DIY - Wymiana żarówek w panelu manualnej klimatyzacji
- Panda20
- Nowy
- Posty: 60
- Rejestracja: 27 lut 2016, 22:49
- Posiadane auto: MINI Cooper R50
- Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
DIY - Wymiana żarówek w panelu manualnej klimatyzacji
Jakiś czas temu przestało mi działać podświetlenie w panelu manualnej klimy.
W dzień nie była to uciążliwa usterka lecz podczas jazdy nocą trudno było na czuja ustawiać temp. czy siłę nawiewu.
Jest to usterka, którą można samemu naprawić lecz wymaga to cierpliwości.
Jednakże może zacznijmy krok po kroku jak się za to zabrać.
Potrzebne nam będą:
*mały płaski wkrętak
*dwa torksy o rozmiarach t40 i t20
*żarówki na wymianę, ale o tym niżej opisze.
Od czego zaczynamy.
Po pierwsze dobrze zdjąć osłonki plastikowe od ściemniacza i świateł awaryjnych gdyż mogą nam wyskoczyć i się uszkodzić, a tego nie chcemy.
Następnie odkręcamy śruby t20 od maskownicy zegarów. znajdują się one od spodu maskownicy. Mniej więcej w miejscach zaznaczonych strzałką. Po odkręceniu tych śrub chwytamy za maskownicę i dość mocno ale bez przesady ją ściągamy ( u mnie udało się bez ściągania maskownicy poduszki i maskownicy za obrotomierzem ). Uważajmy aby przy operacji nie połamać zaczepów plastikowych od maskownicy. Maskownicę można zdjąć całkowicie bądź zostawić ją na zegarach. Potrzeba ją ulżyć jedynie i wyłącznie do ściągnięcia słupków bocznych na kolumnie od radia, panelu klimy i przycisków.
Następnie musimy odkręcić śruby maskownic kolumny i do tego używamy t40. Każda osłona posiada dwie śruby po bokach, widać je na zdjęciu wyżej. ( posiadacze schowków normalnych muszą pamiętać aby zdjąć schowek pod kierownicą i otworzyć schowek pasażera aby dostać się do śrub. Posiadacze półek nie muszą się martwić o dostęp ). Po odkręceniu śrub schowki wyciągamy do siebie łapiąc je u góry potem jak odejdą od deski to ciągniemy do góry. Tak oto mamy na wierzchu dostęp do śrub mocujących radio i panel przełączników.
Następnie przeskakujemy na t20 i odkręcamy wszystkie śruby przy radiu i przełącznikach. To pozwoli nam na wyciągnięcie radia (tip posiadacze którzy nie chcą ori radia jest to dobry moment by je sobie wymienić, do radia nie oryginalnego należy zakupić zestaw montażowy, który kosztuje około 25-30zł) jak i wyciągnięcie przycisków. Poniżej zaznaczone są śruby. Radio wyciągamy i odpinamy od wiązki i to samo robimy z przełącznikami. Da nam to możliwość manewrowania panelem klimatyzacji.
Dobrze teraz cały pic polega na tym aby tylko zdjąć osłonę panelu. Mocowana ona jest do całego korpusu panelu na zatrzaski w kształcie ząbków. Teraz cały pic polega na tym aby panel wypiąć i przesunąć go tak aby można było dostać się do mocowań. Ja w swoim przypadku odgiąłem ząbki mocujące i po manewrowałem panelem tak, że wcisnąłem go do środka i opuściłem w dół co dało mi dostęp do zatrzasków.
W następnym poście umieszczę część dalszą.
W dzień nie była to uciążliwa usterka lecz podczas jazdy nocą trudno było na czuja ustawiać temp. czy siłę nawiewu.
Jest to usterka, którą można samemu naprawić lecz wymaga to cierpliwości.
Jednakże może zacznijmy krok po kroku jak się za to zabrać.
Potrzebne nam będą:
*mały płaski wkrętak
*dwa torksy o rozmiarach t40 i t20
*żarówki na wymianę, ale o tym niżej opisze.
Od czego zaczynamy.
Po pierwsze dobrze zdjąć osłonki plastikowe od ściemniacza i świateł awaryjnych gdyż mogą nam wyskoczyć i się uszkodzić, a tego nie chcemy.
Następnie odkręcamy śruby t20 od maskownicy zegarów. znajdują się one od spodu maskownicy. Mniej więcej w miejscach zaznaczonych strzałką. Po odkręceniu tych śrub chwytamy za maskownicę i dość mocno ale bez przesady ją ściągamy ( u mnie udało się bez ściągania maskownicy poduszki i maskownicy za obrotomierzem ). Uważajmy aby przy operacji nie połamać zaczepów plastikowych od maskownicy. Maskownicę można zdjąć całkowicie bądź zostawić ją na zegarach. Potrzeba ją ulżyć jedynie i wyłącznie do ściągnięcia słupków bocznych na kolumnie od radia, panelu klimy i przycisków.
Następnie musimy odkręcić śruby maskownic kolumny i do tego używamy t40. Każda osłona posiada dwie śruby po bokach, widać je na zdjęciu wyżej. ( posiadacze schowków normalnych muszą pamiętać aby zdjąć schowek pod kierownicą i otworzyć schowek pasażera aby dostać się do śrub. Posiadacze półek nie muszą się martwić o dostęp ). Po odkręceniu śrub schowki wyciągamy do siebie łapiąc je u góry potem jak odejdą od deski to ciągniemy do góry. Tak oto mamy na wierzchu dostęp do śrub mocujących radio i panel przełączników.
Następnie przeskakujemy na t20 i odkręcamy wszystkie śruby przy radiu i przełącznikach. To pozwoli nam na wyciągnięcie radia (tip posiadacze którzy nie chcą ori radia jest to dobry moment by je sobie wymienić, do radia nie oryginalnego należy zakupić zestaw montażowy, który kosztuje około 25-30zł) jak i wyciągnięcie przycisków. Poniżej zaznaczone są śruby. Radio wyciągamy i odpinamy od wiązki i to samo robimy z przełącznikami. Da nam to możliwość manewrowania panelem klimatyzacji.
Dobrze teraz cały pic polega na tym aby tylko zdjąć osłonę panelu. Mocowana ona jest do całego korpusu panelu na zatrzaski w kształcie ząbków. Teraz cały pic polega na tym aby panel wypiąć i przesunąć go tak aby można było dostać się do mocowań. Ja w swoim przypadku odgiąłem ząbki mocujące i po manewrowałem panelem tak, że wcisnąłem go do środka i opuściłem w dół co dało mi dostęp do zatrzasków.
W następnym poście umieszczę część dalszą.
Pamiętaj, bądź jak Panda. Czarny, biały i azjata:)
- Panda20
- Nowy
- Posty: 60
- Rejestracja: 27 lut 2016, 22:49
- Posiadane auto: MINI Cooper R50
- Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Re: DIY - Wymiana żarówek w panelu manualnej klimatyzacji
Zanim jednak przystąpimy do rozbierania panelu bardzo ważna rzecz, o której należy pamiętać mino wszystko.
Zanim ściągniemy osłonę panelu PAMIĘTAJ aby siłę nadmuchu ustawić na 4 i nie zchodzić nią do 0. Jeśli tak zrobimy wypadnie nam kulka w pokrętle i popsuliśmy sobie poniekąd pokrętło.
Kiedy już mamy tak wszystko gotowe ściągamy panel podważając go delikatnie wkętakiem płaskim. Po ściągnięciu osłony powinniśmy mieć wgląd do środka. Kiedy już jesteśmy w tym miejscu delikatnie podważamy pokrętła sterujące i pamiętamy aby nie przestawić na zero środkowego.
Kiedy już będziemy mieli ściągnięte pokrętła jedyne co nam zostało to ściągnąć ten przezroczysty plastik. Trzyma się on również na zatrzaski więc delikatnie palcami go wyciągamy. Trzeba go jedynie dobrze ustawić by nie powyrywać przycisków od grzania szyby itd. Po tym naszym oczom ukaże się to. Na szczęście ktoś w fabryce pomyślał, że może się tam spalić żarówka tak więc delikatnie można ją wyjąć z wkładki jak zwykłą żarówkę pozycyjną. Żarówki jakie się tam znajdują to 1.2W można je kupić w każdym sklepie motoryzacyjnym. Wystarczy je tylko wymienić. Po tej czynności należy wszystko złożyć do kupy w odwrotnej kolejności.
Zanim jednak złożymy wszystko warto sprawdzić czy działa. Zanim jednak włączycie pozycje by dokonać testu pamiętajcie by podłączyć panel z przełącznikami inaczej panel klimy nam nie rozbłyśnie. Jeżeli po wymianie żarówek nadal się nie będzie palić to jedyne co pozostaje to kupić specjalne żarówki T5, są one jakby w plastikowym koszu. Aby przeprowadzić ich wymianę trzeba podjąć inne kroki. Ale ten sposób co podałem działa na pewno. Sam u siebie robiłem i bangla jak należy.
Jakby komuś nie pomogły same żarówki to piszcie to powiem co należy zrobić by założyć tam żarówki T5.
Mam nadzieję, że ten skromny tutorial komuś pomoże.
P.S.
Zdjęcia zamieszczone w postach są wyszukane w gogle. Mnie niestety padł aparat ale te powinny wystarczyć.
Zanim ściągniemy osłonę panelu PAMIĘTAJ aby siłę nadmuchu ustawić na 4 i nie zchodzić nią do 0. Jeśli tak zrobimy wypadnie nam kulka w pokrętle i popsuliśmy sobie poniekąd pokrętło.
Kiedy już mamy tak wszystko gotowe ściągamy panel podważając go delikatnie wkętakiem płaskim. Po ściągnięciu osłony powinniśmy mieć wgląd do środka. Kiedy już jesteśmy w tym miejscu delikatnie podważamy pokrętła sterujące i pamiętamy aby nie przestawić na zero środkowego.
Kiedy już będziemy mieli ściągnięte pokrętła jedyne co nam zostało to ściągnąć ten przezroczysty plastik. Trzyma się on również na zatrzaski więc delikatnie palcami go wyciągamy. Trzeba go jedynie dobrze ustawić by nie powyrywać przycisków od grzania szyby itd. Po tym naszym oczom ukaże się to. Na szczęście ktoś w fabryce pomyślał, że może się tam spalić żarówka tak więc delikatnie można ją wyjąć z wkładki jak zwykłą żarówkę pozycyjną. Żarówki jakie się tam znajdują to 1.2W można je kupić w każdym sklepie motoryzacyjnym. Wystarczy je tylko wymienić. Po tej czynności należy wszystko złożyć do kupy w odwrotnej kolejności.
Zanim jednak złożymy wszystko warto sprawdzić czy działa. Zanim jednak włączycie pozycje by dokonać testu pamiętajcie by podłączyć panel z przełącznikami inaczej panel klimy nam nie rozbłyśnie. Jeżeli po wymianie żarówek nadal się nie będzie palić to jedyne co pozostaje to kupić specjalne żarówki T5, są one jakby w plastikowym koszu. Aby przeprowadzić ich wymianę trzeba podjąć inne kroki. Ale ten sposób co podałem działa na pewno. Sam u siebie robiłem i bangla jak należy.
Jakby komuś nie pomogły same żarówki to piszcie to powiem co należy zrobić by założyć tam żarówki T5.
Mam nadzieję, że ten skromny tutorial komuś pomoże.
P.S.
Zdjęcia zamieszczone w postach są wyszukane w gogle. Mnie niestety padł aparat ale te powinny wystarczyć.
Pamiętaj, bądź jak Panda. Czarny, biały i azjata:)
- radeh
- WITAJ.Zanim zapytasz poszukaj odpowiedzi
- Posty: 5
- Rejestracja: 11 mar 2016, 21:49
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Warszawa
Re: DIY - Wymiana żarówek w panelu manualnej klimatyzacji
Wielkie dzieki... wlasnie dzis mialem sie za to zabrac... jednak inne sprawuszki pochlonely mnie dokumentnie i przelozylem na przyszly weekend... teraz juz nie bede robil na czuja!
Dziekuje raz jeszcze!
Dziekuje raz jeszcze!
-
- Wiarus
- Posty: 925
- Rejestracja: 29 sie 2012, 13:36
- Posiadane auto: był Cooper S R53 Aero LPG
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: DIY - Wymiana żarówek w panelu manualnej klimatyzacji
W R53 (polift) osłony są na wcisk i żeby wyjąć środkową trzeba odgiąć wpierw osłonę przed pasażerem. Dobrze też tą przed kierowcą poluzować, bo one zachodzą na siebie. Nie ma śrub, trzeba trochę siły.
- Panda20
- Nowy
- Posty: 60
- Rejestracja: 27 lut 2016, 22:49
- Posiadane auto: MINI Cooper R50
- Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Re: DIY - Wymiana żarówek w panelu manualnej klimatyzacji
No ja zapomniałem dodać właśnie ze robiłem to w R50 przedlift. Jak by nie patrzeć trochę idzie sie pobawić ale koszt naprawy to 4zl około plus twój czas:)
Pamiętaj, bądź jak Panda. Czarny, biały i azjata:)
-
- Wiarus
- Posty: 925
- Rejestracja: 29 sie 2012, 13:36
- Posiadane auto: był Cooper S R53 Aero LPG
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: DIY - Wymiana żarówek w panelu manualnej klimatyzacji
Te słupki pionowe po obu stronach można wyjąć, po odkręceniu śrub, bo wchodzą koło dźwigni na wcisk.
- Panda20
- Nowy
- Posty: 60
- Rejestracja: 27 lut 2016, 22:49
- Posiadane auto: MINI Cooper R50
- Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Re: DIY - Wymiana żarówek w panelu manualnej klimatyzacji
Tak można je wyjąc całkowicie jak pisałem ale aby to zrobić musisz ulżyć maskownice zegarów, ta ozdobna bo inaczej bedą ci o nią wadzić.
Pamiętaj, bądź jak Panda. Czarny, biały i azjata:)
- SianeK
- Swój Człowiek
- Posty: 100
- Rejestracja: 02 lut 2015, 13:14
- Posiadane auto: Mini ONE/Cooper
- Lokalizacja: Katowice
Re: DIY - Wymiana żarówek w panelu manualnej klimatyzacji
Ja właśnie miałem problem z "kulką" od pokrętła sterującego siłą nawiewu. Została na 1 podczas demontażu i wypadła. Dobrze, że miałem drugi panel na "podejrzenie" i udało mi się poskłdać to spowrotem. Zabawa na około 2h
- Panda20
- Nowy
- Posty: 60
- Rejestracja: 27 lut 2016, 22:49
- Posiadane auto: MINI Cooper R50
- Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Re: DIY - Wymiana żarówek w panelu manualnej klimatyzacji
A skoro juz przy tym jesteśmy to dużo roboty z tym, w sensie jak sie za to zabrać itd?
Pamiętaj, bądź jak Panda. Czarny, biały i azjata:)
- radeh
- WITAJ.Zanim zapytasz poszukaj odpowiedzi
- Posty: 5
- Rejestracja: 11 mar 2016, 21:49
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Warszawa
Re: DIY - Wymiana żarówek w panelu manualnej klimatyzacji
Dzis rano znalazlem czas. Rozlozenie, wymiana zarowek, zlozenie - czas operacyjny - 1 godzina.
U mnie niezbedne bylo wylacznie oczyszczenie stykow (byly czarne), ale na wszelki wypadek wymienilem cale zarowki z oprawkami.
U mnie niezbedne bylo wylacznie oczyszczenie stykow (byly czarne), ale na wszelki wypadek wymienilem cale zarowki z oprawkami.