SPI - problem z odpalaniem

Wszystko o klasycznych Mini.

Moderator: flapjck1

Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: SPI - problem z odpalaniem

Post autor: markfive »

SPI powinno mieć skrzynkę na 24 bezpieczniki. Numery bezpieczników które podałem dotyczą takiej wersji instalacji.
W sytuacji gdy instalacja była przerabiana / modyfikowana, lub jest połączona z dwu typów np. starszej dla silników gaźnikowych plus wiązka dla silnika SPI, sytuacja jest niejasna.

Podaję więc wersję uproszczoną / podstawową, zgodną z fabrycznymi schematami.
Zasilanie przewodem zielono pomarańczowym prawidłowo zaczyna się w punkcie po stacyjce, gdy zapłon jest włączony (przewód zielono biały) następnie powinien być bezpiecznik ( w starszych instalacjach 25 A) ponieważ obwód ten zasila jednocześnie:
silnik wycieraczek
pompkę spryskiwacza
dmuchawę nagrzewnicy ogrzewania wnętrza
obrotomierz
ewentualnie jeszcze radio ( przez dodatkowy liniowy bezpiecznik)

Wszystkie te odbiorniki mają ten sam kolor przewodu zasilającego dlatego może on być w pewnych punktach połączony. Ważny jest początek tego obwodu i tam powinien być bezpiecznik. Przed bezpiecznikiem obwód zasilający ma przewód koloru zielono białego.
qbus125rally
Nowy
Nowy
Posty: 11
Rejestracja: 14 lip 2016, 13:39
Posiadane auto: FSO,FSM,SEAT,OPEL
Lokalizacja: Dąbrowa Poznań

Re: SPI - problem z odpalaniem

Post autor: qbus125rally »

To Minion SPI z 1994 nie znam historii konstrukcji i przebiegu modyfikacji tej wiązki elektrycznej.

Dzięki za podpowiedzi z tego co wcześniej sprawdziłem to dmuchawa wewnątrz działa bezproblemowo,czyli musi być na innym bezpieczniku i te moje wszystkie są sprawne-nie przepalone. Ale przeszukam instalację.
Awatar użytkownika
markfive
Super użytkownik
Super użytkownik
Posty: 1441
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:05
Posiadane auto:
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: SPI - problem z odpalaniem

Post autor: markfive »

Odpowiadam na pytanie na PW dotyczące kostki sondy lambda

Kostka mini - gruby błękitno czerwony + zasilanie 12v grzałka
gruby czarny - masa grzałka
cienki szary + sygnał do ECU
cienki zielony - sygnał do ECU
trombus
Nowy
Nowy
Posty: 15
Rejestracja: 17 lut 2021, 09:12
Posiadane auto: Rover Mini '92 1,3 SPI
Lokalizacja: Gdańsk

Re: SPI - problem z odpalaniem

Post autor: trombus »

Witam, mam problem z ładowaniem.
Sprawdziłem alternator i jest ok (wyciągnąłem i zaniosłem do fachowca). Poczytałem tu na forum i sprawdziłem napięcie na klemach przy akumulatorze na wyłączonym silniku, jest 12V i na włączonym silniku przy obrotach 2500 - ciągle jest 12V a nie jak powinno być prawie 14V.
Styki wtyczki/gniazda alteratora przeczyściłem i jest ok.
Co myślicie dalej sprawdzać? Przewód główny zasilania co jest pod samochodem?

Mini '92 1,3 SPI

Michał
Awatar użytkownika
flapjck1
Maniak
Maniak
Posty: 8845
Rejestracja: 12 lis 2004, 00:45
Posiadane auto: GTM Coupe, Kawasaki Green Racecar
Lokalizacja: Urzut /mazowieckie/
Kontakt:

Re: SPI - problem z odpalaniem

Post autor: flapjck1 »

Przewod prądowy i masa miedzy silnikiem a buda do sprawdzenia, oraz masa miedzy buda a akumulatorem
Zawodowy Szyderca 2 Filip W z Wladyslawowa to nieslowny kretacz i wyludzacz, nie polecam robienia z nim interesow
Awatar użytkownika
Arti
Wiarus
Wiarus
Posty: 528
Rejestracja: 24 lip 2012, 14:16
Posiadane auto: Rover Mini Balmoral edition
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: SPI - problem z odpalaniem

Post autor: Arti »

Sprawdź naciąg paska i sam pasek.
W radzieckim samochodzie marki Łada Niva miałem taki przypadek, że na zimnym silniku ładowanie było ok a na ciepłym było na minimalnym poziomie coś koło 12V. Okazało się, że pasek był słabej jakości i pod wpływem ciepła się rozciągał przez co altek się kręcił jak chciał ;)
Pozdrawiam,
Arti
trombus
Nowy
Nowy
Posty: 15
Rejestracja: 17 lut 2021, 09:12
Posiadane auto: Rover Mini '92 1,3 SPI
Lokalizacja: Gdańsk

Re: SPI - problem z odpalaniem

Post autor: trombus »

coś niesamowitego. Jakiego pytania tu nie zadam na tym forum to w punkt dostaję receptę :) Szacun i dzięki! Sprawdziłem przewód prądowy, był ok ale jakieś problemy były z masą. Poprawiłem i alternator zaczął ładować ale trochę za niskim napięciem 12,9V. Ale do tego miałem lekko za luźny pasek klinowy, naciągnąłem i problem zniknął 13,5-13,7V :D
Super wielkie dzięki. A ja już miałem wizję bujania się po elektrykach za miliony monet :)
trombus
Nowy
Nowy
Posty: 15
Rejestracja: 17 lut 2021, 09:12
Posiadane auto: Rover Mini '92 1,3 SPI
Lokalizacja: Gdańsk

Re: SPI - problem z odpalaniem

Post autor: trombus »

Przy okazji wymieniam świece i przewody wysokiego napięcia.
Jaka szczelina powinna być w świecach? W tych wyciągnietych mam 0,8mm - coś mi się wydaje że za duzo...
MikeCZ
Nowy
Nowy
Posty: 27
Rejestracja: 30 gru 2020, 15:21
Posiadane auto: Mini 1275
Lokalizacja: Jaworzno

Re: SPI - problem z odpalaniem

Post autor: MikeCZ »

Dla SPI 0,8mm z elektronicznym aparatem zapłonowym powinno być OK. Nawet Hynes tyle podaje. Jak by chodziło o gaźnik i jeszcze z aparatem konaktowym to lepiej ustawić mniej.
ODPOWIEDZ