Odbudowa skrzyni S/GT A seria
Moderator: flapjck1
- markfive
- Super użytkownik
- Posty: 1441
- Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Odbudowa skrzyni S/GT A seria
Opis i kilka ilustracji z renowacji i modyfikacji skrzyni biegów typu S/GT A serii jaką wykonałem dwa lata temu.
Temat naprawy skrzyni nie jest niczym nowym ani nadzwyczajnym. Chodzi mi w tym wypadku raczej o pokazanie różnic w stosunku do seryjnej skrzyni A serii i kilku wprowadzonych przeze mnie modyfikacji.
1 ilustracja - skrzynia przed renowacją wymontowana z zespołu napędowego leżacego co najmniej kilka lat w w warunkach raczej mało odpowiednich
2. ilustracja - części po weryfikacji wybrane z tej skrzyni plus uzupełnione w miejsce zużytych (w tym przypadku raczej bardziej skorodowanych jak uszkodzonych). Pokazane ilości zębów, czyli to, co ma wpływ na przełożenia tej skrzyni.
3 ilustracja - modyfikacja, centralna rurka zasysania oleju.
Temat naprawy skrzyni nie jest niczym nowym ani nadzwyczajnym. Chodzi mi w tym wypadku raczej o pokazanie różnic w stosunku do seryjnej skrzyni A serii i kilku wprowadzonych przeze mnie modyfikacji.
1 ilustracja - skrzynia przed renowacją wymontowana z zespołu napędowego leżacego co najmniej kilka lat w w warunkach raczej mało odpowiednich
2. ilustracja - części po weryfikacji wybrane z tej skrzyni plus uzupełnione w miejsce zużytych (w tym przypadku raczej bardziej skorodowanych jak uszkodzonych). Pokazane ilości zębów, czyli to, co ma wpływ na przełożenia tej skrzyni.
3 ilustracja - modyfikacja, centralna rurka zasysania oleju.
- Załączniki
-
- 2862.jpg (70.73 KiB) Przejrzano 868 razy
-
- 2806A.jpg (66.11 KiB) Przejrzano 868 razy
-
- 2792.jpg (76.5 KiB) Przejrzano 868 razy
- markfive
- Super użytkownik
- Posty: 1441
- Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria
C.D.
4 ilustracja - modyfikacja, korek z magnesem na kanale olejowym przed pompą.
5 ilustracja - elementy wewnętrzne skrzyni zmontowane.
6 ilustracja - modyfikacja, przegroda miski olejowej
Nie pokazana przekładnia główna o przełożeniu 3,64
4 ilustracja - modyfikacja, korek z magnesem na kanale olejowym przed pompą.
5 ilustracja - elementy wewnętrzne skrzyni zmontowane.
6 ilustracja - modyfikacja, przegroda miski olejowej
Nie pokazana przekładnia główna o przełożeniu 3,64
- Załączniki
-
- 3441.jpg (68.14 KiB) Przejrzano 863 razy
-
- 2881.jpg (61.13 KiB) Przejrzano 863 razy
-
- 2874.jpg (46.21 KiB) Przejrzano 863 razy
- mikiV8
- Wiarus
- Posty: 548
- Rejestracja: 13 wrz 2010, 20:46
- Posiadane auto: Mini Morris 1973 998cc - w trakcie remontu
- Lokalizacja: Gdańsk/Bielkówko
Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria
Małe pytanie od laika: przegroda miski olejowej była częścią fabryczną w skrzyniach biegów typu S/GT, czy jest to część dorabiana? Na forum nie ma nic na temat tej przegrody. Przeglądając zagraniczne sklepy też nigdy na nią nie natrafiłem. Jakie są plusy zastosowania takiego patentu?
Pozdrawiam!
Mikołaj Markuszewski
Pozdrawiam!
Mikołaj Markuszewski
- markfive
- Super użytkownik
- Posty: 1441
- Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria
Przegroda nigdy nie była częścią fabryczną w żadnym silniku serii A / A+.mikiV8 pisze:Małe pytanie od laika: przegroda miski olejowej była częścią fabryczną w skrzyniach biegów typu S/GT, czy jest to część dorabiana? Na forum nie ma nic na temat tej przegrody. Przeglądając zagraniczne sklepy też nigdy na nią nie natrafiłem. Jakie są plusy zastosowania takiego patentu ?
Pokazana przegrodę wykonałem samodzielnie wzorując się na przykładzie podobnych modyfikacji raczej mniej znanych w Europie, stosowanych w silnikach modyfikowanych do sportu w USA.
Przegrody wykonane z aluminium oferowane były poprzez sklep minimania czyli amerykański odpowiednik minispares
Dla zastosowań "cywilnych" rozwiązanie raczej mało znane i niepopularne.
Chcesz dowiedzieć się więcej, wpisz w gogle - windage tray / bafle plate mini A series
- mikiV8
- Wiarus
- Posty: 548
- Rejestracja: 13 wrz 2010, 20:46
- Posiadane auto: Mini Morris 1973 998cc - w trakcie remontu
- Lokalizacja: Gdańsk/Bielkówko
Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria
Dziękuję bardzo za odpowiedź Bardzo ciekawy patent i poczytam jeszcze o nim w internecie.
- flapjck1
- Maniak
- Posty: 8845
- Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
- Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
- Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
- Kontakt:
Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria
marek: nigdy wlasciwie nie doczytalem do konca w jakim celu bafle plate bylo stosowane
czy tu chodzi o nadmiernie rozbryzgiwanie oleju po korpusie silnika?
czy tu chodzi o nadmiernie rozbryzgiwanie oleju po korpusie silnika?
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
- markfive
- Super użytkownik
- Posty: 1441
- Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria
Głównie chodzi o to, że olej "rozrzucany" przez koła zębate przekładni w kierunku wału korbowego stwarza dodatkowe opory dla wału obracajacego się z wysoką prędkością, Argument można powiedzieć mniej istotny dla silników seryjnych ( obr max 5600 - 5800 ) natomiast bardziej dla zwiększonych obrotów ( 6000 - 7500). Wpływ w tym przypadku na max moc wysilonych silników oceniany jest na 4%. I to jest teza zawarta w ofercie producenta "pełnej" przegrody aluminiowej.
Druga sprawa ogólnie znana to fakt nadmiernego "rozrzucania" oleju na gładzie cylindrów pod tłokami. Ten nadmiar jest nierównomierny zwiększajacy się w kierunku od 2 go do 4 cylindra. Nie przyczynia się on do chłodzenia denka tłoków od spodu tak jak np. dodatkowy natrysk z korbowodów czy specjalnych dysz, ale sprawia dodatkowy kłopot dla pierścieni zgarniajacych. Są też minusy tego rozwiazania. Przede wszystkim wolniejszy spływ oleju na dno miski. Dlatego tak jak pisałem, rozwiązanie przeznaczone raczej dla silników budowanych do sportu pracujacych w wysokich temperaturach ( mocno rozgrzanych) i na olejach pół lub w pełni syntetycznych.
Interesowała by mnie opinia ludzi którzy już testowali takie rozwiazanie. Osobiście nie zauważyłem jak dotąd szczególnie pozytywnego ani negatywnego wpływu przegrody na silnik w którym została zamontowana. Istnieją jeszcze inne podobne rozwiązania ograniczenia "rozrzutu" oleju przez koła zębate skrzyni. W kolejnej modyfikowanej skrzyni zrobię to nieco inaczej minimalizując ewentualne skutki negatywne.
Druga sprawa ogólnie znana to fakt nadmiernego "rozrzucania" oleju na gładzie cylindrów pod tłokami. Ten nadmiar jest nierównomierny zwiększajacy się w kierunku od 2 go do 4 cylindra. Nie przyczynia się on do chłodzenia denka tłoków od spodu tak jak np. dodatkowy natrysk z korbowodów czy specjalnych dysz, ale sprawia dodatkowy kłopot dla pierścieni zgarniajacych. Są też minusy tego rozwiazania. Przede wszystkim wolniejszy spływ oleju na dno miski. Dlatego tak jak pisałem, rozwiązanie przeznaczone raczej dla silników budowanych do sportu pracujacych w wysokich temperaturach ( mocno rozgrzanych) i na olejach pół lub w pełni syntetycznych.
Interesowała by mnie opinia ludzi którzy już testowali takie rozwiazanie. Osobiście nie zauważyłem jak dotąd szczególnie pozytywnego ani negatywnego wpływu przegrody na silnik w którym została zamontowana. Istnieją jeszcze inne podobne rozwiązania ograniczenia "rozrzutu" oleju przez koła zębate skrzyni. W kolejnej modyfikowanej skrzyni zrobię to nieco inaczej minimalizując ewentualne skutki negatywne.
- markfive
- Super użytkownik
- Posty: 1441
- Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria
Małe sprostowanie - natrysk z korbowodów podałem jako przykład metody celowego natrysku skierowanego ( w przypadku korbowodów na wałek rozrządu ). To dla notorycznych "wyszukiwaczy czyichś błędów na forach internetowych"
- monsterk
- Super użytkownik
- Posty: 2082
- Rejestracja: 18 sty 2005, 18:43
- Posiadane auto:
- Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
- Kontakt:
Re: Odbudowa skrzyni S/GT A seria
Mam skrzynie od coopera 997 i w niej byla taka blacha. Podejrzewam ze ktoś ja tam dolozyl w latach osiemdziesiątych podczas remontu silnika