Odbudowa skrzyni S/GT A seria

Wszystko o klasycznych Mini.

Moderator: flapjck1

Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Odbudowa skrzyni S/GT A seria

Post autor: markfive »

Opis i kilka ilustracji z renowacji i modyfikacji skrzyni biegów typu S/GT A serii jaką wykonałem dwa lata temu.
Temat naprawy skrzyni nie jest niczym nowym ani nadzwyczajnym. Chodzi mi w tym wypadku raczej o pokazanie różnic w stosunku do seryjnej skrzyni A serii i kilku wprowadzonych przeze mnie modyfikacji.

1 ilustracja - skrzynia przed renowacją wymontowana z zespołu napędowego leżacego co najmniej kilka lat w w warunkach raczej mało odpowiednich :smile:
2. ilustracja - części po weryfikacji wybrane z tej skrzyni plus uzupełnione w miejsce zużytych (w tym przypadku raczej bardziej skorodowanych jak uszkodzonych). Pokazane ilości zębów, czyli to, co ma wpływ na przełożenia tej skrzyni.
3 ilustracja - modyfikacja, centralna rurka zasysania oleju.
Załączniki
2862.jpg
2862.jpg (70.73 KiB) Przejrzano 870 razy
2806A.jpg
2806A.jpg (66.11 KiB) Przejrzano 870 razy
2792.jpg
2792.jpg (76.5 KiB) Przejrzano 870 razy
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria

Post autor: markfive »

C.D.
4 ilustracja - modyfikacja, korek z magnesem na kanale olejowym przed pompą.
5 ilustracja - elementy wewnętrzne skrzyni zmontowane.
6 ilustracja - modyfikacja, przegroda miski olejowej

Nie pokazana przekładnia główna o przełożeniu 3,64
Załączniki
3441.jpg
3441.jpg (68.14 KiB) Przejrzano 865 razy
2881.jpg
2881.jpg (61.13 KiB) Przejrzano 865 razy
2874.jpg
2874.jpg (46.21 KiB) Przejrzano 865 razy
Awatar użytkownika
mikiV8
Wiarus
Wiarus
Posty: 548
Rejestracja: 13 wrz 2010, 20:46
Posiadane auto: Mini Morris 1973 998cc - w trakcie remontu
Lokalizacja: Gdańsk/Bielkówko

Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria

Post autor: mikiV8 »

Małe pytanie od laika: przegroda miski olejowej była częścią fabryczną w skrzyniach biegów typu S/GT, czy jest to część dorabiana? Na forum nie ma nic na temat tej przegrody. Przeglądając zagraniczne sklepy też nigdy na nią nie natrafiłem. Jakie są plusy zastosowania takiego patentu?

Pozdrawiam!

Mikołaj Markuszewski
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria

Post autor: markfive »

mikiV8 pisze:Małe pytanie od laika: przegroda miski olejowej była częścią fabryczną w skrzyniach biegów typu S/GT, czy jest to część dorabiana? Na forum nie ma nic na temat tej przegrody. Przeglądając zagraniczne sklepy też nigdy na nią nie natrafiłem. Jakie są plusy zastosowania takiego patentu ?
Przegroda nigdy nie była częścią fabryczną w żadnym silniku serii A / A+.
Pokazana przegrodę wykonałem samodzielnie wzorując się na przykładzie podobnych modyfikacji raczej mniej znanych w Europie, stosowanych w silnikach modyfikowanych do sportu w USA.
Przegrody wykonane z aluminium oferowane były poprzez sklep minimania czyli amerykański odpowiednik minispares
Dla zastosowań "cywilnych" rozwiązanie raczej mało znane i niepopularne.

Chcesz dowiedzieć się więcej, wpisz w gogle - windage tray / bafle plate mini A series
Awatar użytkownika
mikiV8
Wiarus
Wiarus
Posty: 548
Rejestracja: 13 wrz 2010, 20:46
Posiadane auto: Mini Morris 1973 998cc - w trakcie remontu
Lokalizacja: Gdańsk/Bielkówko

Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria

Post autor: mikiV8 »

Dziękuję bardzo za odpowiedź :grin: Bardzo ciekawy patent i poczytam jeszcze o nim w internecie.
Awatar użytkownika
flapjck1
Maniak
Maniak
Posty: 8845
Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
Kontakt:

Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria

Post autor: flapjck1 »

marek: nigdy wlasciwie nie doczytalem do konca w jakim celu bafle plate bylo stosowane

czy tu chodzi o nadmiernie rozbryzgiwanie oleju po korpusie silnika?
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria

Post autor: markfive »

Głównie chodzi o to, że olej "rozrzucany" przez koła zębate przekładni w kierunku wału korbowego stwarza dodatkowe opory dla wału obracajacego się z wysoką prędkością, Argument można powiedzieć mniej istotny dla silników seryjnych ( obr max 5600 - 5800 ) natomiast bardziej dla zwiększonych obrotów ( 6000 - 7500). Wpływ w tym przypadku na max moc wysilonych silników oceniany jest na 4%. I to jest teza zawarta w ofercie producenta "pełnej" przegrody aluminiowej.
Druga sprawa ogólnie znana to fakt nadmiernego "rozrzucania" oleju na gładzie cylindrów pod tłokami. Ten nadmiar jest nierównomierny zwiększajacy się w kierunku od 2 go do 4 cylindra. Nie przyczynia się on do chłodzenia denka tłoków od spodu tak jak np. dodatkowy natrysk z korbowodów czy specjalnych dysz, ale sprawia dodatkowy kłopot dla pierścieni zgarniajacych. Są też minusy tego rozwiazania. Przede wszystkim wolniejszy spływ oleju na dno miski. Dlatego tak jak pisałem, rozwiązanie przeznaczone raczej dla silników budowanych do sportu pracujacych w wysokich temperaturach ( mocno rozgrzanych) i na olejach pół lub w pełni syntetycznych.
Interesowała by mnie opinia ludzi którzy już testowali takie rozwiazanie. Osobiście nie zauważyłem jak dotąd szczególnie pozytywnego ani negatywnego wpływu przegrody na silnik w którym została zamontowana. Istnieją jeszcze inne podobne rozwiązania ograniczenia "rozrzutu" oleju przez koła zębate skrzyni. W kolejnej modyfikowanej skrzyni zrobię to nieco inaczej minimalizując ewentualne skutki negatywne.
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria

Post autor: markfive »

Małe sprostowanie - natrysk z korbowodów podałem jako przykład metody celowego natrysku skierowanego ( w przypadku korbowodów na wałek rozrządu ). To dla notorycznych "wyszukiwaczy czyichś błędów na forach internetowych" :mrgreen:
Awatar użytkownika
monsterk
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 2082
Rejestracja: 18 sty 2005, 18:43
Posiadane auto:
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontakt:

Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria

Post autor: monsterk »

Mam skrzynie od coopera 997 i w niej byla taka blacha. Podejrzewam ze ktoś ja tam dolozyl w latach osiemdziesiątych podczas remontu silnika
ODPOWIEDZ