Strona 1 z 4
Regeneracja głowicy silnika
: 01 sie 2012, 00:53
autor: markfive
Głowica silnika serii A / A+ 1275 cm. Stan wyjściowy uszkodzone, częściowo wypalone gniazda zaworów wydechowych, zużyte prowadnice, brak zaworów i sprężyn.
Zakres naprawy i modyfikacji: Powiększenie średnicy kanałów ssacych i wydechowych na całej długości ze szczególnym naciskiem na odcinki kanałów bezpośrednio przed zaworami. Wstawienie nowych prowadnic o średnicy wewnętrznej 7 mm. Stożkowe zakończenia prowadnic. Uszczelniacze Elring. Wstawione nowe gniazda zaworów wydechowych z materiału wysokiej jakości przystosowanego do benzyny bezołowiowej / gazu. Nowe zawory ssące 35,4 mm i wydechowe 29,5 mm o średnicy trzonków 7 mm. Planowanie powierzchni przylgowej głowicy 0,4 mm
Głowica przystosowana do zastosowania dla silnika 1275 - modyfikacje w celu poprawy przepływu kanałów dla lepszego napełniania cylindrów, niewielkiego zwiększenia CR i zastąpienia prowadnic i zaworów "calowych" metrycznymi 7 mm wraz z bardziej skutecznymi uszczelniaczami.
Re: Regeneracja głowicy silnika
: 01 sie 2012, 08:06
autor: markfive
Uzupełnienie. Opisana wyżej głowica w trakcie renowacji, widok od strony kolektora ssąco wydechowego. Zaznaczone granice do obróbki / powiększenia kanałów wydechowych.
Re: Regeneracja głowicy silnika
: 01 sie 2012, 13:17
autor: flapjck1
waldkowa?
Re: Regeneracja głowicy silnika
: 30 sie 2012, 22:56
autor: markfive
Głowica silnika serii A 998 cm typ 12G295 stosowana w silnikach Cooper i Innocenti. Najlepsza głowica do silników 998. Zamiana seryjnej głowicy A 848 i 998 cm lub A+ 998 cm na typ 12G295 po dostosowaniu stopnia sprężania i dostrojeniu gaźnika, umożliwia zwiększenie mocy silnika o 7 KM.
Zakres naprawy i modyfikacji. Powiększenie średnicy kanałów ssących i wydechowych głównie bezpośrednio przed zaworami. Nowe prowadnice ( średnica wewn. 7 mm) o stożkowym zakończeniu. Uszczelniacze Elring. Nowe zawory ssące 33 mm i wydechowe 27,3 mm. Podwójne sprężyny zaworowe. Planowanie powierzchni przylgowej głowicy w tym przypadku o 1,5 mm.
Na trzeciej ilustracji głowica przed regeneracją.
Re: Regeneracja głowicy silnika
: 01 wrz 2012, 09:07
autor: markfive
Porównanie głowic.
1. Typ 12G295 stosowana w Cooper 998 i Innnocenti 1000 / L90. Powiększone średnice kanałów. Powiększona komora spalania (+3,8 cm3). Średnica zaworów ssących 31 mm, wydechowych 25,4 mm. Głowica opisana wyżej i pokazana na ilustracji jest zmodyfikowana. Średnice zaworów to 33 mm (ssące) i 27,3 mm (wydechowe). Kształt komory spalania zmieniony głównie w okolicy zaworów wydechowych dla zachowania równej odległości między grzybkiem zaworu wydechowego a najbliższą ścianką komory. Po zmierzeniu pojemności komór spalania po obróbce, konieczne jest wyliczenie stopnia sprężania (CR) dla silnika w którym ma być zamontowana i odpowiednie jego dostosowanie poprzez planowanie powierzchni przylgowej.
2. Seryjna, typ podstawowy 12A1456 czyli taka jak stosowane w silnikach 998 serii A i A+.
Różnica między A i A+ po 90 roku polega na tym, że nowsze głowice mają wstawiane gniazda zaworowe i zawory przystosowane do benzyny bezołowiowej. Jest też niewielka (+1 cm3) różnica pojemności komory spalania. Średnica zaworów ssących 27 mm, wydechowych 25,4 mm
Wyraźnie widać różnice kształtu komór spalania i różnice średnic kanałów dolotowych od strony kolektora.
Re: Regeneracja głowicy silnika
: 01 wrz 2012, 09:32
autor: klorak
markfive pisze:Głowica silnika serii A / A+ 1275 cm. Stan wyjściowy uszkodzone, częściowo wypalone gniazda zaworów wydechowych, zużyte prowadnice, brak zaworów i sprężyn.
Zakres naprawy i modyfikacji: Powiększenie średnicy kanałów ssacych i wydechowych na całej długości ze szczególnym naciskiem na odcinki kanałów bezpośrednio przed zaworami. Wstawienie nowych prowadnic o średnicy wewnętrznej 7 mm. Stożkowe zakończenia prowadnic. Uszczelniacze Elring. Wstawione nowe gniazda zaworów wydechowych z materiału wysokiej jakości przystosowanego do benzyny bezołowiowej / gazu. Nowe zawory ssące 35,4 mm i wydechowe 29,5 mm o średnicy trzonków 7 mm. Planowanie powierzchni przylgowej głowicy 0,4 mm
Głowica przystosowana do zastosowania dla silnika 1275 - modyfikacje w celu poprawy przepływu kanałów dla lepszego napełniania cylindrów, niewielkiego zwiększenia CR i zastąpienia prowadnic i zaworów "calowych" metrycznymi 7 mm wraz z bardziej skutecznymi uszczelniaczami.
Jaki jest łączny koszt regeneracji głowicy?
Re: Regeneracja głowicy silnika
: 01 wrz 2012, 10:18
autor: markfive
klorak pisze:Jaki jest łączny koszt regeneracji głowicy?
Podaj typ głowicy, ważne też czy A seria bez gniazd czy A+ z gniazdami na bezołowiowe paliwo. Jaki stan ( kompletna / niekompletna / zawory, prowadnice, gniazda do wymiany czy obróbki i dotarcia. Stan sprężyn czy do wymiany ?). Jaki cel regeneracji - czy do seryjnego silnika czy ma być modyfikowana.
Zakres naprawy / modyfikacji ma decydujące znaczenie. Ważne też czy zawory, prowadnice, sprężyny, uszczelniacze maja być oryginalne sprowadzane z UK czy bazowane na dostępnych typowych.
Re: Regeneracja głowicy silnika
: 01 wrz 2012, 18:59
autor: klorak
markfive pisze:klorak pisze:Jaki jest łączny koszt regeneracji głowicy?
Podaj typ głowicy, ważne też czy A seria bez gniazd czy A+ z gniazdami na bezołowiowe paliwo. Jaki stan ( kompletna / niekompletna / zawory, prowadnice, gniazda do wymiany czy obróbki i dotarcia. Stan sprężyn czy do wymiany ?). Jaki cel regeneracji - czy do seryjnego silnika czy ma być modyfikowana.
Zakres naprawy / modyfikacji ma decydujące znaczenie. Ważne też czy zawory, prowadnice, sprężyny, uszczelniacze maja być oryginalne sprowadzane z UK czy bazowane na dostępnych typowych.
Chodziło mi o twój konkretny przypadek.
Re: Regeneracja głowicy silnika
: 01 wrz 2012, 19:30
autor: markfive
Pozwolisz, że nie odpowiem na forum na to konkretne pytanie. Każda naprawa / modyfikacja głowicy jest inna jeżeli chodzi o zakres więc nie wiem w jakim celu zadajesz to pytanie.
Nie mam zamiaru brać udziału w dyskusji o kosztach i cenach. Dla jednych są to wielkości zrozumiałe i do zaakceptowania dla innch będzie to "cholernie drogo" i bez sensu bo kupią sobie za to np. 3 używane głowice z rozbiórki.
Jeżeli pytasz tylko z ciekawości to można przyjąć przybliżoną rozpiętość kosztów pomiędzy 300 a 1300 zł zależnie od zakresu, w/g aktualnych cen.
Re: Regeneracja głowicy silnika
: 23 gru 2012, 20:25
autor: markfive
Głowica 12G940 seryjnie stosowana w silnikach o pojemności 1275 cc, w tym przypadku przystosowana do zamontowania na bloku silnika 998 cc.
Na pierwszej ilustracji u góry głowica zdjęta z silnika 1275 metro przed renowacją i modyfikacją, niżej ta sama głowica już przerobiona.
Zakres prac : powiększenie średnicy kanałów na całej długości, wymiana prowadnic (zakończenia stożkowe i inne wzmocnione uszczelniacze), wymienione zawory bez zmiany średnicy. Obniżone gniazda zaworów wydechowych. Obróbka komór spalania (zmiana kształtu i pojemności komór, planowanie powierzchni.
Na drugiej ilustracji blok 998 (rozwiercony - płaskie tłoki nadwymiarowe +120) z uszczelką pod głowicę 1275.
Re: Regeneracja głowicy silnika
: 06 lut 2013, 18:43
autor: mum666
Poszukuję właśnie głowicy do odbudowy litrówki na ulicę, chciałbym wsadzić coś lepszego nić CAM4810, celowałem w 12G295 ale jakoś ostatnio ciężko o nie na ebay'u albo licytacje kończą się kosmiczną ceną... znalazłem jeszcze 2 typy, które można kupić:
-12G202
-12A185
czy są to głowice lepsze (kanały/komory/przepływ ogólnie) od CAM4810 i pasują plug&play do 998ccm czy nie zawracać sobie nimi głowy?
Re: Regeneracja głowicy silnika
: 06 lut 2013, 21:47
autor: monsterk
mam glowice 295 na sprzedaź ale do remontu
Re: Regeneracja głowicy silnika
: 16 paź 2015, 23:32
autor: markfive
Kontynuacja tematu głowic silników serii A i A+
W trakcie kolejnego remontu silnika 1275 SPI wykonałem modyfikację głowicy w celu dostosowania jej do zwiększonej do 1312 cc pojemności silnika. W głowicy powiększone zostały średnice przelotu kanałów głównie w okolicy gniazd zaworów ssących i częściowo wydechowych. Aby to zrobić konieczne jest usunięcie prowadnic i wprasowanie nowych po tej operacji. Zawsze po wymianie prowadnic zmienia się położenie ich w osi gniazd zaworowych co wymaga również obróbki gniazd. To są rutynowe czynności.
W przypadku tej głowicy zdecydowałem o modyfikacji również komór spalania. Po oznaczeniu granic obróbki kształtu w okolicy zaworów (w tym celu za szablon służy uszczelka pod głowicę) ukazały się widoczne znaczne różnice kształtu poszczególnych komór w fabrycznej głowicy. Ciekawostką okazało się również to, że komora spalania drugiego cylindra była mniejsza od pozostałych trzech.
Po obróbce kształtu i głębokości komór ich objętości zostały wyrównane.
Głowica przed i po obróbce na pierwszej ilustracji
Kolejny przykład to wykonanie gwintowanego otworu pod czujnik temperatury cieczy chłodzącej w głowicy SPI. Taką operację trzeba wykonać w przypadku rezygnacji z wtrysku na rzecz gaźnika. Czujnik w SPI wkręcony jest w kanał wodny kolektora ssącego.
W tym konkretnym przypadku silnik to SPI, ale w samochodzie zamontowała została inna deska rozdzielcza i nieseryjne wskaźniki. Stąd potrzeba dostosowania do nich niezależnego czujnika. Czujnik w kolektorze pozostaje oryginalny bo na jego podstawie ECU dostosowuje pracę wtrysku.
Kolejne etapy wykonania gwintowanego otworu na drugiej ilustracji
Re: Regeneracja głowicy silnika
: 17 paź 2015, 00:15
autor: flapjck1
A ja geremu do litra zaaplikowalem glowice 12g285 z zaworami z 1,3 - wydechy 29 mm a ssace zostaly stoczone do okolic 31,5 a indywidualnie dopasowywane w tym konkretnym silniku - tak aby uniknac pocketingu w bloku a zeby ten grzybki nie uderzaly w krawedz cylindra
Zas aby skompensowac roznice dlugosci trzonkow zostaly wykonane na zamowienie specjalne podkladki pod kolumienki klawiatury
Re: Regeneracja głowicy silnika
: 17 paź 2015, 08:14
autor: hillman
Witam.
Blok 998 A+ z podcięciami pod głowice 12G940. Tutaj pokazałem moje zboczenie... docieranie blok – głowica.
Darek.