Strona 1 z 1

szybkie zuzycie krzywek klawiatury MINISPARES 1.5 - pomocy

: 29 lip 2011, 17:10
autor: Rymek
mam pytanie ...

może ktoś ma jakiś pomysł co mogło spowodować nadmierne zużycie krzywek klawiatury (na styku z zaworami) ... pojeździło to jakieś 500km i jak teraz rozebrałem całość to się okazało ze im dalej od pierwszego cylindra (czyli od kanału olejowego) tym większe spustoszenie (coraz większe wgłębienia wytarte) ...

to jest kuta klawiatura z minispares 1.5 i wydawało mi się ze nie będzie problemów a tu taka niespodzianka ...

rozważam kilka opcji:

1. za słabe smarowanie (zbyt ciasno całość spasowana i za mało chlapało?)
2. zły olej co jest możliwe ale bez przesady (znikoma zawartość cynku itp)
3. słaba jakość tej klawiatury?

Re: szybkie zuzycie krzywek klawiatury MINISPARES 1.5 - pomocy

: 29 lip 2011, 17:38
autor: se7ven
Smarowanie i jakość oleju możesz wykluczyć przy tym przebiegu.
Oprócz tego możliwe jest:
-zła geometria klawiatury
-źle dobrane spręzyny zaworów
-źle ustawione luzy zaworowe

Re: szybkie zuzycie krzywek klawiatury MINISPARES 1.5 - pomocy

: 29 lip 2011, 17:54
autor: Rymek
geometrie ustawilem dokladnie jak byc powinna zgodnie z yellow book i logicznym mysleniem ... ale jeszcze jedna rzecz, poszly pod klawiature podkladki z minisport'a specjalne zeby zniwelowac splanowanie glowicy (a duzo uciete) .. no i w tej co olej idzie otwor nie byl rowno ustawiony i tak odslanial jakies 60% tylko ... moze przez to?

sprezynki to oryginalne 12g295 cooper'a ...

luzy byly ustawione na 0.3 ale z tego co pamietam sie poluzowaly na poczatku i sie tluklo sporo ...

Re: szybkie zuzycie krzywek klawiatury MINISPARES 1.5 - pomocy

: 29 lip 2011, 22:17
autor: markfive
Sprawdź czy w pozycji całkowicie otwartego zaworu jest jeszcze jakiś luz między zwojami sprężyn zaworów. Sprawdź też czy górne miseczki sprężyn nie opierają się przy całkowicie otwartym zaworze o uszczelniacz na prowadnicy. Czy jest właściwa długość prowadnic od strony klawiatury. Zużycie wynika raczej z nadmiernych oporów przy maksymalnym otwarciu. Smarowana pod ciśnieniem jest głównie oś klawiatury i piasty dźwigienek.

Powiększenie luzów zaworów mogło nastapić poprzez skrzywienie lasek popychaczy w przypadku napotkania twardego oporu przy max otwarciu.
Liniowo zwiększające się zagłębienia to np. efekt nierównoległości płaszczyzn bloku czy głowicy ( wystarczy 0,05 mm odchyłki po planowaniu), lub pochylenie osi klawiatury.
W silnikach seryjnych bez modów takie odchyłki są praktycznie bez znaczenia.

Re: szybkie zuzycie krzywek klawiatury MINISPARES 1.5 - pomocy

: 30 lip 2011, 14:59
autor: Rymek
wszystkie te luzy sprawdzałem jak tylko dostałem tą głowice na wszelki wypadek po dwa razy.
poluzowały się śrubki od regulacji luzów przez większe minimalnie nakrętki do szpilek od głowicy (arp zestaw i nakrętki z kołnierzem heh) ... może przez to sie tak wyrobiło?

także na trzonkach tych zaworów widać ślady zwiększonego tarcia ale nie jakoś drastycznie

teraz mam dylemat, czy wymienić i krzywki i dalej ta sama klawiatura z nowym silniczkiem, czy może doinwestować w rolkową?

Re: szybkie zuzycie krzywek klawiatury MINISPARES 1.5 - pomocy

: 30 lip 2011, 21:51
autor: markfive
Jeżeli masz mozliwość dać rolkową to nawet nie ma co pytać. Rolkowa eliminuje wiekszość problemów i jest mniej wrażliwa na olej niższej klasy i bez dodatków zmniejszajacych tarcie płaskich powierzchni (ZZDP)

Re: szybkie zuzycie krzywek klawiatury MINISPARES 1.5 - pomocy

: 30 lip 2011, 22:04
autor: Rymek
heh no właśnie ... moglem od razu tak zrobić ... pytanie tylko która bo od minisport'a to ma średnie opinie :wink: