Regulacja tylnych kół, wózek

Wszystko o klasycznych Mini.

Moderator: flapjck1

Awatar użytkownika
Bochen
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 391
Rejestracja: 03 maja 2009, 15:34
Posiadane auto: Rover Mini 1.3i MPi 1999
Lokalizacja: Łódź

Regulacja tylnych kół, wózek

Post autor: Bochen »

Hej,

zwracam się z pytaniem o tylny wózek. Mianowicie w moim Mini jest aktualnie włożony wózek, w którym wprowadzono możliwość regulacji kątów tylnych kół. Regulacja odbywa się poprzez przesuwanie wewnętrznej strony trzpienia wahacza w przód i w tył w osi auta. Otwór w wózku, który pierwotnie miał po prostu okrągły kształt przerobiono na podłużny ( obrazowo - zamiast o jest 0).

Niestety ten sposób regulacji jest niezbyt fortunny. Położenie wahacza blokowane jest za pomocą podkładki z przyspawaną śrubą (podkładka założona na trzpień wahacza), której gwint przechodzi przez część wózka. Tam, za pomocą dwóch nakrętek regulujemy wychylenie śruby. Niestety pomimo wykonania już kilkunastu patentów do regulacji (podkładka ze śrubą), za każdym razem kończy się pęknięciem śruby albo rozerwaniem spawów.

Chciałbym przywrócić pierwotny kształt otworu i zrobić tak jak jest w oryginale.

Czy możecie mi coś doradzić? Czy macie jakieś rysunki techniczne z naniesionym położeniem otworu?

Ewentualnie wymienię się na oryginalny wózek w bardzo dobrym stanie.
Awatar użytkownika
flapjck1
Maniak
Maniak
Posty: 8845
Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
Kontakt:

Re: Regulacja tylnych kół, wózek

Post autor: flapjck1 »

Musisz do regulacji luzować ośke z obu stron. Po ustawieniu podkładkę trzeba przytakowac do wózka
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
Chris11
Wiarus
Wiarus
Posty: 624
Rejestracja: 28 maja 2009, 16:06
Posiadane auto:
Lokalizacja: Poznań

Re: Regulacja tylnych kół, wózek

Post autor: Chris11 »

Podłącze się pod temat, bo muszę się wybrać na regulację geometrii i zastanawiam się, co tak właściwie da się ustawić w mini? Zbieżność, kąt pochylenia koła, wyprzedzenie, etc... Pytam jako laik w tym temacie.
Awatar użytkownika
flapjck1
Maniak
Maniak
Posty: 8845
Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
Kontakt:

Re: Regulacja tylnych kół, wózek

Post autor: flapjck1 »

W serii tylko zbieżność przodu
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
Awatar użytkownika
Bochen
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 391
Rejestracja: 03 maja 2009, 15:34
Posiadane auto: Rover Mini 1.3i MPi 1999
Lokalizacja: Łódź

Re: Regulacja tylnych kół, wózek

Post autor: Bochen »

Flap, jasna sprawa - luzuję ośkę za każdym razem. Przez przytakowanie masz na myśli przyspawanie? Zastanawiam się też nad kwestią twardości śruby... Jaka powinna być w takim miejscu?
darekforest
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 227
Rejestracja: 31 lip 2012, 13:32
Posiadane auto:
Lokalizacja: Rzeszow/Anglia

Re: Regulacja tylnych kół, wózek

Post autor: darekforest »

flapjck1 pisze:W serii tylko zbieżność przodu
Dlatego patrzac na jadace Mini z tylu ma sie wrazenie,ze jedzie bokiem :lol:
Chris11
Wiarus
Wiarus
Posty: 624
Rejestracja: 28 maja 2009, 16:06
Posiadane auto:
Lokalizacja: Poznań

Re: Regulacja tylnych kół, wózek

Post autor: Chris11 »

To faktycznie niewiele da się ustawić...
Zastanawiam się nad geometrią, bo ostatnio skapnąłem się, że przy ostrym hamowaniu ciągnie mnie w prawo, a ostatnio robiłem prawie wszystko przy hamulcach - nowe tarcze, klocki, płyn, przewody, odpowietrzenie.
Awatar użytkownika
flapjck1
Maniak
Maniak
Posty: 8845
Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
Kontakt:

Re: Regulacja tylnych kół, wózek

Post autor: flapjck1 »

Bochen pisze:Flap, jasna sprawa - luzuję ośkę za każdym razem. Przez przytakowanie masz na myśli przyspawanie? Zastanawiam się też nad kwestią twardości śruby... Jaka powinna być w takim miejscu?

przyspawanie :)

co do sruby, raczej nie twardosc tylko grubosc, ja doszedlem chyba do m10, a na koncu i tak spawac trzeba bo szpilka tego nie utrzyma, za duze obciazenia
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
Awatar użytkownika
flapjck1
Maniak
Maniak
Posty: 8845
Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
Kontakt:

Re: Regulacja tylnych kół, wózek

Post autor: flapjck1 »

Chris11 pisze:To faktycznie niewiele da się ustawić...
Zastanawiam się nad geometrią, bo ostatnio skapnąłem się, że przy ostrym hamowaniu ciągnie mnie w prawo, a ostatnio robiłem prawie wszystko przy hamulcach - nowe tarcze, klocki, płyn, przewody, odpowietrzenie.

zeby to wszystko co wczesniej wymieniles dalo sie regulowac potrzeba: regulowane wahacze przod, regulowane drazki reakcyjne, regulacja do geometrii na tylny wozek ( czesto nie wyrabia i trzeba dalej kombinowac - vide przypadek Bochena, to sie zdarza nawet przy nowych wozkach )


ale jak przy hamowaniu lecisz w krzaki to albo cos w hamulcach albo luz w zawieszeniu ( i od tego drugiego zacznij )
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
Chris11
Wiarus
Wiarus
Posty: 624
Rejestracja: 28 maja 2009, 16:06
Posiadane auto:
Lokalizacja: Poznań

Re: Regulacja tylnych kół, wózek

Post autor: Chris11 »

W zawieszeniu też wszystko porobione poza górnym wahaczem.
A zbieżność na pewno jest do bani, bo były też robione końcówki drążków.
Awatar użytkownika
Sadam
Maniak
Maniak
Posty: 2671
Rejestracja: 19 kwie 2005, 10:22
Posiadane auto:
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Regulacja tylnych kół, wózek

Post autor: Sadam »

Chris11 pisze:W zawieszeniu też wszystko porobione poza górnym wahaczem.
A zbieżność na pewno jest do bani, bo były też robione końcówki drążków.
Zacznij od pojechania na stację diagnostyczną i niech Ci sprawdzą siły hamowania, albo wyjdzie, że tam problem, albo, że jeden temat z głowy. Przeważnie 20zł, dobrze wydane.
Przy okazji możesz od razu sprawdzić luzy, może policzą dodatkowo, a może dalej będzie 20zł.

3 opcją są opony. Miałem już przypadki, że auto po zrobieniu całego zawiasu i hamulców (na rolkach wszystko idealnie - przód ok 2kN, tył nożny przeważnie między 0,6-0,9kN, tył na ręcznym 1,0-1,5kN wartości z pamięci, także proszę się nie czepiać) dalej przy mocnym hamowaniu leciało bokiem. Tylne opony były tak gówniane (pomimo wysokiego bieżnika), że momentalnie blokowało koła i obracało auto przy mocniejszym hamowaniu.

Jeszcze jeden test też sam możesz zrobić. Hamowanie bez trzymania kierownicy, tylko tutaj oczywiście z zachowaniem dużej ilości zdrowego rozsądku - miejsce, prędkość itd. Jeśli coś jest nie tak z przednimi hamplami to mocno pociągnie kierownicę, ale w sumie rolki to bezpieczniejsza opcja.
www.minicentrum.pl - Sklep internetowy
Mini Custom '92 HIF 44, LCB, 1300 big valve head, AP4T vented brakes
Mini Racer 96' 75,5KM/6798rpm 102Nm/3758rpm na remont nadszedł czas :(
ODPOWIEDZ