Strona 1 z 2

zawieszenie - jak to zrobić?

: 17 mar 2010, 22:38
autor: Rych
Mam olbrzymią prośbę.
Jestem posiadaczem Mini od roku i ten fakt skłonił mnie do zainteresowania się mechaniką samochodową co dotąd było dla mnie sferą równie obcą jak tajniki uprawy pieprzu. Ponieważ nie zamierzam w najbliższym czasie pieprzu uprawiać, a Mini mnie interesuje zwracam się z prośbą do specjalistów na tym forum o omówienie dostępnym językiem tematu zawieszenia w Mini, które jak wiemy, jest never ending story problemem. Opisze swój problem - po zakupie Mini, którego dokonałem zupełnie impulsywnie (wyciągnąłem go ze stodoły rolnikowi, który dostał go w ramach rozliczeń od niemieckiego bauera i który stwierdził, ze "syrenką jeździć nie będzie" i przeznaczył auto na kurnik) zacząłem dociekać dlaczego on tak nisko siedzi i wymieniłem najpierw amortyzatory. Potem trafiłem na stronę MarkFive i powoli zacząłem zbierać wiedzę na temat tego co zdobyłem. W ten sposób natrafiłem na cudowny wynalazek pt. "gruchy", które zostały również wymienione wraz z teflonami i co tam potrzebne... (tu ukłon w stronę Rogala, który we mnie wmusił te wszystkie drobiazgi). Na tym etapie się zatrzymałem :wink: - po przejechaniu ok 10 000 km polskich dróg auto powolutku zaczyna wracać do stanu sprzed wymiany gruszek - najpierw wchodziły trzy paluszki, potem dwa, a teraz jeden palec wchodzi miedzy koło, a nadkole. Pytanie - ile wytrzymują standardowe Dunlopy? Jakie są sposoby na przedłużenie ich żywotności? Pojawia się temat hi-low - jak to zrobić? A może coś innego?
Przyznaję, że mój zawód (jestem ilustratorem bajek dla dzieci :oops: ) jest bardzo daleki od wszelkiego "grzebactwa" w samochodach, ale doszedłem do wniosku, że w fakcie posiadania Mini jest ukryta również taka "wartość dodana" - czyli fajna nauka w sferze, która była mi dotąd zupełnie obca.
PS. Używałem wyszukiwarki - kiepsko z tym tematem na forum, nie ma go w jednym miejscu, informacje można wyłowić tak naprawdę jedynie porozrzucane w indywidualnych realizacjach z Galerii...

Re: zawieszenie - jak to zrobić?

: 17 mar 2010, 22:46
autor: flapjck1
gruchy ( dunlop-moulton) trwalosc maja mikra - czasami chwile po zalozeniu jedna sztuka siada i psuje krew, niejednokrotnie tak bylo

rozwiazanie na to to stosowanie gruch tzw "competition" inny material, inny ksztalt "gruchy" ale tez inna charakterystyka pracy zawieszenia ( aczkolwiek zawsze milsza niz uklepane nalesniki )

hilow to recepta na siadajace gruchy ( i "miske" olejowa coraz blizej studzienek ) ale komfortu nie odzyskasz

Re: zawieszenie - jak to zrobić?

: 17 mar 2010, 23:53
autor: Sadam
niestety tak jak flap pisze niby oryginalne ale g*** warte, wytrzymują mniej więcej rok, czyli dramat

na tą chwilę testuję sprężyny ale póki co krótko, ale wrażenia przyjemne i czekam na gruchy by bikopur 2.0, stare były nawet fajne, jedno auto we Wro jeździ od 2 lat i stoi wysoko tak jak na początku (bez hi-low, było nawet za wysoko), ale temat trochę padł i czekam na takie które nie będą wymagały użycia elementów ze starej gruszki

Re: zawieszenie - jak to zrobić?

: 18 mar 2010, 07:54
autor: sezar
Ja podłącze się może pod temat i powiem, że gruchy szybciutko siadają fakt ( u mnie jakieś 20 miesięcy ) na szczęście mam hi-low'y, ale nie mam pojęcia jak to wyregulować teraz :(

Re: zawieszenie - jak to zrobić?

: 18 mar 2010, 08:06
autor: monsterk
Niestety ale w pewnym sensie hi-lowy to nieszczęście, wszyscy je kupują i myślą że to załatwi sprawę, ale w przypadku gdy grucha jest padnięta regulatory nic nie dają a mogą powodować uszkodzenia wózka lub też uszkodzenie samego regulatora.W dodatku te tanie regulatory są żle wykonane i nawet przez nie padają gruchy

Re: zawieszenie - jak to zrobić?

: 18 mar 2010, 10:49
autor: Bochen
tanie czyli które?

sezar pisze:Ja podłącze się może pod temat i powiem, że gruchy szybciutko siadają fakt ( u mnie jakieś 20 miesięcy ) na szczęście mam hi-low'y, ale nie mam pojęcia jak to wyregulować teraz :(


na stronie użytkownika Markfive masz opisane jak je regulować.

Re: zawieszenie - jak to zrobić?

: 18 mar 2010, 15:14
autor: Rych
monsterk pisze:Niestety ale w pewnym sensie hi-lowy to nieszczęście, wszyscy je kupują i myślą że to załatwi sprawę, ale w przypadku gdy grucha jest padnięta regulatory nic nie dają a mogą powodować uszkodzenia wózka lub też uszkodzenie samego regulatora.W dodatku te tanie regulatory są żle wykonane i nawet przez nie padają gruchy

No jakoś wierzę w to co mówisz :roll: I fajnie, że to mówisz.
No właśnie stoję teraz przed decyzją co robić - czy decydować się na hi-lowy (miałem nadzieję, ze ich funkcja to również "odciążanie" gruszek, ale wychodzi na to, że nie), czy jednak się po prostu godzić z faktem, że powinienem praktycznie przy każdej wymianie oleju bulić prawie 6 stów i wymieniać też gruchy. :shock: No ciężko z tym godzeniem się....
A nie chcę dobijać auta i udawać przed sobą, że wszystko gra.

Re: zawieszenie - jak to zrobić?

: 18 mar 2010, 16:07
autor: monsterk
Osobiście od dłuższego czasu moim klientom zakładam gruchy z minispares C-STR687 i do tego oryginalne HI-LOWy, na około 30 szt padły dwie i to w jednym miniaku i to jeszcze tak ze jedna z przodu i jedna z tyłu

Re: zawieszenie - jak to zrobić?

: 18 mar 2010, 16:59
autor: se7ven
Rych pisze:A nie chcę dobijać auta i udawać przed sobą, że wszystko gra.

Pomyśl nad coilover. :wink:

Re: zawieszenie - jak to zrobić?

: 18 mar 2010, 17:14
autor: monsterk
se7ven pisze:
Rych pisze:A nie chcę dobijać auta i udawać przed sobą, że wszystko gra.

Pomyśl nad coilover. :wink:


Ale wg ciebie Piotrze co kiedyś powiedziałeś coilovery nie nadają się na polskie drogi.

Niestety tematu jak zwykle nie rozwinąłeś!

zawieszenie jak to zrobić

: 18 mar 2010, 17:15
autor: markfive
Pomijając wszystko to co zostało tu napisane na temat jakości tych czy innych gruszek, złych i dobrych regulatorów czy sensu i bezsensu ich zakładania są jeszcze inne ważne kwestie:

1. Zawieszenie w mini jeżeli chodzi wpływ stanu wszystkich jego elementów na wysokość jest bardzo czułe. Szczególnie z przodu.
2. Nie wystarczy wymienić gruszki, sworznie i miseczki, czy wstawić regulatory. Przede wszystkim trzeba wymontować wachacze, sprawdzić i wymienić w razie potrzeby osie wachaczy, łożyskowanie osi i prawidłowo wyregulować luz poosiowy wachacza wzgledem bocznych podkładek oporowych.
3. Wpływ amortyzatorów jest taki, że jeżeli "nie trzymają" i są zużyte znacznie przyspiesza to "wygniatanie" się gruszek i ogólnie zużycie wszystkich elementów a także samej karoserii.
4. Sprężystość gruszek wspomagają nieco mocne amortyzatoru gazowe. Do zastosowań drogowych wystarczajaco mocne są KYB gas a just
5. Nie wystarczy również wymienić elementy na nowe i mieć spokój na zawsze. Osie wahaczy wymagają częstego i dokładnego smarowania. Sworznie kuliste muszą mieć oryginalne pasowne szczelne osłony gumowe bo gdy dostanie się tam woda czy piasek miseczki wytrą się po 5-10 tys km. Niektóre tanie zamienniki mają osłony "dobrane na sztukę" pochodzące z końcówek drążków kierowniczych. Osłony te nie spełniaja należycie swojego zadania.
6. Regulatory umożliwiaja przede wszystkim równe ustawienie wysokości zawieszenia dla lewej i prawej strony jednej osi a także ewentualne obniżenie zawieszenia do jazdy sportowej. Wiąże się to jednak z innymi modyfikacjami, które trzeba wtedy wykonać.
Zasadniczo nie służą więc do "podnoszenia" zawieszenia wypracowanego czy zużytego z innych powodów.

Edit 20.03
Na ilustracji kpl. sworznie zawieszenia z miseczkami i osłonami gumowymi. Po lewej tanie zamienniki wykonane z gorszych jakościowo materiałów z osłoną zastępczą - element który z powodzeniem zastosowany może byc w autach o niewielkich przebiegach używanych głównie do dojazdu na zloty i okazyjne przejażdżki. Po prawej element oryginalny przeznaczony do samochodów o dużych przebiegach, użytkowanych na co dzień.

Re: zawieszenie - jak to zrobić?

: 18 mar 2010, 18:49
autor: se7ven
monsterk pisze:Ale wg ciebie Piotrze co kiedyś powiedziałeś coilovery nie nadają się na polskie drogi.
Niestety tematu jak zwykle nie rozwinąłeś!

Te, które mam niestety tak bo są słabe sprężyny i dobija na dziurach z przodu.
Staram się jeździć jak muszę po dobrych nawierzchniach (auta z tym rozwiązaniem zawieszenia nie mam do jazdy codziennej więc za bardzo mi to nie przeskadza.)
Są sprężyny o większej twardości i na pewno będzie zdecydowanie lepiej.
Uwaga dla potencjalnych nabywców coilover!
Blacha pod seryjnym mocowaniem amortyzatorów powinna być bez korozji i wzmocniona blachą (min. 1,5mm) również w górę przegrody - górne mocowanie jest w 6pkt.

Re: zawieszenie - jak to zrobić?

: 27 kwie 2010, 13:44
autor: Sadam
wracając do gruszek to kto jest producentem tych competition? mają jakieś oznaczenia na gumie?

bo właśnie dostałem ustrojstwa w cenie minimalnie wyższej niż Dunlop ale design by Moulton, a producent jest AVON

Re: zawieszenie - jak to zrobić?

: 29 kwie 2010, 19:01
autor: goora
Moulton by avon to kopia dunlopów, producent twierdzi że ma lepsze właściwości jesli chodzi o giętkość co polepsza komfort jazdy.

Re: zawieszenie - jak to zrobić?

: 29 kwie 2010, 21:16
autor: Sadam
producent twierdzi... a w praktyce? ktoś już zakładał?