Gdzie jest zbiorniczek płynu do sprzęgła w silniku 1300 (gaźnik HIF44; Cooper)? Może głupie pytanie, jednak muszę odpowietrzyć układ (nie wysprzęgla dobrze) i mam zagwozdkę
Szukałem w Heynes'ie jednak nie ma go wyszczególnionego w rozdziale 1
jest tylko jego pozycja dla silnika 1000