Kreinto pisze:Z jakiego powodu katalogi doboru oleju dla tego samego modelu US podają LL-01 a dla EU LL-04? Np. dla R60. Na amerykańskich forach piszą, że to właśnie z powodu zawartości siarki w paliwie.
A, o to chodzi.
To nie jest tak, że jedna norma jest dla USA a druga dla UE, tylko najwyraźniej w USA zaleca się LL-01 także dla nowszych modeli. Dlaczego? Niestety nie wiem tym bardziej, że przecież to właśnie LL-04 skłania się ku ograniczeniu zawartości związków siarki w oleju. Amerykanie chcą mieć siarkę w oleju ponieważ mają ją w paliwie? Żeby pasowało, siara do siary?
Przypadkiem wchodzimy na grunt śmiałych podejrzeń. Amerykański koncern Amsoil na swoich olejach z LL-04 dla Europejczyków deklaruje ACEA A3/B3, B4 i ACEA C3 jednocześnie.
https://zmienolej.pl/pl/oleje-silnikowe ... 7012311019
https://zmienolej.pl/pl/oleje-silnikowe ... 7012247011
https://warsztat.pl/galerie/zarys-probl ... ecie130357
Z punktu widzenia tej tabeli jest to nierealne chemicznie. Jeśli tej tabeli wierzyć (a chyba można wierzyć, bo autorem jest sama ACEA, a publikuje ATIEL czyli instytucja przyznająca aprobaty ACEA), to deklaracje Amsoila są podważone, a przyznanie aprobaty ACEA przez ATIEL niemożliwe. Z powodu wykluczających się poziomów popiołu siarczanowego.
Natomiast ten olej Amsoila również dla Europejczyków z LL-01 podany przez kolegę 2 strony wcześniej jest już pozbawiony tych sprzeczności, dlatego pozwolono sobie śmiało nazwać go jednoznacznie "full-saps".
https://zmienolej.pl/pl/oleje-silnikowe ... 7012331048
Niezależnie od insynuacji widać na przykładzie Amsoila, że Europę trzeba zaopatrzyć zarówno w oleje LL-01, jak i LL-04.