Podłączenie dodatkowych wskaźników
Moderator: flapjck1
-
- Nowy
- Posty: 58
- Rejestracja: 01 wrz 2011, 22:25
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: zachodniopomorskie
Podłączenie dodatkowych wskaźników
Witam,
Ostanio udało mi się nabyć kilka dodatkowych wskaźników Jaegera i chciałbym je podłączyć. Są to proste wskaźniki elektrycze - po przyłożeniu odpowiedniego napięcia wskazówka się wychyla. Obecnie mam standardową budkę z 3ma zegarami i co prawda jest tam wskazanie temperatury cieczy chłodzącej i poziomu paliwa - ale te są po prostu ładniejsze i chciałbym je podłączyć Wskaźnika ciśnienia olej standardowo nie mam. I w związku z tym pojawia się kilka pytań:
1. Czujnik ciśnienia oleju standardowo jest zapewne dwustanowy (ciśnienie odpowiednie - otwarty, ciśnienie za niskie - obwód się zamyka i świeci kontrolka - mam rację?) zatem co zrobić, abym mógł zamontowac wskaźnik ciśnienia oleju?
2. Jak podłączyć się pod czujniki temperatury cieczy i poziomu paliwa i czy orientuje się jak to jest wyskalowane fabrycznie (jakie wartości wskazań w zależności od napięcia)?
3. Gdzie najlepiej się podłaczyć z woltomierzem?
Pozdrawiam
Ostanio udało mi się nabyć kilka dodatkowych wskaźników Jaegera i chciałbym je podłączyć. Są to proste wskaźniki elektrycze - po przyłożeniu odpowiedniego napięcia wskazówka się wychyla. Obecnie mam standardową budkę z 3ma zegarami i co prawda jest tam wskazanie temperatury cieczy chłodzącej i poziomu paliwa - ale te są po prostu ładniejsze i chciałbym je podłączyć Wskaźnika ciśnienia olej standardowo nie mam. I w związku z tym pojawia się kilka pytań:
1. Czujnik ciśnienia oleju standardowo jest zapewne dwustanowy (ciśnienie odpowiednie - otwarty, ciśnienie za niskie - obwód się zamyka i świeci kontrolka - mam rację?) zatem co zrobić, abym mógł zamontowac wskaźnik ciśnienia oleju?
2. Jak podłączyć się pod czujniki temperatury cieczy i poziomu paliwa i czy orientuje się jak to jest wyskalowane fabrycznie (jakie wartości wskazań w zależności od napięcia)?
3. Gdzie najlepiej się podłaczyć z woltomierzem?
Pozdrawiam
- markfive
- Super użytkownik
- Posty: 1441
- Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Re: Podłączenie dodatkowych wskaźników
Wskaźniki ( zegary) to nie wszystko. Każdy wskaźnik musi współpracować z przeznaczonym do niego ( dedykowanym) czujnikiem. Mało prawdopodobne by dowolny wskaźnik prawidłowo współpracował z innym dowolnym czujnikiem.
Woltomierz to najprostsza sprawa - ma dwa zaciski minus i plus. Minus łaczysz do masy a plus do najbliższego przewodu na którym pojawia się napięcie po właczeniu stacyjki w pozycję zapłonu.
Wskażnik ciśnienia oleju współpracuje z przeponowym czujnikiem ciśnienia ( nie z czujnikiem lampki kontrolnej). W przypadku wskaźników Jaeger prawdopodobnie mają one trzy zaciski ( wyprowadzenia ) minus, plus z instalacji i minus połaczony z czujnikiem. Są one typu magnetycznego a nie na zasadzie bimetalu jak oryginalne w mini. Z tego powodu nie mozna wykorzystać oryginalnych czujników temperatury i poziomu paliwa.
Jeżeli chodzi o dodatkowy czujnik cisnienia oleju na zegar, montuje się go przy pomocy redukcji / trójnika wkręconej w miejscu czujnika na lampkę. W ten sposób oba czujniki działają. Czujnik temperatury dedykowany do posiadanego zegara wkręca się w miejsce fabrycznego ( często potrzebna jest redukcja ze względu na odmienny gwint). Najtrudniejsza jest kwestia wskaźnika poziomu paliwa. Jeżeli zegar nie współpracuje z fabrycznym czujnikiem łatwiej jest wymienić wkład wskaźnika na pochodzący ze wskaźnika Smith . Tu podpowiedź - można w tym celu wykorzystać zamiennie wkład wskaźnika temperatury.
Woltomierz to najprostsza sprawa - ma dwa zaciski minus i plus. Minus łaczysz do masy a plus do najbliższego przewodu na którym pojawia się napięcie po właczeniu stacyjki w pozycję zapłonu.
Wskażnik ciśnienia oleju współpracuje z przeponowym czujnikiem ciśnienia ( nie z czujnikiem lampki kontrolnej). W przypadku wskaźników Jaeger prawdopodobnie mają one trzy zaciski ( wyprowadzenia ) minus, plus z instalacji i minus połaczony z czujnikiem. Są one typu magnetycznego a nie na zasadzie bimetalu jak oryginalne w mini. Z tego powodu nie mozna wykorzystać oryginalnych czujników temperatury i poziomu paliwa.
Jeżeli chodzi o dodatkowy czujnik cisnienia oleju na zegar, montuje się go przy pomocy redukcji / trójnika wkręconej w miejscu czujnika na lampkę. W ten sposób oba czujniki działają. Czujnik temperatury dedykowany do posiadanego zegara wkręca się w miejsce fabrycznego ( często potrzebna jest redukcja ze względu na odmienny gwint). Najtrudniejsza jest kwestia wskaźnika poziomu paliwa. Jeżeli zegar nie współpracuje z fabrycznym czujnikiem łatwiej jest wymienić wkład wskaźnika na pochodzący ze wskaźnika Smith . Tu podpowiedź - można w tym celu wykorzystać zamiennie wkład wskaźnika temperatury.
Re: Podłączenie dodatkowych wskaźników
Woltomierz zawsze najlepiej podłączyć bezpośrednio do akumulatora w celu uniknięcia błędu
spowodowanego spadkiem napięcia na przewodach.Ponieważ analogowe woltomierze samochodowe i tak nie są zbyt dokładne,wystarczy jak podłączysz go do rozrusznika.
spowodowanego spadkiem napięcia na przewodach.Ponieważ analogowe woltomierze samochodowe i tak nie są zbyt dokładne,wystarczy jak podłączysz go do rozrusznika.
-
- Nowy
- Posty: 58
- Rejestracja: 01 wrz 2011, 22:25
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: zachodniopomorskie
Re: Podłączenie dodatkowych wskaźników
Dzięki bardzo za odpowiedzi. Wskaźniki rzeczywiście mają po 3 wyprowadzenia - jak sprawdzałem ich działanie to doszedłem że 1 to + 2gi to - i tak zastanawiałem się do czego ten jeszcze jeden. Nie sądziłem natomiast, że te fabryczne wskaźniki będą działały na zupełnie innej zasadzie... Z doborem czujników do tych moich Jaegerów będzie problem bo nie wiadomo od czego one w ogóle są - najprawdopodobniej nie od samochodu osobowego. Myślałem że to kwestia wyskalowania np przy wykorzystaniu odpowiednio dobranej rezystancji a to jednak bardziej skompikowane. Będę musiał pomyśleć co zrobić z tym fantem i jakby co to się będę Was radził
-
- Swój Człowiek
- Posty: 127
- Rejestracja: 22 kwie 2014, 15:47
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Dobczyce
Re: Podłączenie dodatkowych wskaźników
Witam, czy taki trójnik ( http://allegro.pl/trojnik-do-montazu-cz ... 41289.html ) będzie współpracował z miniakiem (gwint, rozmiar), dokładnie chodzi mi o to czy wkręcę go w miejsce czujnika ciśnienia i czy później standardowy czujni wkręcę w ta przejściówkę tak by zachować jej działanie? jezeli nie to proszę o jakieś podpowiedzi, linki, jakie redukcje zastosować? Dzięki
Arafat
- flapjck1
- Maniak
- Posty: 8845
- Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
- Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
- Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
- Kontakt:
Re: Podłączenie dodatkowych wskaźników
Bedzie robic, wyjsc az za duzo
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
-
- Swój Człowiek
- Posty: 127
- Rejestracja: 22 kwie 2014, 15:47
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Dobczyce
Re: Podłączenie dodatkowych wskaźników
Dzięki wyjść idealnie. Czujnik ciśnienia, zegar ciśnienia, temperatura oleju (można chyba tam temperaturę oleju podłączyć ?:), a i jeszcze jedno jeżeli sie zdecyduje na wskaźnik temperatury to jakiej srednicy adapter dla SPI ( http://allegro.pl/adapter-czujnika-temp ... 85988.html)
Arafat
- Sadam
- Maniak
- Posty: 2671
- Rejestracja: 19 kwie 2005, 10:22
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Podłączenie dodatkowych wskaźników
Odczyt temperatury oleju w tym miejscu nie ma najmniejszego sensu. Optymalnie byłoby wkręcić czujnik w miskę olejową. Ewentualnie na odcinku od ssaka do pompy oleju. Także zwykły trójnik który wkręci się w blok (1/8 NPT) i pozwoli wpiąć seryjny czujnik będzie najlepszym rozwiązaniem.
Co do czujnika temp. to podobna sytuacja, jedyne sensowne miejsce byłoby przy termostacie, ale tam adaptera nie zmieścisz. Jak to SPI to lepiej wywiercić dziurę w miejscu gdzie oryginalnie był czujnik nie w SPI, albo w samej podstawce pod termostatem.
Co do czujnika temp. to podobna sytuacja, jedyne sensowne miejsce byłoby przy termostacie, ale tam adaptera nie zmieścisz. Jak to SPI to lepiej wywiercić dziurę w miejscu gdzie oryginalnie był czujnik nie w SPI, albo w samej podstawce pod termostatem.
www.minicentrum.pl - Sklep internetowy
Mini Custom '92 HIF 44, LCB, 1300 big valve head, AP4T vented brakes
Mini Racer 96' 75,5KM/6798rpm 102Nm/3758rpm na remont nadszedł czas
Mini Custom '92 HIF 44, LCB, 1300 big valve head, AP4T vented brakes
Mini Racer 96' 75,5KM/6798rpm 102Nm/3758rpm na remont nadszedł czas
- flapjck1
- Maniak
- Posty: 8845
- Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
- Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
- Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
- Kontakt:
Re: Podłączenie dodatkowych wskaźników
temperatura oleju w takim miejscu bez sensu, jedyne sensowne to miska, od biedy gdzies w magistrali zewnetrznej ( jakis adapter w podstawie filtra oleju albo cos )
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
-
- Swój Człowiek
- Posty: 127
- Rejestracja: 22 kwie 2014, 15:47
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Dobczyce
Re: Podłączenie dodatkowych wskaźników
Nad ta temperatura tez sie zastanawialem co do prawidlowych wskazan z tego miejsca. Najlepiej by bylo w miejsce korka spustowego oleju wkrecic czujnik:) Odpuszcze sobie temperature oleju na rzecz czujnika temperatury wody wkreconego jak slusznie radzicie w podstawe termostatu. Dzieki !!!
Arafat
- markfive
- Super użytkownik
- Posty: 1441
- Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Re: Podłączenie dodatkowych wskaźników
Dotyczy : czujnika temperatury wody/cieczy chłodzącej...Co do czujnika temp. to podobna sytuacja, jedyne sensowne miejsce byłoby przy termostacie, ale tam adaptera nie zmieścisz. Jak to SPI to lepiej wywiercić dziurę w miejscu gdzie oryginalnie był czujnik nie w SPI, albo w samej podstawce pod termostatem.
Wracając do propozycji króćca/adaptera mocowanego na przewodzie chłodnicy z miejscem na czujnik (link do oferty) to się nie nadaje w ogóle. Po pierwsze płyn w obiegu chłodnicy krąży dopiero po otwarciu termostatu, po drugie czujnik musi być zawsze całkowicie zanurzony w cieczy a w przypadku górnego przewodu nie zawsze tak jest.
Wszystko zależy od tego jaki chcesz zastosować czujnik do współpracy z zegarem temperatury. Czujnik GTR 101/104 wkręcić możesz w głowicę. Niestety w SPI nie ma gwintowanego otworu i trzeba go wykonać w miejscu do tego przeznaczonym we wcześniejszych (przed SPI) głowicach tak jak pisze Adam. Jest to wykonalne raczej tylko wtedy gdy głowica jest zdemontowana z silnika. W podstawkę termostatu raczej ciężko wkręcić bezpośrednio jakikolwiek czujnik ze względu na cienką ściankę i średnicę standardowych czujników. Są jednak czujniki mniejszej średnicy wkręcane w redukcję. Przykład na ilustracji.
Jako ciekawostkę powiem, że w pierwszych wersjach silników 848 (850) pokrywka termostatu miała gwintowany otwór pod czujnik temperatury. Jednak takiej pokrywki w głowicach 1275 nie da się zastosować ze względu na inna pozycję samego termostatu względem pokrywy zaworów.
- Załączniki
-
- dodatkowy czujnik temperatury.jpg (35.04 KiB) Przejrzano 290 razy
-
- Swój Człowiek
- Posty: 127
- Rejestracja: 22 kwie 2014, 15:47
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Dobczyce
Re: Podłączenie dodatkowych wskaźników
Jesten pod wrazeniem Twojej kolekcji zdjeciowej zna moze ktos symbol takiego czujnika zblizonego parametrami do czujnika zegarow dedykowanych dla VDO
Arafat
- markfive
- Super użytkownik
- Posty: 1441
- Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Re: Podłączenie dodatkowych wskaźników
Poza podanym wyżej przykładem umieszczenia dodatkowego czujnika temperatury cieczy jest jeszcze jedna możliwa opcja.
Wszystkie silniki, które naprawiam testuję na stanowisku. W przypadku SPI oryginalny czujnik temperatury umieszczony jest w kolektorze ssącym. Test silnika SPI przeprowadzam na zasilaniu gaźnikowym. Tu powstaje problem z odczytem i kontrolą temperatury w czasie wstępnego docierania silnika. Poradziłem sobie w ten sposób, że umieściłem typowy czujnik do zegara SMITH w trójniku na przewodzie od podstawy termostatu w kierunku "centralki" ogrzewania. Na stanowisku ten obieg jest skrócony, ale nie ma to znaczenia. W miejscu umieszczenia czujnika występuje taka sama temperatura jak na wyjściu z głowicy ( pod termostatem). Pomiar jest więc wiarygodny.
Dla ilustracji tematu pokazuję miejsce zamontowania czujnika. Na drugim obrazku silnik na stanowisku i podstawowe zegary kontrolne z jakich korzystam. Ciśnienie oleju - dwie opcje, manometr na rurkę wpinaną w miejsce czujnika spadku ciśnienia ( pomarańczowa lampka kontrolna), zegar ciśnienia oleju sterowany czujnikiem elektrycznym, zegar podciśnienia w kolektorze ssącym, obrotomierz, woltomierz ( kontrola pracy alternatora), zegar temperatury cieczy chłodzącej. Jest jeszcze czerwona kontrolka ładowania i kontrolka i wyłącznik elektrycznej pompy paliwa.
Wszystkie silniki, które naprawiam testuję na stanowisku. W przypadku SPI oryginalny czujnik temperatury umieszczony jest w kolektorze ssącym. Test silnika SPI przeprowadzam na zasilaniu gaźnikowym. Tu powstaje problem z odczytem i kontrolą temperatury w czasie wstępnego docierania silnika. Poradziłem sobie w ten sposób, że umieściłem typowy czujnik do zegara SMITH w trójniku na przewodzie od podstawy termostatu w kierunku "centralki" ogrzewania. Na stanowisku ten obieg jest skrócony, ale nie ma to znaczenia. W miejscu umieszczenia czujnika występuje taka sama temperatura jak na wyjściu z głowicy ( pod termostatem). Pomiar jest więc wiarygodny.
Dla ilustracji tematu pokazuję miejsce zamontowania czujnika. Na drugim obrazku silnik na stanowisku i podstawowe zegary kontrolne z jakich korzystam. Ciśnienie oleju - dwie opcje, manometr na rurkę wpinaną w miejsce czujnika spadku ciśnienia ( pomarańczowa lampka kontrolna), zegar ciśnienia oleju sterowany czujnikiem elektrycznym, zegar podciśnienia w kolektorze ssącym, obrotomierz, woltomierz ( kontrola pracy alternatora), zegar temperatury cieczy chłodzącej. Jest jeszcze czerwona kontrolka ładowania i kontrolka i wyłącznik elektrycznej pompy paliwa.
- Załączniki
-
- czujnik temperatury test SPI.jpg (41.69 KiB) Przejrzano 268 razy
-
- DSCF7774 test spi.jpg (67.89 KiB) Przejrzano 268 razy
- markfive
- Super użytkownik
- Posty: 1441
- Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Re: Podłączenie dodatkowych wskaźników
Ilustracje, które zamieszczam na forum są dokumentacją mojej pracy przy naprawach osobiście wykonywanych. Co do czujnika dla VDO najbardziej wiarygodne informacje znajdziesz tu http://www.vdo-gauges.com/sensors/tempe ... _type=1456Arafat pisze:Jesten pod wrazeniem Twojej kolekcji zdjeciowej zna moze ktos symbol takiego czujnika zblizonego parametrami do czujnika zegarow dedykowanych dla VDO
przykład dotyczy czujnika uniwersalnego
- markfive
- Super użytkownik
- Posty: 1441
- Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Re: Podłączenie dodatkowych wskaźników
Masz jeszcze dwa linki tym razem PL
http://www.maxxfun.pl/pl/60263,czujnik- ... do,article
http://www.rallyshop.v10.pl/czujnik,tem ... p2050.html
http://www.maxxfun.pl/pl/60263,czujnik- ... do,article
http://www.rallyshop.v10.pl/czujnik,tem ... p2050.html