Czesc,
mam pytanko dotyczace geometri..
Poniewaz jedna z opon w szybkim tempie zostala zjedzona, udalem sie na zbadanie geometrii samochodu. Tam okazalo sie ze nie wyglada to najlepiej (jedno przednie kolo mocno uciekalo) no i zapadla decyzja ze wstawiam regulowane zawieszenie przod/tyl (Hi-Low juz byly wczesniej).
Zakupilem komplet w Minisparsach no i przystepuje do realizacji.
Zamontowanie zestawu nie stanowi jakiegos wiekszego problemu, ale poniewaz chcialbym ustawic geometrie poprawnie, przychodze do Was z pytaniem.
Na stronie Marka http://markfive.republika.pl/ctun/tun5.htm jest duzo informacji, ale troche nie umiem (ani czlowiek ktory ma zrobic geometrie) tego odczytac. Nie rozumiem co oznacza pierwsza tabelka (ustawienia jakie sa/powinny byc na nieregulowanym zawieszeniu ?) a co mowi druga tabelka (czy podane wielkosci to sa roznice miedzy tabelka pierwszy, czy ustawienia koncowe). Przeszukalem tez forum ale nie znalazlem informacji ktore by pomogly mi rozwiazac ten problem.
W zwiazku z tym, bardzo bym prosil szanowne forum o pomoc.
Czy ktos moglby podac jakie wartosci KONCOWE powinny byc dla zawieszenia ktore mozna regulowac oraz podac te wartosci w STOPNIACH ? Jaka powinna byc ustawiona wysokosc zawieszenia ? Ustawienia te, maja byc do normalnej jazdy ale troche bardziej dynamicznej Dodam moze jeszcze ze kola mam 10tki ...
Pozdrawiam
Kuba
Parametry - geometria, zbieznosc
Moderator: flapjck1
- flapjck1
- Maniak
- Posty: 8845
- Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
- Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
- Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
- Kontakt:
Re: Parametry - geometria, zbieznosc
Przeciez masz podane wszystko w stopniach
No poza zbieznoscia...
No poza zbieznoscia...
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
- markfive
- Super użytkownik
- Posty: 1441
- Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Re: Parametry - geometria, zbieznosc
W tabeli są wszystkie potrzebne dane do ustawienia geometrii przedniego zawieszenia. Również dla zestawu umożliwiającego regulację (parametry zalecane dla Mini)
Kąt pochylenia koła 10" -1,5 stopnia ( wyraźnie napisane minus 1,5 stopnia czyli negatyw - regulowane długością wahacza dolnego)
Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy 3 do 3,5 stopnia ( regulowane długością drążka reakcyjnego)
Pochylenie sworznia 9,5 stopnia wielkość nie regulowana
Zbieżność 1,6 mm rozbieżnie. Jest to wielkość podana w mm - różnica odległości między krawędziami felg z tyłu i z przodu przy kołach ustawionych na wprost. Jeżeli chcemy znać ta wartość w stopniach to należy obliczyć ją w/g wzoru na obwód koła o promieniu 10 cali czyli 254 mm podzielonego przez 360. Daje to wielkość w mm dla 1 stopnia. Można wtedy wyliczyć ile stopni przypada na koło prawe i lewe dzieląc 1,6 mm na 2 czyli po 0,8 mm na stronę.
Jeżeli chodzi o wysokość zawieszenia to seria ma 340 mm ( mierząc od środka piasty do krawędzi nadkola ). Dla Fast Road nie zalecał bym obniżenia większego jak 30-40 mm czyli 300 - 310 mm.
To, że "człowiek który ma zrobić geometrię) tego nie rozumie wcale mnie nie dziwi.
Zawsze są problemy. A to że nie ma przyrządów do takich kół (10"), a to że nie ma oprogramowania do tego samochodu. A przyczyną jest brak wiedzy i nieumiejętność korzystania z prostych przyrządów pomiarowych. Często po "komputerowym" ustawieniu geometrii samochód ( klasyk mini) źle się prowadzi i konieczna jest korekta ustawień.
Kąt pochylenia koła 10" -1,5 stopnia ( wyraźnie napisane minus 1,5 stopnia czyli negatyw - regulowane długością wahacza dolnego)
Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy 3 do 3,5 stopnia ( regulowane długością drążka reakcyjnego)
Pochylenie sworznia 9,5 stopnia wielkość nie regulowana
Zbieżność 1,6 mm rozbieżnie. Jest to wielkość podana w mm - różnica odległości między krawędziami felg z tyłu i z przodu przy kołach ustawionych na wprost. Jeżeli chcemy znać ta wartość w stopniach to należy obliczyć ją w/g wzoru na obwód koła o promieniu 10 cali czyli 254 mm podzielonego przez 360. Daje to wielkość w mm dla 1 stopnia. Można wtedy wyliczyć ile stopni przypada na koło prawe i lewe dzieląc 1,6 mm na 2 czyli po 0,8 mm na stronę.
Jeżeli chodzi o wysokość zawieszenia to seria ma 340 mm ( mierząc od środka piasty do krawędzi nadkola ). Dla Fast Road nie zalecał bym obniżenia większego jak 30-40 mm czyli 300 - 310 mm.
To, że "człowiek który ma zrobić geometrię) tego nie rozumie wcale mnie nie dziwi.
Zawsze są problemy. A to że nie ma przyrządów do takich kół (10"), a to że nie ma oprogramowania do tego samochodu. A przyczyną jest brak wiedzy i nieumiejętność korzystania z prostych przyrządów pomiarowych. Często po "komputerowym" ustawieniu geometrii samochód ( klasyk mini) źle się prowadzi i konieczna jest korekta ustawień.
- kubusss
- Klubowicz
- Posty: 101
- Rejestracja: 02 sty 2015, 12:51
- Posiadane auto: Mini Family - 1973
- Lokalizacja: Krakow
- Kontakt:
Re: Parametry - geometria, zbieznosc
Bardzo dziekuje Panie Marku !!! Czlowiek ktory ma ustawiac geometrie raczej wie o czy mowi, narzedzia na kolo 10tke tez ma, nie chcialem tylko zeby ustawienia robil na czuja, ale zeby zrobil to tak jak powinno byc. Z Pana komentarzem wszystko juz jest jasne. Dziekuje bardzo raz jeszcze.