Strona 1 z 1

PRAWO I PRZEPISY

: 17 paź 2005, 16:15
autor: Jorge
Chcesz zarejestrowac swoje mini lub inny wiekowy samochód na takzwane "żółte blachy"? PRZECZYTAJ TO KONIECZNIE. (uwazam ze moze byc to przydatne dla wielu osób wiec jesli wiecie cos wiecej na emat "żółtych tablic PROSZE napiszcie o tym)


PROCEDURY



Pierwszym etapem uzyskania "żółtych tablic" jest uznanie pojazdu za godnego wpisu do rejestru lub ewidencji zabytków i umieszczenie tam jego Karty Ewidencyjnej. Taką decyzję podejmują Wojewódzcy Konserwatorzy Zabytków na wniosek właściciela pojazdu, gdy przekazują jeden z wypełnionych i dostarczonych egzemplarzy KARTY EWIDENCYJNEJ ZABYTKÓW RUCHOMYCH TECHNIKI do Ośrodka Dokumentacji Zabytków w Warszawie.

Aby pojazd uzyskał pozytywną opinię macierzystego Konserwatora Zabytków, musi spełnić następujące warunki: - ten egzemplarz musi mieć wiek co najmniej 25 lat, a model nie jest produkowany od 15 lat; - powinien mieć prawie wszystkie oryginalne części (w tym podstawowe podzespoły). Taki pojazd powinien być opisany we wniosku (Karcie Ewidencyjnej), zgodnie ze znajdującymi się tam rubrykami.

Wzór Karty Ewidencyjnej został opracowany na początku procesu jednolitego opisywania wszelkich zabytków w Polsce (około 1918 roku) i obowiązuje do dziś, łącznie z grubością, kolorem i sztywnością kartonu o formacie A-3. Karta Ewidencyjna oprócz głównej nazwy zawiera jeszcze 27 pól do wypełnienia, oraz uwzględnia możliwość załączenia dodatkowych wkładek.

Poszczególne pola Karty Ewidencyjnej o ściśle określonej powierzchni i kroju czcionki mają następujące nagłówki:

1. Określenie zabytku (rodzaj, typ)
2. Czas powstania
3. Materiał (materiały)podstawowy
4. Dane firmowe (ocena wytwórcy, kraj, marka, model i wszelkie inne oznaczenia firmowe i napisy)
5. Wymiary
6. Ciężar
7. Ilość
8. Fotografie i rysunki techniczne pozwalające na identyfikację obiektu
9. Dane adresowe
10. Właściciel i jego adres oraz jednostka nadrzędna (resort-departament)
11. Użytkownik i jego adres
12. Miejsce pracy (przechowywania)
14. Rejestr zabytków (nr, data)
15. Historia obiektu
16. Przeznaczenie pierwotne
17. Użytkowanie obecne i przewidywane w przyszłości
18. Remonty, zmiany konstrukcyjne, modernizacje
19. Opis i charakterystyka techniczna (parametry i cechy techniczne, konstrukcja i budowa, rodzaje napędu i sterowania, materiał i technika wykonania, elementy składowe decydujące o charakterze i funkcji) - podać rozwiązania nowatorskie, oryginalne
20. Stan zachowania i potrzeby konserwatorskie
21. Akta archiwalne (rodzaj akt, numer i miejsc przechowywania)
22. Bibliografia
23. ?ródła ikonograficzne (rodzaj miejsce przechowywania, sygnatury)
24. Uwagi różne
25. Opracował
26. Adnotacje o inspekcjach, informacje o zmianach (daty, imiona i nazwiska wypełniających)
27. Załączniki

Drugim etapem jest wykonanie badania pojazdu zabytkowego co do zgodności z obowiązującymi warunkami technicznymi. Aby dokonać takiego przeglądu w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów (lub doświadczalnej stacji Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie) należy przedstawić uzyskany wpis do rejestru lub ewidencji zabytków oraz przygotować OPIS TECHNICZNY POJAZDU ZABYTKOWEGO.




OPIS TECHNICZNY POJAZDU ZABYTKOWEGO

...................................................................
nazwisko, imię (nazwa) i adres wnioskodawcy




OPIS TECHNICZNY POJAZDU ZABYTKOWEGO


I. Dane ogólne
1. Rodzaj pojazdu
2. Marka
3. Typ (model)
4. Rodzaj nadwozia
5. Miejsce mocowania tabliczek i oznaczeń:
- podwozia
- nadwozia
- silnika
6. Numery podwozia (nadwozia)

II. Wymiary i masy
7. Długość mm
8. Szerokość mm
9. Wysokość mm
10. Rozstaw osi mm
11. Rozstaw kół każdej osi mm
12. Zwis przedni mm
13. Zwis tylny mm
14. Wymiary pomieszczenia ładunkowego2)
- długość mm
- szerokość mm
- wysokość mm
- objętość m3
15. Wznios powierzchni ładowania2) mm
16. Wznios haka pociągowego (zaczepu) mm
17. Wznios siodła ciągnika mm
18. Wymiary mechanizmu sprzęgłowego mm
19. Prześwit
- poprzeczny mm
- w granicach rozstawu osi mm
20. Masa własna pojazdu kg
21. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu kg
22. Dopuszczalny nacisk poszczególnych osi kN
23. Dopuszczalna ładowność pojazdu kg
24. Liczba miejsc do siedzenia szt.
25. ?adowność bagażnika1)
- nadwoziowego kg
- dachowego kg
- podpodłogowego3) kg
26. Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy
- z hamulcem kg
- bez hamulca kg

III. Silnik
27. Nazwa wytwórni 28. Rodzaj
29. Typ (model)
30. Umiejscowienie silnika
31. Liczba i układ cylindrów
32. Średnica cylindra / skok tłoka / mm
33. Pojemność skokowa dm3
34. Stopień sprężania
35. Maksymalna moc silnika kW przy prędkości obrotowej min-1
36. Maksymalny moment obrotowy daNm przy prędkości obrotowej min-1
37. Rodzaj (system) chłodzenia
38. Rodzaj (system) zasilania
39. Doładowanie tak/nie
40. Kolejność pracy cylindrów

IV. Układ napędowy
41. Nazwa wytwórni i rodzaj skrzyni biegów
42. Rodzaj sterowania
43. Przełożenie i prędkość maksymalna na poszczególnych biegach
I bieg km/h
II bieg km/h
III bieg km/h
IV bieg km/h
bieg wsteczny km/h
44. Przełożenie reduktora
45. Rodzaj przekładni głównej
46. Przełożenie przekładni głównej
47. Inne dane (dot., np. urządzenia blokady, skrzyni rozdzielczej, zwalniacza)

V. Zawieszenie
48. Nazwa wytwórni i rodzaj zawieszenia
49. Rodzaj i typ elementów prowadzących
50. Rodzaj i typ elementów sprężystych
51. Rodzaj i typ elementów amortyzujących

VI. Koła i ogumienie
52. Liczba kół szt.
53. Rozmiar tarcz kół
54. Rozmiar opon / producent

VII. Układ kierowniczy
55. Nazwa wytwórni i rodzaj przekładni kierowniczej
56. Przełożenie przekładni kierowniczej
57. Rodzaj wspomagania (jeśli występuje)
58. Średnica koła kierownicy mm
59. Układ kierowniczy działa na koła

VIII. Układ hamulcowy
60. Hamulec roboczy
- rodzaj
- sterowanie
- podział obwodów
- wspomagania
61. Hamulec awaryjny
- rodzaj
- sterowanie
62. Hamulec postojowy
- rodzaj - sterowanie
- działa na

IX. Instalacja elektryczna
63. Napięcie znamionowe V
64. Liczba i pojemność akumulatorów Ah
65. Rodzaj i moc prądnicy / alternatora W
66. Napięcie i moc rozrusznika V/W
67. Świece zapłonowe
68. Biegun połączony z masą

X. Dane eksploatacyjne
69. Minimalna średnica zawracania
- w lewo m - w prawo m
70. Najmniejsza szerokość skrętu m
71. Maksymalna prędkość km/h
72. Rodzaj paliwa
73. Liczba i pojemność zbiorników paliwa szt./dm3
74. Ilość oleju w
- silniku dm3
- skrzyni biegów dm3
- przekładni głównej dm3
75. Pojemność układu chłodzenia dm3

XI. Zdjęcia fotograficzne pojazdu z czterech stron w formacie 13 x 18 cm

XII. Informacje dodatkowe
(cechy charakterystyczne wyróżniające pojazd, nie będące przedmiotem opisu wg pkt 1-75)


.............................. ..............................
(data) (podpis)


Objaśnienia:
1) Nie dotyczy samochodów ciężarowych.
2) Dotyczy tylko samochodów ciężarowych i przyczep.
3) Dotyczy autobusów.


[Dyrektor] pieczęć [Rzeczoznawca] Dnia:

Re: PRAWO I PRZEPISY

: 17 paź 2005, 22:36
autor: rogal
nie warto.
kożyści z tego jest tylko to że nie robisz przeglądów technicznych.
Za to komplikacji jest wiele.
- za wpisanie auta jako zabytak TY płacisz, co gorsze dokumentację karty pojazdu też musisz sam wykonać :mrgreen:
- kazdorazowa zgoda na wyjechanie poza granice kraju kosztuje 70 zł i aby ją dostać należy 2 tyg wcześniej złożyć wniosek, określając przy tym kiedy jedziesz i kiedy wracasz.
- możesz mieć problemy z osprzedaniem auta, bo konserwator może się niezgodzić tak dla zasady, bez uzasadniania.
.......................
etc..........
..........................
- a w gdy spowodujesz wypadek to masz sprawe i możesz nawet iść siedzieć za to że zniszczyłeś "zabytek"

Re: PRAWO I PRZEPISY

: 17 paź 2005, 23:24
autor: Saint
Tak jest, ale zapomniałeś dodać że jesteś zobligowany do utrzymywania zabytku w stanie idealnym a przynajmniej bardzo dobrym, pod karą grzywny, do pozbawienia wolności włącznie.

Natomiast sa możliwe dotacje czy zwroty kosztów utrzymywania go w takim stanie :) o tym Rogal także nie wspomniałeś ;)

Dość duży artykuł był w GT Classic , styczeń-luty 2005.

Re: PRAWO I PRZEPISY

: 18 paź 2005, 08:30
autor: monsterk
Mam zabytek na żółtych tablicach i uważam że warto.Kupiłem go bez żadnych problemów i bez żadnej zgody konserwatora,bo na terenie Polski nie jest potrzebna, jedynie gdybym chciał sprzedać za granicę to wtedy potrzebna jest zgoda.Jeżeli ktoś chce zrobić zabytek z samochodu który używa na codzień to jest to totalna bzdura ze jest to zabytek.Jeżeli kogoś nie stać co jakiś czas na pozwolenie na wyjazd za granicę to pewnie niestać go też na zabytek.I jeszcze z ubezpieczeniem to jak ktoś ci zniszczytwój zabytek to masz większą szansę na odzyskanie realnej sumy ubezpieczenia niż w przypadku pojazdu na białych tablicach.

Re: PRAWO I PRZEPISY

: 18 paź 2005, 15:32
autor: Jorge
W pewnym sensie prawda ze jest kilka minusów zółtych tablicaczkolwiek wiecej plusów!! Dla zwykłego uzytkownika który jest "zakochany" w swoim autko to bedze o niego dbal wiec niejest problemem dla niego ten przepis z NAKAZEM utrzymania samochodu w stanie dobrym. A co do wyjazdów za granice to mało kto takim wiekowym samochodem wybiera sie za granice a jesli juz to chyb anieproblem złazyc wniosek w którym zawsze najlepiej napisac ze jedziemy na zlot :) A ze sprzedaza to naprawde niema wiekszych problemów jezeli wszystkie dokumęty sa aktualne i legalne (WIEM Z W?ASNEGO DOŚWIADCZENIA)

Re: PRAWO I PRZEPISY

: 18 paź 2005, 15:45
autor: Jorge
A CO DO DODATKOWYCH KOSZT OW TO WYGL?DA TO TAK

- opłata za każde wydanie opinii rzeczoznawcy 100zł
- opłata za wydanie białej karty 250 - 450zł
- opłata za przegląd wieczysty 260zł
- oplata za tablice zabytkowe i znaczki skarbowe 142.50zł

Jednak rejestracja zabytkowa daje przywileje finansowe takie jak wieczysty przegląd techniczny za który płacimy tylko raz oraz czasowe OC

Re: PRAWO I PRZEPISY

: 18 paź 2005, 21:29
autor: rogal
Dobrze Saint_krakow napisałeś "MO?LIWE DOTACJE" .
W dobie dziur budżetowych, braku kasy we wszystkich ministerstwach i wszechobecnej biedocie w służbie zdrowia, nie liczył bym na taki gest ze strony państwa.

Re: PRAWO I PRZEPISY

: 22 lis 2005, 00:40
autor: ponick
podobno, nie jestem pewien, na zoltych blaszkach, poajzd jest zwolniony z oplat parkingowych i generalnie moze sie poruszac gdzie chce (nie mowie tu o jezdzie pod prad) tzn mozemy takim pojazdem rownie dobrze wjechac na starowke.


nie wiem na ile to prawda z tym jezdzeniem gdzie sie chce, jesli to w sumie niezly patent.
nie wiem rowniez na ile prawda jest to co napisalem bo sa to zaslyszane informacje.