Panewki - które wybrać?

Wszystko o klasycznych Mini.

Moderator: flapjck1

Awatar użytkownika
se7ven
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1532
Rejestracja: 14 sty 2005, 19:46
Posiadane auto: Mini, Triumph Dolomite Sprint, Triumph TR7
Lokalizacja: Cieszyn

Re: Panewki - które wybrać?

Post autor: se7ven »

mikiV8 pisze:
monsterk pisze:Najwazniejsze to zalozenie najlepszych markowych łożysk do skrzyni biegów
Pojeździ się nim troszkę, zobaczy się co i jak, a jeśli nawet okaże się że są zużyte, to w sierpniu prawdopodobnie silnik i tak będzie wyjmowany przy okazji remontu zawieszenia i układu hamulcowego, więc wtedy wymieni się od razu łożyska skrzyni :wink:
Ciekawe podejście do roboty (podwójne koszty). A jak się okaże, że któreś łożysko padnie w miedzyczasie albo synchronizator to panewki, pompę i remont następny trzeba będzie robić.
No cóż każdemu wolno robić po swojemu.
wolnossący 1,3 112KM/6700 , 138Nm/5197
Awatar użytkownika
monsterk
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 2082
Rejestracja: 18 sty 2005, 18:43
Posiadane auto:
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontakt:

Re: Panewki - które wybrać?

Post autor: monsterk »

mikiV8 pisze:
monsterk pisze:Najwazniejsze to zalozenie najlepszych markowych łożysk do skrzyni biegów
Wspólnie z Mayonem ustaliliśmy, że łożyska na razie pozostawimy bez zmian. Według tego co mówił Seba, silnik ma przejechane około 60tyś kilometrów od nowości i wygląda na tyle, bo jest naprawdę w dobrym stanie, więc na razie łożyska zostaną te same. Pojeździ się nim troszkę, zobaczy się co i jak, a jeśli nawet okaże się że są zużyte, to w sierpniu prawdopodobnie silnik i tak będzie wyjmowany przy okazji remontu zawieszenia i układu hamulcowego, więc wtedy wymieni się od razu łożyska skrzyni :wink:
facepalm
Awatar użytkownika
mikiV8
Wiarus
Wiarus
Posty: 548
Rejestracja: 13 wrz 2010, 20:46
Posiadane auto: Mini Morris 1973 998cc - w trakcie remontu
Lokalizacja: Gdańsk/Bielkówko

Re: Panewki - które wybrać?

Post autor: mikiV8 »

Zawsze istnieje takie niebezpieczeństwo, ale przebieg 60tyś nie jest przebiegiem, przy którym łożyska powinny być już maksymalnie skatowane i nie nadające się do niczego, szczególnie że fabryczne części były lepszej jakości niż te sprzedawane dzisiaj. A trzeba przyznać, że łożyska skrzyni nie są tanią zabawką i przynajmniej tysiąc złotych będą kosztować. A co do podwójnej roboty, to też mógłbym polemizować. Wiadomo, że pracy przy tym będzie nieco więcej, ale przy założeniu że w sierpniu tak czy siak silnik będzie wyciągany (jeśli tylko wypali pomysł z wyjazdem do Szwecji na dwa miesiące, aby zarobić kasę na remont zawieszenia i układu hamulcowego), to odkręcenie skrzyni od silnika stojącego sobie gdzieś w kącie warsztatu nie będzie chyba większym problemem. A już sama wymiana łożysk, to taka sama robota, nie ważne czy robiona teraz, czy trzy miesiące później ;)
Awatar użytkownika
monsterk
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 2082
Rejestracja: 18 sty 2005, 18:43
Posiadane auto:
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontakt:

Re: Panewki - które wybrać?

Post autor: monsterk »

Przy naprawach silnika najważniejszą sprawą jest zrobienie przeglądu skrzyni biegów, tzn rozebranie jej, wymycie i przejrzenie bieżni łożysk rolkowych, wałeczkowych i koszyków w łożyskach kulkowych. Wystarczy że choć jedno łożysko padnie a odbija się to wielkim echem silniku i to co wymienisz teraz idzie na złom.
Awatar użytkownika
flapjck1
Maniak
Maniak
Posty: 8845
Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
Kontakt:

Re: Panewki - które wybrać?

Post autor: flapjck1 »

maja racje chlopaki
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
Mayon
Wiarus
Wiarus
Posty: 652
Rejestracja: 01 paź 2007, 15:23
Posiadane auto:
Lokalizacja: Tczew

Re: Panewki - które wybrać?

Post autor: Mayon »

głównie chodzi o to by nie robić kosztów bo jak sie ruszy skrzynie to niestety jest on duży, silnik i tak będzie wyciągany w sierpniu więc puki co załozymy tak jak jest i zobaczymy co jak działa :)
Awatar użytkownika
mikiV8
Wiarus
Wiarus
Posty: 548
Rejestracja: 13 wrz 2010, 20:46
Posiadane auto: Mini Morris 1973 998cc - w trakcie remontu
Lokalizacja: Gdańsk/Bielkówko

Re: Panewki - które wybrać?

Post autor: mikiV8 »

Chyba lekko źle się zrozumieliśmy, bo nie chodziło mi o to, że skrzynia będzie wkładana na hurra, tak jak jest, mając nadzieję że wszystko będzie ok, tylko miała być i tak przeglądana, po prostu przewidywałem, że łożyska będą w na tyle dobrym stanie, że nie trzeba będzie ich wymieniać. Ale skoro tak mówicie, to chyba trzeba będzie zacząć się rozglądać za nowymi łożyskami i dodatkowym tysiącem...
Awatar użytkownika
monsterk
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 2082
Rejestracja: 18 sty 2005, 18:43
Posiadane auto:
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontakt:

Re: Panewki - które wybrać?

Post autor: monsterk »

mikiV8 pisze:Chyba lekko źle się zrozumieliśmy, bo nie chodziło mi o to, że skrzynia będzie wkładana na hurra, tak jak jest, mając nadzieję że wszystko będzie ok, tylko miała być i tak przeglądana, po prostu przewidywałem, że łożyska będą w na tyle dobrym stanie, że nie trzeba będzie ich wymieniać. Ale skoro tak mówicie, to chyba trzeba będzie zacząć się rozglądać za nowymi łożyskami i dodatkowym tysiącem...
Kużwa facepalm

Najpierw rozłóżcie skrzynie biegów, pomyjcie i zweryfikujcie łożyska, czasami wystarczy wymienić łożysko dwurzędowe bo może mieć pęknięty koszyk, a resztę to niestety ale trzeba z doświadczenia ocenić
Awatar użytkownika
monsterk
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 2082
Rejestracja: 18 sty 2005, 18:43
Posiadane auto:
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontakt:

Re: Panewki - które wybrać?

Post autor: monsterk »

Mayon pisze:głównie chodzi o to by nie robić kosztów bo jak sie ruszy skrzynie to niestety jest on duży, silnik i tak będzie wyciągany w sierpniu więc puki co załozymy tak jak jest i zobaczymy co jak działa :)
W miniaku to właśnie z takiego podchodzenia to się dopiero robią koszta :mrgreen:
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: Panewki - które wybrać?

Post autor: markfive »

Jest dokładnie tak jak pisze Monsterk. Zespołu napędowego mini A serii nie można przy naprawie traktować tak jakby blok z układem korbowo tłokowym był jedną częścią a skrzynia drugą od niego niezależną. Szczególnie skrzynia i ewentualne jej wypracowane elementy i znajdujący się na dnie szlam z opiłkami mogą zrujnować silnik i jego nowe spasowane ze sobą części. Osobiście również nie jestem zwolennikiem totalnej wymiany oryginalnych części fabrycznych mieszczących się w dopuszczalnych granicach zużycia. Przede wszystkim jednak trzeba skrzynię rozebrać do "ostatniej śrubki" dokładnie umyć obudowę i wszystkie części. Obejrzeć nawet przy pomocy szkła powiększajacego i przy dobrym oświetleniu powierzchnie bieżni łożysk, kulek, wałków, kształt ząbków na sprzęgach synchronizatorów. Sprawdzić stopień zużycia części i składać wymieniajac te części które są w widoczny i wyczuwalny sposób zużyte. Podwójna robota nie ma w tym przypadku sensu.
Mały przebieg nie jest żadną gwarancją. Zresztą tym bardziej, jeżeli masz przekonanie, że wszystkie części w skrzyni są dobre, będzie to tylko koszt związanyz rozbiórką, myciem weryfikacją i ponownym złożeniem.

Co do początkowego pytania o panewki (na które jak dotąd nikt nie odpowiedział).
W większości przypadków od dawna stosowałem panewki Vandervella. Mówiac szczerze kłopoty z panewkami zaczęły się jakieś trzy, cztery lata temu. Silniki A serii składam od ponad 20 lat i nigdy wcześniej problemów nie było. Szlify robię stale w jednej firmie. Firma ta ma obecnie znacznie lepsze maszyny niż 20 lat temu. Pracują na nich ludzie których znam osobiście od lat i nie ma mowy o pomyłkach w pomiarach czy nieznajomości tematu blok/ wał w A serii.
Znalazłem ilustrację na której widoczne jest częściowo pudełko panewek, które szlag trafił w bardzo szybkim tempie. Po bliższych oględzinach zauważyłem, że kompozycja ślizgowa na stalowej skorupie ( taśmie panewki) była jednowarstwowa i tak cienka jakby ktoś na stal naniósł sprayem alu cynk. Panewki wyprodukowane były w Australii a pudełko raczej firmy znanej.
Ciekaw jestem opinii w tej sprawie szczególnie ludzi którzy składali więcej silników niż jeden swój :smile:
Awatar użytkownika
flapjck1
Maniak
Maniak
Posty: 8845
Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
Kontakt:

Re: Panewki - które wybrać?

Post autor: flapjck1 »

no wlasnie, ACL-e maja raczej dobra opinie, ale jak widac niekoniecznie kazda referencja ( w tym przypadku miniakowe )
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: Panewki - które wybrać?

Post autor: markfive »

flapjck1 pisze:no wlasnie, ACL-e maja raczej dobra opinie, ale jak widac niekoniecznie kazda referencja ( w tym przypadku miniakowe )
Dla mnie sprawa jest kompletnie niezrozumiała, tym bardziej, że w/g opisu ACL Duraglide są trzywarstwowe. Jak wiadomo wiele rzeczy jest podrabianych i pakowanych w podobne do oryginałów pudełka. Może tak było w tym przypadku.
ODPOWIEDZ