Jaki olej ??
Moderator: flapjck1
Re: Jaki olej ??
Ja uważam ze najbezpieczniej jest utrzymywać poziom oleju na 3/4 dopuszczonego poziomu, max i więcej jest raczej gorszy niż niedobór. A odpalając silnik zaraz po zalaniu przez pierwsze kilka obrotów silnik kręci na sucho wiec proponuje odpalić silnik na 1-2 sekundy około 3-4 razy żeby pompa miała możliwość zaciągnąć olej. I nie przekraczać 2.5tyś dopóki olej nie osiągnie temperatury a nie przez 30min.
- markfive
- Super użytkownik
- Posty: 1441
- Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Re: Jaki olej ??
Ja uważam ze najbezpieczniej jest utrzymywać poziom oleju na 3/4 dopuszczonego poziomu, max i więcej jest raczej gorszy niż niedobór.
Temat dotyczy silnika klasycznego mini ( nie mini BMW) a tu wieloletnie doświadczenie praktyczne potwierdza, że akurat w tym silniku najlepiej jest utrzymywać poziom nieco powyżej stanu min ( 3-4 mm na miarce). Oleju jest i tak wystarczajaco dużo ( cała pojemność układu to 5 litrów a minimum to ok 4 litry.
Max i więcej poza ewentualnymi zwiększonymi wyciekami raczej nie grozi żadną awarią. co prawda silniki SPI i MPI mają zamontowane katalizatory ale na ogól sa one juz tylko "atrapami" ze względu na przebiegi powyżej 100 Tkm. Poziom max powinien być natomiast utrzymywany w przypadku jazdy wyczynowej, ze względu na położenie smoka pompy oleju w misce / obudowie skrzyni.
...odpalając silnik zaraz po zalaniu przez pierwsze kilka obrotów silnik kręci na sucho więc proponuje odpalić silnik na 1-2 sekundy około 3-4 razy żeby pompa miała możliwość zaciągnąć olej.
Propozycja trafna dla silników całkowicie opróżnionych z oleju. Bezwzględnie w ten sposób należy postępować po złożeniu silnika po remoncie. Należy wtedy wykręcić również świece zapłonowe i kręcić rozrusznikiem dotąd aż zgaśnie lampka cisnienia oleju. Dopiero wtedy można wkręcić świece, podłaczyć kable WN i uruchamiać silnik.
W przypadku wymiany oleju w silniku który jest w ciagłej eksploatacji część oleju pozostaje w kanałach i pompie i na ogół nie ma żadnego problemu przy uruchamianiu i specjalnych sposobów postępowania.
I nie przekraczać 2.5tyś dopóki olej nie osiągnie temperatury a nie przez 30min.
Zalecenie nie obciążania zbytnio silnika i nie wprowadzania go na wysokie obroty zaraz po uruchomieniu dotyczy w ogóle użytkowania każdego silnika niezależnie czy przed wymiana oleju czy po.
Jeżeli chodzi o "30min" w moim poprzednim poście nie pisałem, że silnik ma pracować przez 30 minut. Chodzi o to, że po zatrzymaniu silnika niezależnie od tego czy pracował 3 minuty czy kilka godzin, stan / poziom oleju najlepiej sprawdzać po ok 30 minutach postoju , wtedy będzie on najbardziej wiarygodny bo spłynie do miski ze ścianek i innych elementów wewnątrz silnika.
Ponownie przypominam, że temat dotyczy silnika / zespołu napedowego klasycznego mini gdzie silnik i skrzynia smarowane są wspólnym mineralnym olejem 20W50 a nie "błyskawicznie" spływajacym syntetykiem.
- monsterk
- Super użytkownik
- Posty: 2082
- Rejestracja: 18 sty 2005, 18:43
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
- Kontakt:
Re: Jaki olej ??
Ja akurat inaczej podchodzę do tematu poziomu oleju szczególnie w mini, zalecam aby był na maxa i sprawdzać tuż po zgaszeniu . Wtedy jest pewność że przy pokonywaniu ostrych zakrętów przy standardowym smoku będzie zapewnione smarowanie.
Dla mnie ważne aby podczas pracy silnik miał jak największą ilość oleju, bo wtedy większa ilość zapewnia lepsze jego chłodzenie
Dla mnie ważne aby podczas pracy silnik miał jak największą ilość oleju, bo wtedy większa ilość zapewnia lepsze jego chłodzenie
Re: Jaki olej ??
monsterk pisze:... Dla mnie ważne aby podczas pracy silnik miał jak największą ilość oleju, bo wtedy większa ilość zapewnia lepsze jego chłodzenie
od strony hydrodynamiki większa ilość oleju w przekładni to większe opory hydrostatyczne,a większy opór to wyższa temperatura.
a od strony termodynamiki większa ilość oleju będzie się dłużej nagrzewać, ale i dłużej chłodzić.
przynajmniej tak mnie uczyli jeśli praktyka wygląda inaczej niech mnie ktoś douczy
Re: Jaki olej ??
Najważniejsze jest, aby olej spełniał zarówno wymagania dla oleju silnikowego, jak i przekładniowego (GL4) i przy okazji miał lepkość na poziomie 20w50. Uważam, że nie ma alternatywy dla: http://www.millersoils.co.uk/automotive ... r=Classics
A jeśli do sportu - http://www.millersoils.co.uk/automotive ... Motorsport
A jeśli do sportu - http://www.millersoils.co.uk/automotive ... Motorsport