Weź ze sobą kogoś kto już miniaka ma i zdążył ochłonąć po pierwszej fascynacji - czyli zaczął zauważać rzeczy o których nie miał pojęcia kupując to auto.
Żadna rada na co masz zwrócić uwagę na nic się nie zda. Nie znając budowy tego samochodu i miejsc w które trzeba zajrzeć, charakterystycznych objawów usterek wynikajacych ze zużycia części niczego nie sprawdzisz. Jeżeli jeszcze do tego ograniczysz się do oglądania samochodu tylko z zewnątrz a auto będzie wyszykowane do sprzedaży porażka pewna (głównie chodzi o wydane od razu na zakup pieniądze, które i tak trzeba mieć w zanadrzu na późniejszy nieunikniony remont)
Na co zwrócić uwagę ? Na wszystko, głównie na stan blacharki we wszystkich zakamarkach wewnątrz ( podłoga pod wykładzinami, progi, kieszenie boczne po wyjęciu znajdujacych sie tam wkładek, podłoga w bagazniku w narożach przy lampach, podłoga od spodu, progi, tylny wózek. Wszelkie widoczne bąble na karoserii pod lakierem to pewne dziury wielkosci 10-20x większej niz widoczne bąble )
Stan zawieszenia - najlepiej ocenić jadąc po nierównej nawierzchni - koniecznie przejechać się po kostce czy jakiejś dziurawej jezdni, wszystko wyjdzie. Jeżeli przód leży nisko zawieszenie do remontu a nie pieprzenie sprzedawcy że to jest sportowe zawieszenie.
Stan silnika - odpalić, stanąć z tyłu i niech sprzedawca przegazuje - jak kopci z rury jasno niebieskim / szarym dymem silnik do remontu i niech nie opowiada farmazonów, że tylko pierścienie do wymiany. Silnik ma pracować równo i bez zadnych metalicznych czy głuchych dźwieków przy dodawaniu gazu.
Stan skrzyni biegów i sprzęgła - Biegi, szczególnie 1 i wsteczny ma wchodzic bez zgrzytu. Ruszyć i jadąc na 1 ok 20 km/h lewą nogą cisnąć hamulec jednocześnie trzymając wciśnięty gaz jeżeli auto będzie zwalniać a obroty silnika nie, to sprzęgło się ślizga i co najmniej tarcza do wymiany. Zgrzyty przy przełaczaniu biegów z 2 na 3 , 4 czy spowrotem gdy sprzęgło jest sprawne, to konieczność remontu skrzyni biegów czyli praktycznie całego zespołu napedowego ( skrzynia jest w misce olejowej silnika) i nie jest to tylko zużyty synchronizator czyli drobiazg w/g sprzedawcy.
Wystarczy ?