Strona 1 z 1

Łożyska kół

: 08 paź 2010, 19:47
autor: forki
Wydaje mi się że małymi kroczkami zbliża się w moim przypadku ich koniec.

Pytanie - inwestować w TIMKEN czy kupić 3 razy tańszy inny zestaw ?

Ma ktoś jakieś doświadczenia z tym tematem ?

Ostatnimi czasy zestawy TIMKEN trudno dostać i są dość drogie - przynajmniej na MINISPARES.

Ma ktoś zdjęcie oryginalnego zestawy z opisami na pierścieniach ?
Poproszę...

Na pewno da się gdzieś kupić taniej jeśli zna się symbolikę.

No chyba że nie ma tak wielkiej różnicy w jakości i nie warto inwestować.

Re: Łożyska kół

: 08 paź 2010, 20:08
autor: Saint
LM 67049 A , To oznaczenie z łożyska Timkena, walcowe skośne.

Dostaniesz na przykład w Velvet 91,50 PLN w detalu.

Re: Łożyska kół

: 08 paź 2010, 20:23
autor: flapjck1
w wawie byly dostepne w jakiejs hurtowni na ulicy syreny bodajze 20

ale:

bledem wielu jest wyobrazenie ze potrzebne sa tylko lozyska - bardzo istotnym elementem sa tulejki ktore sie wsadza miedzy lozyska

a uszczelniacze to juz zupelnie inna bajka :) tych tez nie mozna ot tak sobie dostac ( no moze bez problemu sa dostepne zewnetrzne , ale wewn. z kolnierzem jest praktycznie poza wyspecjalizowanymi sklapmi z czesciami do mini nieosiagalny ) odrzutnik blota na przegub jest chyba tylko w zestawach

Re: Łożyska kół

: 08 paź 2010, 22:27
autor: markfive
W przypadku wymiany łożysk przednich piast we własnym zakresie (poziom użytkownika) lub w "przypadkowym" warsztacie jedynie słusznym rozwiazaniem jest zakup i zastosowanie zestawu składającego sie z dwu łożysk, pierścienia dystansowego, dwu simeringów, odrzutnika (osłony) i dodatkowo zawleczki nakrętki przegubu.

Kupowanie pojedynczych łożysk wymaga dopasowania pierścienia dystansowego. Pierścień ten jest elementem precyzyjnie ustalajacym luz łożysk. Luzu nie ustala siła dokręcenia nakrętki piasty ale właśnie pierścień dystansowy między wewnętrznymi bieżniami łożysk. Zbyt ciasne pasowanie może spowodować zatarcie bieżni i nawet zablokowanie obrotu piasty. Zbyt luźne pasowanie powoduje również przyspieszone zużycie łożysk i uboczny efekt w postaci gorszego działania hamulca tarczowego. Przy dużym luzie piasty tarcza hamulcowa wychyla się i klocki najpierw ją "prostują" a dopiero potem powodują hamowanie.

Nie mając kompletnego zestawu naprawa jest oczywiście możliwa ale wtedy po złożeniu piasty z łożyskami poza pojazdem, korzystajac z odpowiedniego przyrządu należy je mocno skręcić ( tak jak na osi przegubu napędowego) i sprawdzić jak się obracają i czy luz jest prawidłowy.

Re: Łożyska kół

: 11 paź 2010, 08:52
autor: rogal
Ale piętrzycie sobie problemy:)
118 zł / zestaw , łożyska timkena pakowane w pudełka "no name". Na każdym łożysku i bieżni jest kod timkena.

Re: Łożyska kół

: 11 paź 2010, 08:57
autor: flapjck1
powiedz to luperowi bo plakal ze nie ma :)

Re: Łożyska kół

: 29 gru 2013, 21:30
autor: Arti
Odgrzewając kotleta chciałbym podpytać o parę rzeczy.
Będę wymieniał sworznie wahaczy. By mieć komfort pracy chce zdjąć zwrotnice. W tej chwili mam odkręcony zacisk i tarczę tym samym mam "luźną" półoś. @markfive pisze o ustalonym luzie. Pytanie brzmi jaki powinien to być luz? Bo nawet ciągnąc półoś do siebie czuje luz ok 1mm (w górę, w dół i na boki). Widzę też, że zewnętrzny uszczelniacz też jakby porusza się w zwrotnicy - nie dolega idealnie do ścianek zwrotnicy. Czy to oznacza jego zużycie? Jak ocenić czy łożyska są do wymiany? Oraz jeżeli łożyska będą dobre to czy należy uzupełnić smar? To jakiś zwykły smar do łożysk czy inna tajemna mikstura ;)

Re: Łożyska kół

: 06 sty 2014, 09:36
autor: markfive
Łożyska piasty pracują w parze ( dwa łożyska plus pierścień dystansowy pomiędzy wewnetrznymi bieżniami ). Wewnętrzne bieżnie osadzone są na osi zewnetrznego przegubu napędowego. Oparcie z jednej strony to płaszczyzna obudowy przegubu a z drugiej płaszczyzna wewnętrzna piasty osadzonej na wieloklinie osi przegubu. Luz łożysk mozna zmierzyć tylko wtedy gdy nakrętka centralna piasty jest dokręcona do oporu.
Po zluzowaniu tej nakrętki łożyska są luźne i luzu ocenic nie można.

Po demontażu stan łożysk ocenia się głównie na podstawie wygladu powierzchni bieżni rolek lub kulek oraz powierzchni samych rolek i kulek. Powinny one byc gładkie, jasne, błyszczące bez żadnych rys czy wżerów. Powierzchnia ciemna lub o niebieskawym zabarwieniu moze wskazywać na przegrzanie z powodu braku smarowania lub zbyt ciasnego pasowania (braku luzu)

Pierścienie uszczelniajace (simeringi) nie mogą być luźne ani względem osadzenia w zwrotnicy ani względem powierzchni osi / wału od strony krawędzi uszczelniajacej.

Do smarowania łożysk piasty stosuje się smar łożyskowy. Smaru w lożyskach zwrotnicy raczej nie należy uzupełniać, tylko po dokładnym umyciu i weryfikacji częsci ( głównie łożysk i pierścieni uszczelniajacych ) nałożyć świeży smar.

Re: Łożyska kół

: 06 sty 2014, 14:41
autor: Arti
Dziękuję @markfive za odpowiedzi!
No to tak prezentują się moje łożyska.
Łożysko zewnętrzne jest bez zarzutów. Natomiast rolki łożyska wewnętrznego noszą ślady przebarwienia. Rolki są gładkie bez wżer.
Obie bieżnie są idealnie gładkie i bez przebarwień.
Łożyska oczyściłem. Wydaje mi się, że wewnątrz zwrotnicy było za mało smaru.

Czy smar GREASEN ŁT- 4 S-2 będzie odpowiedni? Czy może Liten ŁT-43? To chyba smary uniwersalne ale m.in. z przeznaczeniem do łożysk.

Poza tym mam jeszcze pytanie o ten pierścień dystansowy. Czy on się zużywa? Jakie są jego fabryczne rozmiary. Mój ma śr. zew nieco 38mm a szerokość prawie 9mm. Rozumiem, że jego wymiary również są istotne dla prawidłowej pracy łożysk?

Re: Łożyska kół

: 06 sty 2014, 18:40
autor: flapjck1
lozyska do wymiany, smary: polecam cos lepszego, wurth, skf cos w ten desen ( polskie łt maja spora tendencje do zbrylania lub wytapiania - zaleznie od smaru ), pierscien dystansowy - zuzywa sie, wygniata, traci wymiary, z lozyskami dostajesz nowy pierscien do kompletu - rozny w zaleznosci od lozysk

Re: Łożyska kół

: 07 sty 2014, 20:46
autor: Arti
Ok - łożyska czas wymienić.
Dopytam zatem o jeszcze jedną rzecz.
Otórz od wewnętrznej strony pomiędzy uszczelniaczem a bieżnią łożyska mam pierścien dystansujący. Na minispares znalzałem, że to chyba on http://www.minispares.com/product/Class ... rings.aspx
Czy dobrze rozumiem z opisu, że mogę go mieć ale nie muszę?

Re: Łożyska kół

: 07 sty 2014, 22:12
autor: markfive
Ten pierścień jest po to by wyrównać dystans między zewnętrzną bieżnią łożyska a simeringiem. Chodzi o to by osadzając simering nie wepchnąć go za głęboko. Prawidłowo dobrana szerokość tego pierścienia ustala próg na którym opiera się wciśnięty simering.

Uwaga: szerokość tych pierścieni dystansowych nie jest jednakowa, zależy ona od szerokości zewnętrznej bieżni zastosowanego łożyska.

Wymieniając łożyska zwróć uwagę czy powierzchnia osi przegubu zewnętrznego na której osadzone są łożyska nie jest miejscowo powycierana / nie ma widocznych zagłebień w miejscach gdzie były bieżnie wewnętrzne łożysk. W takim przypadku wymienić trzeba również zewnętrzny przegub napędowy.

Sprawdź czy piasta nie ma zbyt dużego luzu bocznego /poprzecznego na wieloklinie.

Najczęściej wszystkie te wymienione elementy są mocno wypracowane co nawet po wymianie łożysk na nowe poprawi sytuacje tylko na krótko i luz już po niewielkim przebiegu będzie wyczuwalny.

Re: Łożyska kół

: 21 sty 2014, 16:33
autor: Arti
Oś przegubu zewnętrznego jest ewidentnie powycierana i ma zagłębienia w miejscach gdzie były bieżnie wewnętrzne łożysk. Zatem... Do zobaczenia w temacie - "Wymiana przegubów" ;)