regeneracja tylnego zawiasu???

Wszystko o klasycznych Mini.

Moderator: flapjck1

włoska robota

regeneracja tylnego zawiasu???

Post autor: włoska robota »

Witam!
po zmontowaniu tylnego wózka zlokalizowałem luzy /delikatne ale../na tylnych wahaczach, przed demontażem nie sprawdzałem;(
moje pytanie czy wymienia się same rolki czy też cały komplet ze szpilką? i czy w komplecie występuje zestaw uszczelek gumowych czy należy je kupować oddzielnie?
Z góry dziękuję za informacje
Awatar użytkownika
Sadam
Maniak
Maniak
Posty: 2671
Rejestracja: 19 kwie 2005, 10:22
Posiadane auto:
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: regeneracja tylnego zawiasu???

Post autor: Sadam »

masz na myśli ośkę?

wymienia się to co potrzeba, jak rozłożysz to będzie widać co potrzeba, albo z definicji wszystko - bo w zestawie i tak masz cały komplet - ośka łożysko tulejka gumki podkładki itd.

uwaga przy rozwiercaniu tulejki, jak pójdzie nie osiowo to geometria będzie do dupy
www.minicentrum.pl - Sklep internetowy
Mini Custom '92 HIF 44, LCB, 1300 big valve head, AP4T vented brakes
Mini Racer 96' 75,5KM/6798rpm 102Nm/3758rpm na remont nadszedł czas :(
kamal1
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 358
Rejestracja: 10 lis 2004, 11:58
Posiadane auto:
Lokalizacja: Gdańsk

Re: regeneracja tylnego zawiasu???

Post autor: kamal1 »

Do ściągania tulejki używałem gwintownika (nie pamiętam rozmiaru).
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: regeneracja tylnego zawiasu???

Post autor: markfive »

włoska robota pisze:...zlokalizowałem luzy /delikatne ale../na tylnych wahaczach,
...czy wymienia się same rolki czy też cały komplet ze szpilką? i czy w komplecie występuje zestaw uszczelek gumowych

Tak jak pisze Adam trzeba wahacze wymontować,wyciagnąć osie i ocenić stan łożyskowania i powierzchni osi.
Łożysko rolkowe /igiełkowe jest dobre dotąd dopóki nie jest zardzewiałe, igiełki leżą równo nie na skos i po wymyciu starego smaru i naoliwieniu można wyczuć palcem, że "toczą się" po bieżni a nie stoją zaklinowane w miejscu. Oczywiscie jeżeli część igiełek juz jest "zmielona" albo wypadaja z bieżni łożysko jest do wyrzucenia.
Tulejka znajdujaca się z drugiej strony jest dobra dotąd dopóki jest wypracowana względnie równomiernie czyli nie jest wyrobiona na widoczne "jajo".
Sama oś zużywa się najprędzej, ślady zużycia są widoczne gołym okiem.

Zestawy naprawcze zawierają wszystko co potrzebne oś, łożysko, tulejkę (którą po wprasowaniu w wahacz trzeba rozwiercać rozwiertakiem nastawnym), plastikową tuleję osłaniajacą znajdującą się pomiędzy łożyskiem a tulejką, dystanse boczne ( płytki oporowe), podkładki sprężynowe, nakrętki, smarowniczki i gumowe pierścienie osłaniajace.

Gdy łożyska i tulejki są jeszcze w dobrym stanie a oś ma ślady zużycia można wymienić samą oś. Znane mi są przypadki gdy w samochodzie wymieniany był wczesniej cały zestaw, tylko, że na wymianie sie skończyło i później juz nikt tego nie smarował. Po ponownej rozbiórce i weryfikacji części można było załatwić temat samą wymiana osi. W 90 % przypadków jednak na ogół wszystko jest mocno zużyte i do wymiany ( nie smarowane od wielu lat).

Istotna jest jeszcze sprawa dystansowania poosiowego. Powierzchnie oporowe wahaczy trzeba wyrównać i po tej operacji skręcić oś z płytkami oporowymi. Jeżeli luz poosiowy jest większy jak 0,1 mm trzeba zebrać odpowiednią grubość materiału z czoła osi pamiętając o zachowaniu łuku na przejściu miedzy czołem a gwintowaną końcówką osi by nie dopuścic w tym miejscu do powstania "karbu" i osłabienia osi.

Przestrzegam również przed nadgorliwością w wymianie "na nowe" elementów, które z powodzeniem mogą jeszcze dalej pracować szczególnie gdy są jeszcze oryginalne / fabryczne. Dostępne zamienniki są bardzo niskiej jakości i dokładając do tego jeszcze nieprofesjonalny montaż elementy "po naprawie" mogą mieć większe luzy niż przed i mogą zużyć się w krótkim czasie.
włoska robota

regeneracja tylnego zawiasu

Post autor: włoska robota »

Witam?
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedż, kiedy przed montażem myłem łożyska w wahzczach rolki były w niezłym stanie po obu stronach /moja furka podobno miała najechane tylko 45 000km unikat stan pozostałych elementów doskonały/ , równoległe, kompletne i ostro było nakitowane smaru, na ośkach też żadnych rowów nie widziałem, dlatego złożyłem tak jak było. Po zalożeniu koła jest wyczówalny luz ;(
Może źle założyłem podkładki dystansujące???
Może mocniej dociągnąc śruby, ale już dokręciłem pożądnie a mały nie jestem, jem mięso piję piwo, przeklinam, więc chyba siły użyłem prawidłowej;)
Awatar użytkownika
Sadam
Maniak
Maniak
Posty: 2671
Rejestracja: 19 kwie 2005, 10:22
Posiadane auto:
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: regeneracja tylnego zawiasu???

Post autor: Sadam »

jak ośka jest ok i rolki były ok to może być to tulejka, luz na 100% na wahaczu, a nie np. na łożyskach tylnej piasty?

Jeżeli luz jest na wahaczu to będzie widać/czuć pod palcem że pracuje względem ramy lub mocowania go do wózka, a jak na łożysku to koło będzie pracować względem tarczy kotwicznej.
www.minicentrum.pl - Sklep internetowy
Mini Custom '92 HIF 44, LCB, 1300 big valve head, AP4T vented brakes
Mini Racer 96' 75,5KM/6798rpm 102Nm/3758rpm na remont nadszedł czas :(
Awatar użytkownika
Sadam
Maniak
Maniak
Posty: 2671
Rejestracja: 19 kwie 2005, 10:22
Posiadane auto:
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: regeneracja tylnego zawiasu???

Post autor: Sadam »

zestawik do wahaczy był dziś w użyciu także przy okazji wrzucam fotki

1. widok ogólny (ewentualnie jak ktoś woli to burdel na stole :D )
2. rozwiertak - wkręcony w tulejkę na końcu pręta prowadzącego
3. pręt prowadzący w tulejce centrujące wbijanej zamiast łożyska rolokowego
Załączniki
IMG_1652.JPG
IMG_1652.JPG (65.53 KiB) Przejrzano 3095 razy
IMG_1651.JPG
IMG_1651.JPG (51.95 KiB) Przejrzano 3095 razy
IMG_1649.JPG
IMG_1649.JPG (60.08 KiB) Przejrzano 3095 razy
www.minicentrum.pl - Sklep internetowy
Mini Custom '92 HIF 44, LCB, 1300 big valve head, AP4T vented brakes
Mini Racer 96' 75,5KM/6798rpm 102Nm/3758rpm na remont nadszedł czas :(
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: regeneracja tylnego zawiasu???

Post autor: markfive »

[quote="markfive]...Istotna jest jeszcze sprawa dystansowania poosiowego. Powierzchnie oporowe wahaczy trzeba wyrównać i po tej operacji skręcić oś z płytkami oporowymi. Jeżeli luz poosiowy jest większy jak 0,1 mm trzeba zebrać odpowiednią grubość materiału z czoła osi pamiętając o zachowaniu łuku na przejściu miedzy czołem a gwintowaną końcówką osi by nie dopuścic w tym miejscu do powstania "karbu" i osłabienia osi.[/quote]
Dla uzupełnienia poprzedniego mojego postu - do kompletu, ilustracja dot. kontroli luzu poosiowego przed zamontowaniem wahacza do wózka :smile:
Załączniki
824.jpg
824.jpg (59.47 KiB) Przejrzano 3046 razy
Awatar użytkownika
flapjck1
Maniak
Maniak
Posty: 8845
Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
Kontakt:

Re: regeneracja tylnego zawiasu???

Post autor: flapjck1 »

@adam, tak zupelnie adhoc, skad macie szmaty? mewa textiles, boce czy cos innego?
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
Awatar użytkownika
Sadam
Maniak
Maniak
Posty: 2671
Rejestracja: 19 kwie 2005, 10:22
Posiadane auto:
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: regeneracja tylnego zawiasu???

Post autor: Sadam »

mewa, a czemu pytasz? jakieś sugestie? bo szukam redukcji kosztów :D
www.minicentrum.pl - Sklep internetowy
Mini Custom '92 HIF 44, LCB, 1300 big valve head, AP4T vented brakes
Mini Racer 96' 75,5KM/6798rpm 102Nm/3758rpm na remont nadszedł czas :(
Awatar użytkownika
flapjck1
Maniak
Maniak
Posty: 8845
Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
Kontakt:

Re: regeneracja tylnego zawiasu???

Post autor: flapjck1 »

tez mam mewa i mogloby byc taniej, boco zaproponowalo lepsze warunki, ale moj kiero kazal mi nie zawracac sobie glowy tematem - to nie zawracam :P
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
Awatar użytkownika
Sadam
Maniak
Maniak
Posty: 2671
Rejestracja: 19 kwie 2005, 10:22
Posiadane auto:
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: regeneracja tylnego zawiasu???

Post autor: Sadam »

a to sprawdzę bo u mnie przerób szmatek mały, przyjeżdżają a ja mam jeszcze 2/3 kontenerka, może spróbuje boco, dzięki za cynk

koniec offtopa :D
www.minicentrum.pl - Sklep internetowy
Mini Custom '92 HIF 44, LCB, 1300 big valve head, AP4T vented brakes
Mini Racer 96' 75,5KM/6798rpm 102Nm/3758rpm na remont nadszedł czas :(
_michal_
Swój Człowiek
Swój Człowiek
Posty: 450
Rejestracja: 31 sie 2008, 22:04
Posiadane auto:
Lokalizacja: Scotland, UK

Re: regeneracja tylnego zawiasu???

Post autor: _michal_ »

Sadam pisze:zestawik do wahaczy był dziś w użyciu także przy okazji wrzucam fotki

2. rozwiertak - wkręcony w tulejkę na końcu pręta prowadzącego
sorry za odgrzewanie kotleta - pytanie o rozwiertak - jaki zakres nastawy kupić żeby zregenerować wahacz?
a "real mini" is definitely not big, plastic and german
Awatar użytkownika
flapjck1
Maniak
Maniak
Posty: 8845
Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
Kontakt:

Re: regeneracja tylnego zawiasu???

Post autor: flapjck1 »

metrycznie 17,5-19,5 mm
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
ODPOWIEDZ