Brak kontrolki rezerwy.

Wszystko o klasycznych Mini.

Moderator: flapjck1

kamal1
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 358
Rejestracja: 10 lis 2004, 11:58
Posiadane auto:
Lokalizacja: Gdańsk

Brak kontrolki rezerwy.

Post autor: kamal1 »

Jeśli komuś mocno dokucza brak kontrolki rezerwy paliwa w Miniaczku proponuję wykonanie prostego układu,który z powodzeniem pracuje w 2-ch Miniaczkach a także w Hondzie Civic.
Układzik zmontowany jest na uniwersalnej płyteczce 20x20 mm i podłączony 3-ma przewodami pod śrubki mocujące wskażnik na "plecach" zegarów. Opornik 1 kohm narysowany linią przerywaną stosuje się tylko gdy wraz z malejącym poziomem paliwa rośnie oporność "pływaka". W przypadku gdy wraz z malejącym poziomem paliwa maleje oporność „pływaka”. ten oporniczek jest niepotrzebny.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/df5 ... 2148c.html
Awatar użytkownika
icemac
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1775
Rejestracja: 30 sty 2007, 11:03
Posiadane auto:
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Brak kontrolki rezerwy.

Post autor: icemac »

@Macko

poziom trudności wykonania jest dość niski bazując na zrobieniu pajączka na uniwersalnej płytce montażowej ;)

jeśli chodzi o jakiś "profesjonał" to trzeba wytrasować płytkę i ją wytrawić a to już w domowych warunkach większy kłopot

jeśli chodzi o cenę to nie wiem jak stoją podzespoły, ale drogo nie powinno być

ceny w przybliżeniu ;)
78L09 - 0.6zł/szt
UA741 - 0.6zł/szt
kondzior 100nF - 0,7zł/10szt
rezystor 1k - 0,3zł/10szt
rezystor 10k - 0,5zł/10szt
potencjometr 10k - 3,2zł/szt
dioda led dena od 0,35zł/szt
płytka uniwersalna 200x100 - 12zł z której wychodzi kilka płytek 20x20 ;)
chyba nic nie skopałem ;)
Ostatnio zmieniony 19 lis 2007, 11:46 przez icemac, łącznie zmieniany 1 raz.
kamal1
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 358
Rejestracja: 10 lis 2004, 11:58
Posiadane auto:
Lokalizacja: Gdańsk

Kontrolka rezerwy .

Post autor: kamal1 »

Niestety nie mam fotki ustrojstwa. Jednak jest ono na tyle proste nawet dla nieco zaawansowanego amatora elektronika,że łatwe jest w montazu. Koszt elementów nie przekracza 3-ch
może 4-ch zł.Jeśli poprawnie się zmontuje układ to uruchomienie nie powinno być trudne.
Wystarczy potencjometrem nastawnym 10 kohm ustawić dokładnie próg zadziałania diody led.
Diodkę o średnicy 3mm podkleiłem pod środkową- dolną część tarczy wskażników wiercąc wcześniej otworek o średnicy 1.5 mm. Diodkę połączyłem 2-ma cienkimi przewodami z płyteczką. Montaż wykonałem na maleńkiej płyteczce uniwersalnej z gęsto rozmieszczonymi i metalizowanymi otworkami. W celu dokładnego ustawienia progu zadziałania potencjometr 10 kohm powinien być wieloobrotowy.
Awatar użytkownika
dziesio
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1105
Rejestracja: 17 sty 2005, 21:17
Posiadane auto:
Lokalizacja: warszawa

Re: Brak kontrolki rezerwy.

Post autor: dziesio »

ta - kosztowac to bedzie pare zlociszy a bajerek jest :)

zeby to zlozyc w calosc problemu nie bedzie mial nikt kto kiedykolwiek cos lutowal do plytki.
Awatar użytkownika
Wojtello
Wiarus
Wiarus
Posty: 539
Rejestracja: 04 sty 2005, 21:36
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Brak kontrolki rezerwy.

Post autor: Wojtello »

sa jeszcze takie plytki z dziurkami i mozna sobie samemu zalutowac i tym sposobem zrobic sciezki. Te plytki sa w roznych rozmiarach i nie kosztuja fortuny.
Podczas lutwania trzeba tylko uwazac zeby nie przegrzac niczego :)
Natomiast co do wytrawiania plytek w domu to tez nie filozofia. Wystarczy lakier do paznkoci i chemia ktora mozna kupic w specjalistycznym sklepie :) proces wytrawiania trwa kolo 30minut w zaleznosci od jakosci chemii. Kiedys sie tym bawilem jak robilem zwrotnice do glosnikow.
Awatar użytkownika
Saint
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1227
Rejestracja: 04 sty 2005, 22:37
Posiadane auto:
Lokalizacja: KR
Kontakt:

Re: Brak kontrolki rezerwy.

Post autor: Saint »

Wojtu, czytaj dokładnie co inni piszą, wyżej już 2 albo 3 razy były wspomniane płytki uniwersalne (takie płytki z dziurkami)
On Topic:
A i tak co mianiak to inaczej wskazuje wskaźnik - w jednym rezerwa jest na początku czerwonego pola, w innym już za, dlatego fajny pomysł z regulowanym punktem zapalania kontrolki.
Zawodowy Szyderca
Awatar użytkownika
dziesio
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1105
Rejestracja: 17 sty 2005, 21:17
Posiadane auto:
Lokalizacja: warszawa

Re: Brak kontrolki rezerwy.

Post autor: dziesio »

macko - dam rade czasowo, jakos sie dogadamy
kamal1
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 358
Rejestracja: 10 lis 2004, 11:58
Posiadane auto:
Lokalizacja: Gdańsk

Kontrolka rezerwy.

Post autor: kamal1 »

Jeśli Miniaczek jest sprawny to i wskazówka poprawnie wskazuje. Zapewnia to stabilizator napięcia. Domyślam się jednak co miał na myśli Kol. Saint. Punkt zadziałania leda wyznacza sobie potencjometrem 10 kohm sam użytkownik. I ustawia na wybranym przez siebie poziomie.
Awatar użytkownika
Dejwid
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 233
Rejestracja: 19 paź 2004, 15:43
Posiadane auto:
Lokalizacja: Tczew

kontrolka rezerwy

Post autor: Dejwid »

Czy ktoś z was już to zmontował?
Chciałem to urzadzenie po zmontowaniu sprawdzić wiec zamiast pływaka podłączyłem potencjometr, i choć wszystko jest poprawnie zmontowane niestety jakoś dziwnie mi to działa. Owszem można potencjometrem regulacyjnym ustawić punkt zadziałania leda (a świeci on strasznie cieniutko :( ) to niestety zmiana wartości oporu na potencjometrze imitującym pływak nic nie wnosi i dioda w całym zakresie "pływaka" się świeci :( Kombinuję tak i siak i pozytywnego efektu niestety nie mogę osiągnąć :( Potencjometr wyznaczający punkt zapalenia kontrolki powoduje jedynie zmianę jaskrawości świecenia diody :( (od słabego świecenia do całkowitego wygaszenia) Sprawdziłem wszystko kilkanaście razy i nie wiem co jest nie tak. Mam wmontowany układ ULY 7741 który jest odpowiednikiem UA 741 wiec powinno być ok. Zastanawiałem się jeszcze czy przypadkiem kondensatory (przynajmniej te przy stabilizatorze) nie powinny być elektrolityczne? oraz czy ten "kreskowany" rezystor ma zastąpić ten który jest poniżej o wartości 10k czy mają być oba równolegle (a tak właśnie mam u siebie) Za wszelkie sugestie będę wdzięczny.



PS. na wyjściu stabilizatora przy napięciu zasilania 12V mam 6,9V

PS II. doszedłem do wniosku że układ porównuje napięcia, napięcie odniesienia i napięcię na pływaku w związku z czym przy próbie skalowania potencjometrem zamiast pływakiem trzeba dodadkowo podać napięcie na ów potencjometr imitujący pływak. Dioda zaczęła świecić ładnym światłem ale niestety w żaden sposób nie można doprowadzić do jej wyłączenia. Przy okazji prób okazało się że potencjometr regulacyjny w urządzeniu mam 5kOhm zamiast 10kOhm (pomyłka Pani w sklepie :( ) być może dlatego nie mogę tego wyskalować.
O dalszych etapach walki ze wskaźnikiem rezerwy poinformuję potencjalnych przyszłych konstruktorów ;)
kamal1
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 358
Rejestracja: 10 lis 2004, 11:58
Posiadane auto:
Lokalizacja: Gdańsk

Kontrolka rezerwy,

Post autor: kamal1 »

Kol.Dejwid! Po pierwsze masz za niskie napięcie na stabilizatorze napięcia 7809. Typ stabilizatora mówi,że na jego wyjściu powinno byc 9V.Kondensatory między końcówkami stabilizatora to zwykłe maleńkie kondensatory ceramiczne,które zabezpieczają stabilizator przed wzbudzeniem.Potencjometr,którym ustawiamy próg zadziałania musi być 10Kohm
i wieloobrotowy w celu precyzyjnego ustawiania. Jako potencjometr symulujący ten w zbiorniku używałem oryginalnego pływaka,ale można użyć zwykłego potencjometru o oporności (jeśli dobrze pamiętam) ok.250 Ohm.Wszystkie wykonane przezemnie układziki
(ok,5szt.) działają poprawnie.Jeden w Miniaku Orzemka,2-gi u mnie a także w kilku Hondah.
W czasie uruchamiania nie należy zrażać się niepowodzeniami,gdyż regulacja wymaga
precyzyjnego kręcenia potencjometrem.
Awatar użytkownika
Dejwid
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 233
Rejestracja: 19 paź 2004, 15:43
Posiadane auto:
Lokalizacja: Tczew

Re: Brak kontrolki rezerwy.

Post autor: Dejwid »

No właśnie to mnie Andrzeju zastanawia zbyt niskie napiecie za stabilizatorem, i problem w tym że na wyjściu z nowego stabilizatora (nie montowanego w układ) również mam około 7V. Niby wszystko jest Ok a jednak jakoś nie moge dojść poprawnego działania. Zamiast pływaka użyłem również potencjometru wieloobrotowego i ustawiłem go na około 240Ohm, w moim MINI wraz ze spadkiem poziomu paliwa oporność pływaka rośnie, po niedzieli kupie właściwy potencjometr 10kOhm i zobaczymy wtedy jak bedzie chodziło. Jak masz jakiś pomysł dlaczego tak nieskie napięcie jest po stabilizatorze to napisz, wiem że powinno być około 9V.
kamal1
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 358
Rejestracja: 10 lis 2004, 11:58
Posiadane auto:
Lokalizacja: Gdańsk

Kontrolka rezerwy.

Post autor: kamal1 »

Poprawny montaż gwarantuje sukces. Tym bardziej,że układ był kilkakrotnie sprawdzany a w kilku autach pracuje. Czy aby nie pomyliłeś nóżki wejścia z nóżką wyjścia na stabilizatorze? Potencjometr imitujacy pływak akurat nie musi być wieloobrotowy.Natomiast ten do regulacji progu zadziałania tak.Poza tym aby zminimalizować gabaryty proponuję użyć elementów SMD.Uruchamiając układ należy podłączyć go tak jak do normalnej pracy
czyli łącznie ze wskażnikiem poziomu paliwa o czym ja podczas 1-szej próby zapomniałem.
Awatar użytkownika
Dejwid
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 233
Rejestracja: 19 paź 2004, 15:43
Posiadane auto:
Lokalizacja: Tczew

Re: Brak kontrolki rezerwy.

Post autor: Dejwid »

No ja nie kwestionuje tego ze przedstawiony przez Ciebie układ działa, poprostu jak do tej pory nie udało mi się go poprawnie uruchomić, po zmontowaniu sprawdziłem go kilkanaście razy i nie ma błedu w wykonaniu, nóżek na stabilizatorze też nie mam pomylonych, być może powodem braku możliwości wyskalowania jest właśnie potencjometr który powinien mieć 5k a ja niestety zamiast 5k mam 10k. Zobacze jak się zachowa układ po montażu prawidłowego potencjometru i przypuszczam że zadziała jak należy.
kamal1
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 358
Rejestracja: 10 lis 2004, 11:58
Posiadane auto:
Lokalizacja: Gdańsk

Kontrolka rezerwy.

Post autor: kamal1 »

10K jast O.K. Najpierw odłącz wyjście stabilizatora od układu i zmierz na nim napięcie. Musi być 9V.Dopiero wtedy zajmij sie reszta.
Awatar użytkownika
Dejwid
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 233
Rejestracja: 19 paź 2004, 15:43
Posiadane auto:
Lokalizacja: Tczew

Płytka drukowana

Post autor: Dejwid »

Przymierzam się do zamowienia płytki drukowanej do kontrolki rezerwy, wstepny koszt to około 15zl (niestety zależny od ilosci - jednostowa produkcja jest droższa) kosz może się zmienić jesli zamówił bym "większą" ilość. Jeśli ktoś się przymierza do zbudowania i był by chętny na taką płytkę to proszę o info ( znim zamówie )

PS Andrzej układ sprawdziłem dokładnie, wymieniłem potencjometr na 10k i jest ok, miałem w jednym miejscu zimy lut. Płytkę chcę zamówić zeby to wszystko lepiej wyglądało i się nie rozpadło z czasem.
ODPOWIEDZ