Strona 1 z 1
pomiary silnika - ustalanie CR
: 10 cze 2011, 22:29
autor: Sadam
czy ktoś z was dokonywał pomiarów elementów silnika w celu ustalenia CR? szczególnie interesowałyby mnie dane na temat tysiączki z płaskimi tłokami (końcówka produkcji)
pomierzyłem dzisiaj jedną na szybko - szerokość cylindra, odległość tłoka od płaszczyzny bloku itd. i jestem mocno zaskoczony niskim wynikiem jaki mi wyszedł - pięć razy sprawdzam obliczenia i wygląda na to, że wszystko gra
jaki stopień sprężania miały te silniki fabrycznie bo już zgłupiałem - 10,3:1 czy mniejszy
Re: pomiary silnika - ustalanie CR
: 12 cze 2011, 18:45
autor: flapjck1
pojemnosc komory spalania uwzgledniona?
Re: pomiary silnika - ustalanie CR
: 12 cze 2011, 23:30
autor: Sadam
flapjck1 pisze:pojemnosc komory spalania uwzgledniona?
no jasne, w zależności od stosowanej głowicy nawet, przygotowałem sobie ładny arkusz w excelu
standard głowicach do 998 lub ewentualnie obrobionej 12g295 nie bardzo chcemy wyjść więcej niż 9:1 mimo, że w zasadzie dowolnie (w sensownym zakresie) zmieniam sobie i pojemność w uszczelce i nad tłokiem i nad pierścieniem tłoka itd.
Re: pomiary silnika - ustalanie CR
: 20 lip 2011, 09:15
autor: markfive
Sadam pisze:...jaki stopień sprężania miały te silniki fabrycznie bo już zgłupiałem - 10,3:1 czy mniejszy
W 998 są tylko trzy opcje fabryczne
CR 8,3 low
CR 9,6 std
CR 10,3 high
Fabryczne ! a więc nie mające wiele wspólnego z obecnym rzeczywistym stanem w większości używanych silników. Każda ingerencja np: wymiana uszczelki pg, planowanie głowicy czy powierzchni bloku, wymiana zaworów, szlifowanie i docieranie gniazd czy zmiana tłoków przy naprawie zmienia CR. Pojemność komory spalania głowicy na paliwo bezołowiowe jest większa o 1 cm3 od poprzednich.
Generalnie w tych silnikach CR zmienia się poprzez zastosowanie innych tłoków. Inne elementy silnika fabrycznego są identyczne w tych trzech opcjach CR. Decyduje odległość płaszczyzny tłoka od płaszczyzny bloku np: 0,6 / 0,8 mm lub kształt ( płaski, wklęsły i pojemność tego zagłębienia )
Pewno wszystko to wiesz. Chcę tu powiedzieć, że w każdym przypadku trzeba wszystko mierzyć i przeliczać w/g stanu faktycznego nie licząc na zgodność ze specyfikacją fabryczną.