jakie hamulce

Wszystko o klasycznych Mini.

Moderator: flapjck1

barkas01nw
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 147
Rejestracja: 21 sty 2014, 19:08
Posiadane auto: Mini Jet Black
Mini Cooper 1.3 spi
Lokalizacja: Stojowice

jakie hamulce

Post autor: barkas01nw »

Witam. Zbliża się zima, a co za tym idzie.... czas na odbudowę MINI :D
Pomału kompletuję części i potrzebuje pomocy odnośnie przednich hamulców.
Aktualnie stoi na kołach 10 i bębnowych hamulcach . Chcę zostawić na 10 tylko zmienić na tarczowe.
I tu nasuwa się kilka pytań?
Czy taka zmiana ma sens, zwiększy bezpieczeństwo?
Co trzeba wymienić, co przerobić?
Awatar użytkownika
flapjck1
Maniak
Maniak
Posty: 8845
Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
Kontakt:

Re: jakie hamulce

Post autor: flapjck1 »

2 plusy

lepsze hamowanie
duzo mniejsza obsluga okresowa - regulacja przednich bebnow to masakra, tylnych zreszta tez, tylko o 50% mniejsza
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: jakie hamulce

Post autor: markfive »

barkas01nw pisze:Co trzeba wymienić, co przerobić?
Temat omawiany był na forum wiele razy. Ostatni przykład konwersji http://www.mini.org.pl/viewtopic.php?t= ... 26#p146426. Gotowe zestawy do montażu oferowane są na stronie sklepu minispares. Przede wszystkim zmienić trzeba zwrotnice i przeguby napędowe zewnętrzne, by możliwe było zamocowanie zacisków i piast przystosowanych do 10 calowych kół. Potrzebna może tez być zmiana felg. Na podstawie dotychczasowej praktyki twierdzę również, że w przypadku tarcz z przodu dla skutecznego działania konieczne jest serwo.(bezpośrednie lub "remote") i pompa dwustopniowa. To podstawowe sprawy. Szczegóły znajdziesz w sieci.
Minis
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 324
Rejestracja: 11 sty 2005, 18:47
Posiadane auto:
Lokalizacja: Dąbrówka

Re: jakie hamulce

Post autor: Minis »

Markfive, jakie zastosowałeś piasty do tej konwersji ? Na minispares występują dwa rodzaje do tarcz 7,5".
Chodzi mi o przejście z 8,4"
MJ
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: jakie hamulce

Post autor: markfive »

Minis pisze: Na minispares występują dwa rodzaje (piast) do tarcz 7,5".
Piasty do tarcz 7,5" 21A1270MS wykonane są ze stali EN8 (słabszy materiał) lub 21A1270 wykonane ze stali EN24 ( mocniejszy materiał). Takie parametry zadeklarowane są w ofercie.
W praktyce może być tak, że te z gorszego materiału dość szybko zostaną wypracowane w miejscu osadzenia łożysk oraz na wieloklinie współpracującym z przegubem napędowym.

Jeżeli chodzi o gotowe zestawy które dotychczas montowałem to kupowane i dostarczane były przez klientów, tak, że nie miałem wpływu na taki czy inny wybór. Nadmienić trzeba, że części sprzedawane w tak zwanych "kitach" to na ogół zebrane "do kupy" najtańsze zamienniki różnych producentów. Przy montażu konieczne jest często indywidualne dopasowywanie elementów. Szczególnie przestrzegam przed kupowaniem najtańszych zestawów łożysk piast. Luz łożysk piasty w zwrotnicy ustalony jest przy pomocy pierścienia dystansowego. W tanich kompletach rozrzut tolerancji wymiarowej nie pozwala na ustalenie prawidłowego luzu ( chyba, że zupełnie przypadkowo się to uda :) ) W każdym przypadku stosowania takich łożysk, luz ten należy skontrolować przed zamontowaniem kompletnej zwrotnicy i dokręceniem nakrętki przegubu napędowego.
barkas01nw
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 147
Rejestracja: 21 sty 2014, 19:08
Posiadane auto: Mini Jet Black
Mini Cooper 1.3 spi
Lokalizacja: Stojowice

Re: jakie hamulce

Post autor: barkas01nw »

Bylem u znajomego na warsztacie i składa Miniaka zrobiłem zdjęcie bo też chyba nie ma serwa a hamulce tarczowe. Mówi że hamuje elegancko więc nadal nie wiem co robić.
Załączniki
WP_20160725_20_02_01_Pro.jpg
(531.92 KiB) Pobrany 495 razy
WP_20160725_20_02_06_Pro.jpg
(515.47 KiB) Pobrany 495 razy
Awatar użytkownika
flapjck1
Maniak
Maniak
Posty: 8845
Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
Kontakt:

Re: jakie hamulce

Post autor: flapjck1 »

wiele zalezy od tego czego kto oczekuje

z serwem jest lzej, co nie znaczy ze bez serwa sie nie da :)
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: jakie hamulce

Post autor: markfive »

barkas01nw pisze:Bylem u znajomego na warsztacie i składa Miniaka zrobiłem zdjęcie bo też chyba nie ma serwa a hamulce tarczowe. Mówi że hamuje elegancko więc nadal nie wiem co robić.
Hamulce tarczowe 8,4" z przodu były montowane w klasycznych mini na 12 calowych felgach od 1984 roku. Bez serwa . Były to wyłącznie samochody z silnikiem 998.
Serwo zostało zastosowane dopiero w 1989 roku krótko przed rozpoczęciem montażu również silników 1275
Problem leży przede wszystkim w skuteczności działania.

Wiele układów w celu zastosowania 10 calowych kół w przeszłości było przerabiane przez użytkowników w najprostszy (czytaj najtańszy sposób) poprzez adaptację zacisków 4 ro tłokowych z metro. Nie trzeba było w tym celu kupować żadnych nowych części wystarczyły używane z demontażu plus ewentualnie sworznie zwrotnicy z metro pierwszej serii, gdy zwrotnice również pochodziły z metro.
Zaciski te owszem na siłę ( po przeróbkach) mieszczą się w 10 calowych felgach ale ich skuteczność bez serwa jest gorsza niż seryjnych zacisków mini po 84 roku. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku każdych innych zacisków 4 ro tłokowych.
Dostępne w gotowych zestawach ( dla 10 cali) zaciski dwutłokowe będą działać również bez serwa. Będą o wiele skuteczniejsze od hamulców bębnowych (które moim zdaniem w ogóle nie powinny już być stosowane w warunkach współczesnego ruchu na drogach).
Obawiam się, że nie dorównają one skuteczności działania hamulców seryjnego mini z serwem po 89 roku.
Jest jeszcze opcja adaptacji zacisków z fiesty Mk1 ale nie wypowiadam się na ten temat bo nie robiłem takiej modyfikacji. Piszę tylko na tematy które znane mi są z mojej praktyki.
Awatar użytkownika
czestermo
Zarząd
Zarząd
Posty: 1393
Rejestracja: 29 sty 2005, 12:06
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kraków

Re: jakie hamulce

Post autor: czestermo »

ja jezdze od lat bez serwa, i nie czułem różnicy po przejściu z zacisków 8'4 na cztrotłoczkowe 7,9
ale bębny z przodu odpadają na 100%
sądu nie ma... ale wyrok wydany na wieczność, z ogólnego też mnie wyrzucą;-)
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: jakie hamulce

Post autor: markfive »

barkas01nw pisze:...nadal nie wiem co robić.
Przykład 1: Fot9239 - zestaw 7,5" z zaciskami dwutłokowymi.
Przykład 2: Link do tematu na tym forum http://www.mini.org.pl/viewtopic.php?t= ... 45#p111045
Tu zaciski czterotłokowe ale z tarczami 7,9" czyli z wykorzystaniem piast seryjnych mini po 84 roku. Przeczytaj cały temat.

Co do dylematu z serwem czy bez ? Nie ma co robić z tego problemu. Hamulce i tak trzeba przerobić na tarcze. To jest sprawa podstawowa. Serwo to element sterowania, który zawsze później można zamontować. Jeżeli uznasz, że bez serwa jest dobrze to nie będziesz go montował. Problem może być wtedy gdy za kierownicę wsiądzie osoba na codzień jeżdżąca samochodem z serwem. Zresztą podobnie wygląda problem ze wspomaganiem kierownicy w klasyku :)
Załączniki
9239.jpg
9239.jpg (59.32 KiB) Przejrzano 604 razy
ODPOWIEDZ